Slik flyr vi i fremtiden

Kanskje.

BEHAGELIG: En nederlandsk student kom på ideen med HeadRest. Puten kan trekkes ut med to vinger som utgjør en slags hengekøye hodet kan hvile i. Du slipper med andre ord å plutselig ligge med hodet på skulderen til naboen. Foto: Delft University/Crystal Cabin Awards

  • Camilla Flaatten
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Toalett som vasker seg selv, «hode-hengekøye» og fly med seter på taket er bare noe av det det jobbes med i luftfartens verden.

Flere av de innovative løsningene ble vist og vant priser i luftfartens svar på Oscar-utdelingen, Crystal Cabin Awards, under vårens store messe, Hamburg Expo.

Kategorier var blant annet beste kabinløsninger, beste passasjerkomfort (seter) og grønne og sikrere kabiner – i sistnevnte vant altså det selvvaskende toalettet. Nyvinningene kan bli standard på fly i nær fremtid.

TOALETT SOM RENSER SEG SELV: Boeing har utviklet et selvrensende toalett som angivelige skal drepe 99,9 prosent av alle bakterier ved hjelp av det ultrafiolette lyset. Foto: Boeing/Crystal Cabin Awards

Utsikt uten sidestykke

Superraske flymaskiner med mulighet til å fly fra London til New York på elleve minutter. Fly drevet av solceller alene. Det er mange ideer der ute.

Men hva med et fly med en egen kabin på taket?

DRØMMEN? Windspeed Technologies lanserte denne utsiktsboblen som stiger opp av taket av på flyet i fjor. Det gir to personer muligheten til en helt annerledes flyopplevelse. Foto: Skydeck/Windspeed Technologies L

Ja, det lar seg gjøre. Windspeed Technologies lanserte den muligheten på tampen av fjoråret.

— Dette er drømmen. Tenk å kunne nyte stjernehimmelen gjennom flyets glasstak. Det ville gi en spektakulær følelse av å fly blant stjernene. En suite i flyets glassboble ville nok vært det perfekte stedet å tilbringe starten på en bryllupsreise, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

— Jeg tror vi kommer til å se fly med glasstak en dag, hvor man kan regulere skjerming fra sterkt sollys og så videre, legger han til.

Fikk du med deg vår store sjekk av sikkerhetskontroller?

Les også

Kun ett sted passerte både vannflaske og toalettsaker

NYE SKJERMER: Det skal være de største seteskjermene som noen gang er laget – og er ment for økonomiklassen. Selskapet Thales har utviklet produktet sammen med B/E Aerospace, og sier at de tror skjermen passer for flyselskaper som vil skille seg ut. Foto: Digital Sky

ENDRE SITTESTILLING: Rebel Aero vant pris for sitt i Crystal Cabin Awards for flysete med varierte sittemuligheter. Setet kan heises helt opp for å bistå til enklere boarding, og en kan løfte seg opp under flyvningen for å unngå å ukomfortabel sittestilling. Foto: RebelAero/Crystal Cabin Awards

Trådløse trenderHva blir det viktigste for flypassasjerene nå og i fremtiden? Dagens passasjerer ønsker i større grad å påvirke egen flyreise – og en stor del av det handler om å koble seg opp til raskt trådløst internett, viser trendrapporter fra Hamburg Expo.

Noen av de største trendene innen luftfart er å gi passasjerene samme mulighet til å sende tekstmeldinger, lese e-post og streame filmer og TV-serier om bord som de gjør på bakken.

Gode WI-Fi-løsninger er noe av de viktigste satsingene for flyselskapene akkurat nå.

  1. EGEN KINO: Det skal være flere flyselskap som tar bruk de nye VR-brillene fra Skylights Theater. Brillene har både 2D og 3D-muligheter. Foto: Skylights Theater

  2. STØDIG: HeadRest utvikle av en nederlandsk student fra universitetet Delft vant pris i kategorien Universtiy under Crystal Cabin Awards i april. Foto: Delft University/Crystal Cabin Awards

Trådløse muligheter og gode stoler

Flybransjen har riktignok større fokus på ting i kabinen snarere enn utsikt. Hvordan få mer effektive stoler, flykjøkken og toaletter slik at enda flere passasjerer får plass om bord.

— I økonomikabinene er det stort fokus på å få mer effektive stoler for å få inn flere passasjerer og gi bedre underholdning.Utfordringene utviklingsmessig er størst her, der passasjerene gjerne ønsker bedre mulighet til å sove komfortabelt, kunne gjøre plassen sin mer privat, men også kunne gå og bevege seg om bord. Det forventes at det både skal finnes private og felles områder om bord, samtidig som at det ikke skal drive opp kostnadene, sier Johansen i SAS.

Ingen norske selskap kan måle seg med disse:

Les også

Flyselskapene med best benplass i økonomiklasse

RIMELIG LØSNING: Lufthansa har utviklet et streamingsystem som kan streame høykvalitetsinnhold til opptil 50 passasjerer av gangen. Systemet ble prisbelønt under årets Hamburg Expo. Foto: Lufthansa/Crystal Cabin Awards

Særlig på internasjonale flyvninger er underholdning viktig for å få tiden til å gå. Flere selskaper ser på ulike muligheter – blant annet enorme skjermer på stolryggene, VR-briller (virtuell virkelighet) og muligheten for å feste eget nettbrett på stolryggen foran.Tilbudene varierer innad i klassene på flyet.

— Det finnes to type retninger innen økonomisegmentet på langdistanse, det er de som søker lavest pris for bokstavelig talt enhver pris og en prisbevisst gruppe som reiser mye og velger økonomi pluss-klasse for å få bedre komfort, utnytte reisetiden om bord og komme frem uthvilt og forberedt, sier Johansen.

— Det handler i stor grad om å kunne gjøre reisen så personlig og privat som mulig, til tross for at man som passasjer er en av flere hundre i et offentlig miljø inne i en flykabin, legger han til.

ENDRER FARGE: Nytt kabinlys som endrer farge og mønster er utviklet B/E Aerospace. De vant pris for sine fleksible lysstriper som kan festes hvor som helst der det er behov for lys. Foto: BEA Aerospace/Crystal Cabin Awar

En annen viktig nyvinning har vært belysning i kabinen på langdistanseruter. Både SAS og Norwegian har i sine nye Airbus og Dreamlinere muligheten til å skape et bedre klima i kabinen, som igjen bidrar til at jetlag reduseres. Redd for å fly? Sjekk denne listen:

Les også

De 20 sikreste flyselskapene i verden

— Dagens fly har ikke endret seg mye

Å spå om fremtidens luftfart er vanskelig, mener professor og ekspert på luftfartsøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.

— Dagens fly, seter og interiør har i grunnen ikke endret seg veldig mye over tid utover å bli lettere og mer komfortable på mindre plass det siste tiåret. Selve motorteknologien har ikke innovert enormt. Det er mer snakk om gradvis innovasjon, sier Frode Steen.

Dette irriterer folk på flyet:

Les også

Hvem har retten til det midterste armlenet?

De store innovasjonene har snarere kommet i forretningsmodeller, mener han. Og alt er drevet av effektivisering og kostnadsbesparelse.

Steen mener de største innovasjonene har kommet med nye forretningsmodeller hos flyselskapene som eierskap mot leasing, lavprisselskaper mot etablerte selskaper og lignende.

— Det som opplagt har drevet frem endringene er kostnader – lavere vekt, mer effektive maskiner, mer egnede materialer, inntekter – mindre plass og volumkrevende produkter som øker passasjerantallet, bredere fly og så videre, sier Steen.

Det handler om...:

Les også

Vet du hvorfor lysene slås av i kabinen?

MINDRE SMULER? Croissant smuler. Mye. Men LSG Sky Chefs har utviklet en type som smuler mindre og dermed bidrar til mindre jobb for personalet rengjør flyene. Denne croissanten er en illustrasjon. Foto: leisuretime70/Shutterstock,NTB scanpix

En grønn profil blir viktigMiljø er blitt viktig også for luftfarten. Ingenting tyder på at det blir mindre flytransport de neste årene. I fjor ble det registrert 54,5 terminalpassasjerene totalt, hvor av 22,5 millioner passasjerer fløy mellom Norge og utlandet og 32 innenlands, ifølge tall fra SSB.

Innføringen av biodrivstoff, noe både Norwegian og SAS har testet, kan redusere CO2-utslippene drastisk.

Skal du fly langt?

En grønnere profil vil bli viktigere for flyselskapene fremover, tror luftfartseksperten.

— Så hva da med fremtiden? At effektive motorer og lettere interiør også er miljøvennlige, er bra – men kanskje like mye et biprodukt av kostnads- og etterspørselsdrevne innovasjoner mer enn en driver. Vil miljø bli viktigere fremover? Ja trolig, i alle fall symbolsk. Luftfarten forurenser og mye av veksten er fritidsrelatert, dette krever at bransjen møter fremtiden med en tydeligere miljøprofil skal de fortsette å vokse slik som de har gjort, sier Steen.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Mindre kundelojalitet og større forskjeller

Flybransjen er i endring og Steen tror at man de neste årene vil se mindre kundelojalitet og større forskjeller på langdistanserutene.

— Det vil bety færre selskap, mindre kundelojalitet og et langt mer «bussprodukt» på kortdistanse. Det vil bli mer differensiering på langdistanse der vi nok også får se noen av de mer fancy løsningene som vises for de få, mens den store lavkostgruppen av passasjerer vil fortsette og vokse, sier han.

Kilder: Crystal Cabin Awards, Hamburg Expo, BBC Travel, CNN Travel, Daily Mail og Mashable.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Interessert i luftfart? Her får du flere fine saker:

Publisert
  1. Virtual Reality
  2. VR-briller
  3. Teknologi
  4. Luftfart
  5. Fly
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Lufthavnstreiker kan ramme årets ferietrafikk

  2. Derfor er ikke matpakken alltid velkommen på flyet

  3. Dette sjekker de når du «sniffes» på flyplassen

  4. Dette er verdens dyreste flyreiser

  5. De ti beste flyplassene i år

  6. - Det er blitt et race for å sikre seg plass til håndbagasjen

BT anbefaler

På syv år prøvde Øystein fem jobber og tre utdanninger. Så traff han blink.

Alle tre valgte feil studier etter videregående. Slik løste de det.

LES SAKEN