Intens kamp om New York

SAS har kjørt i gang konkurransen på New York-ruten. Det betød slutten for en av selskapets flyveteraner.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 11 år gammel

Da Dag Moxsnes tok av med SK 907 fra Oslo Lufthavn mandag på vei mot New York, la han ut på sin aller siste tur som SAS-kaptein.

Det som var SAS’ premièreflyvning på den nye direkteruten, var for Moxnes markeringen av at livet som pilot på internasjonale ruter for SAS nå er slutt.

–Jeg kunne ha ventet til jeg ble 65 år med å gå av. Men jeg har lyst til å gi meg nå slik at en ung pilot kan få min plass. Med en god pensjon skulle det bare mangle at jeg ikke skulle vike plassen for en som ikke har fast jobb, sier Moxnes.

–Denne mannen er en hederskar, repliserer hans kapteinskollega i cockpit denne dagen, Mikael Eriksson.

Kastet kortene.

De begynte som piloter samme dag for 27 år siden, og da Moxnes fikk plukke ut sin siste tur var han klar på at han ville fly åpningsturen fra Oslo til New York. Hvem som skulle sitte i setet ved siden av? Ingen tvil, det måtte bli kollega og naboen Mikke, som han kalles.

–At jeg skulle få avslutte med første tur Oslo–New York, kunne knapt bli bedre. Den skulle ha vært gjenåpnet for mange år siden, sier Moxnes som nå skal bruke pensjonstilværelse på frilufts— og sportsaktiviteter.

For SAS er ruten en ny start etter at selskapet kastet kortere i 2004 på grunn av enorme tap. Dermed går selskapet i direkte konkurranse med sin alliansepartner Continental Airlines, som snappet ruten og i motsetning til SAS klarte å tjene penger på den så å si fra dag én.

Når SAS nå har gjenopptatt ruten, betyr også det at startskuddet har gått for alle tiders flykamp over Atlanteren, SAS og Continental skal fly nærmest vinge mot vinge. Hvor lenge kan det pågå før en av dem gir seg? Ingen av selskapene vil vise kortene:

–Ruten skal gå daglig frem til vintersesongen, så går vi ned til fire ganger i uken, sier SAS.

–Vi har ikke merket konkurransen fra SAS så vi legger opp til daglig året rundt, svarer Continental.

Presset på billettprisene er allerede hardt og nivået fallende:

–At det skal gå to direktefly hver dag mellom Oslo og New York, betyr et vedvarende prispress som gjør at USA-reisende kan se sommeren og høsten lyst i møte, sier daglig leder for Norsk Flyprisindeks og søkeportalen Travel Market, Svein-Erik Søgård, til Aftenposten.

Han følger prisutviklingen tett, og kan se at prisene frem til april viser dalende kurve.

Doblet trafikk.

Ikke siden Fornebus dager har to selskap slåss vinge mot vinge om direktepassasjerer til New York. SAS-avgangen er klokken 11.05 hver dag. Bare 20 minutter senere tar konkurrenten, Continental Airlines av på akkurat samme rute.

SAS bruker et stort fly, en Airbus A330-300 på ruten, den har 257 seter. Continental Airlines fortsetter med sin Boeing 757-200, et mindre fly med 175 daglige seter. Samlet er dette bortimot en dobling av setetilbudet til «The Big Apple».

–Billettsalget har vært svært godt. Men i og med at vi er alliansepartner med Continental er det naturlig å se hvordan de to tilbudene utfyller hverandre når markedet tradisjonelt faller utover vinteren. Vi vil se på tilbudet uten at vi kan si konkret hvordan det vil påvirke rutetabellen, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Vikse i SAS.

Det kan bety at de to flyselskapene deler på å fly ruten i vintermånedene.

Så langt har den nye konkurransen gjort det mulig å kjøpe introduksjonsbilletter i vår ned til 3500 kroner tur/retur. Nærmere sommeren, når toppsesongen virkelig setter inn, skvetter prisen fort opp i mer enn det dobbelte.

Tillit.

Tom Grundstad er sjef for Continental Airlines i Norge som siden juni 2004 og inntil nå har vært alene om direktetrafikken. Han kan ikke se at den nye SAS-ruten har påvirket salget negativt, tvert imot:

–Så langt vi kan se fremover kommer vi til å ha bedre belegg på flyene i sommer og høst enn i forhold til i fjor, da var vi alene med direkterute. Så alt tyder på at markedet vokser med to konkurrerende aktører, sier Grundstad.

Likevel, mens selskapet var eneste direkteaktør på ruten hadde man lagt opp til to daglige avganger fra Oslo denne sommeren, for å ta unna for de økende etterspørselen. Etter at SAS kom på banen, er programmet justert ned til bare én daglig avgang.

–Vi tok over ruten da SAS kastet kortene i 2004, og har opparbeidet en betydelig goodwill i det norske markedet. I motsetning til SAS har vi tjent penger på ruten nesten fra dag én. Viktig for oss er jo også det faktum at vi henter 40 prosent av trafikken fra det amerikanske markedet, og der er jo vi et betraktelig mer kjent varemerke enn SAS er, mener Grundstad.

Publisert