Disse flyselskapene bryter reglene

Nekter å betale erstatning ved forsinkelser eller kanselleringer.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

— Noen flyselskaper hever seg over gjeldende rett, og det ser vi veldig alvorlig på, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

Ikke alle ferieminner blir like hyggelige. Forbrukerrådet har gått gjennom avgjørelser i Transportklagenemnda, og siden i fjor sommer har det blitt offentliggjort tolv saker der flyselskap ikke har fulgt opp nemndas vedtak.

De verste gjengangerne

Blant gjengangere som bryter reglene er Wizz Air, Ryanair og Air Baltic. Det betyr at flere reisende sitter igjen uten pengene de har krav på etter eventuelle kanselleringer eller forsinkelser.

— Et vedtak i Transportklagenemnda skal etterkommes av flyselskapene, og forbrukerne skal få det de har krav på, sier Haabeth Rygg.

afp000545076-FPiWYavmhk.jpg

Det er ingen norske selskaper blant de som ikke følger nemndas avgjørelser.

Sakene gjelder følgende selskaper: Wizz Air (3), Air Baltic (2), Ryanair (1), Icelandair (1), Air Berlin (1), eDreams (1), Cathay Pacific (1), Expedia (1), Finnair (1).

Vedtakene har kommet i saker der passasjerer har opplevd blant annet forsinkelse, ruteendring, dårlig informasjon og kansellering.

Oppfordrer passasjerer til å klage

Er flyet forsinket eller kansellert opplever Forbrukerrådet at passasjerene ikke er klar over hvilke rettigheter de har.

Haabeth Rygg oppfordrer reisende om å benytte seg av klagemuligheten.

— Mange passasjerer vet ikke hvilke rettigheter de har når flyet blir forsinket eller kansellert. Her har flyselskapene en stor informasjonsjobb å gjøre, slår hun fast.

Av de passasjerene som er klar over de rettigehetene de har som flypassasjer, er det ikke alle som får tilbakebetalt det de har krav på av enkelte flyselskaper.

Transportklagenemnda hadde en markert oppgang i klager i 2012, og av sakene som ble behandlet fikk halvparten av klagerne medhold eller delvis medhold. Men Haabeth Rygg tror det er mange reisende som ikke tar saken sin til nemnda.

Sett deg inn i rettigheter

— Sett deg inn i hvilke rettigheter du har som flypassasjer. Brytes disse rettighetene, så henvend deg til selskapet. Klarer du ikke løse saken på egenhånd, ta kontakt med Transportklagenemnda, sier Haabeth Rygg.

Publisert