Her kan du prøve deg i verdens lengste utfortrasé

Den er på 4,48 kilometer og er kjørt på under to og et halvt minutt. Vi vanlige kan bruke en halv formiddag. Ganske kult det også.

Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

Oooops! Der er den beryktede Hundschopf der alle perfeksjonistene smyger et 40 meter langt hopp. Heldigvis er stupet stengt utenom utfortrening og renn. Det får være måte på å friste skjebnen.

Vi klorer oss ned på siden, sklir sakte rundt Minschkante, registrerer at det køer seg til bak oss og lar beina flyte i det relativt håndterbare Canadian Corner.

Wasserstation nærmer seg, tunnelen der jernbanen passerer over. Greit for oss som kan stoppe opp og sikte inn. Tenke seg til proffene som dundrer av gårde og ”slakker av” til rundt 60 kilometer i timen. Vel igjennom går det ganske greit nedover Langentrejen. Tregrensen er nådd og livet er herlig.

Før vi advares: Haneggschuss nærmer seg. Det er tid for valg – enten frese ned og måle egen fart eller ta en av de to løypene rundt. Noen gjør som bøygen, velger veien utenom.

158 kilometer i timen

Det gjør ikke gutta som kan det. Raskeste mann til dags dato ned her er Stefan Thanei fra Italia i 2005. Farten ble målt til 158 kilometer i timen. Raskest snittfart på hele løypa er foreløpig satt i 1997 og holdes fortsatt av landsmannen Kristian Ghedina med 106.33 kilometer i timen og hele løypa kjørt på nøyaktig 2 minutter, 24 sekunder og 23 hundredeler.

Ufattelig – i en løype som overgår de fleste utforløyper i verdenscupen med 1,2 kilometer. Er det rart de hiver etter pusten i mål?

Deler av Lauberhornløypa er styggbratt, hele 42 graders helling.

Vi som kjører utenom, tar en tur i skogen, løypa går over jorder, forbi gårder og ekte alpechaleter og små pensjonater ned til selve Wengen. Det er da vi kjenner i alle ledd at vi har opplevd et eventyr.

Eventyr er det kanskje for Wengen selv også, det årlige arrangementet Lauberhornrennen med superkombinasjonen fredag, spektakulært utforrenn lørdag og slalåm søndagen og som hvert år trekker rundt 60.000 tilskuere til det lille tettstedet. Her ligger mye arbeid bak som beinhard trening år igjennom for utøverne. Ikke mindre forarbeid kreves av arrangørene. Sveitserne er kjent for orden og grundighet. I Wengen er ingenting tilfeldig når sirkuset starter. Så fort årets begivenhet er historie, erstattes banneret i hovedgaten med et nytt. Årets velkomsthilsen til Lauberhornrennen 2013 tas ned og erstattes av 2014. — Planleggingen av årets renn startet sommeren 2011. Booking for lagene, nødvendige mannskaper og VIP-ene må på plass tidlig.

Verdenscuplandsby

Markus Lehmann, direktør for organisasjonskomiteen for Lauberhornrennen, er smilende rolig og travelt opptatt på samme tid. I noen minutter sitter han på sin sjeldent brukte plass i andre etasje av turistinformasjonen der organisasjonskomiteen for rennet holder til. Kloss i ligger skøytebanen og curligbanen, under rennet forvandlet til verdenscuplandsby.

— Wengen er en liten fjellbygd med spesiell logistikk fordi vi ikke har bilvei opp hit. Det er utfordrende og interessant å få alt på plass, sier Lehmann, som selv er fra hovedstaden Bern. Han har aldri kjørt rennet selv, men har jobbet med organiseringen siden 2006. -1500 tonn av alt utstyr som trengs, fraktes med tog. 1200 tonn kommer med helikopter. Vi regner med 66.000 tilskuere de tre dagene rennet varer. Alle tog går i skytteltrafikk, oppsummerer han.

Wasserstation under jernbanebroen. Her slakker utforkjørerne ned til ca 60 kilometer i timen.

Utrolig mye service og sikkerhet skal på plass. I en fjellbygd med snaut 1100 innbyggere, skal 1000 funksjoner besettes.

— Vi har 600 frivillige, de aller fleste med adresse Wengen. I tillegg kommer 200 militære og sivile og 200 fra organisasjonskomiteen og det internasjonale skiforbundet. I år er snøen helt på plass, så dette skal bli bra, konstaterer Lehmann.

Legendarisk

— Rennene i Kitzbühel foergår tett opp til Wengen . Die Streif er også en legendarisk utforløype. Konkurrerer Wengen med Kitzbühel?

— Kitzbühel er en by, Wengen er landsbygd. Til Kitz går det autobahn, til oss går et lite tog. Begge steder er gamle i gamet. Wengen arrangerte sitt første verdenscuprenn i 1930 og vi holder fortsatt på. Alle arrangørsteder har sin egen måte å lage opplevelser på, alle gjør det litt forskjellig. Det gjør det spesielt fra sted til sted, sier Lehmann.

— OL i Wengen?

— Det er ikke realistisk, vi har det fint med å arrangere verdenscup i alpint. Et komplett OL er en helt annen historie, resonnerer Lehmann og ser ut vinduet.

Snart skal banneret for 2014 spennes opp.

Publisert: