- Volkswagen navngir ansvarlige for utslippsjuks

Volkswagen skal navngi de ansvarlige for manipuleringen av utslippsdata i dieselbilene, ifølge kilder som kjenner til saken.

Forretningsutvalget i Volkswagen-styret skal fredag begynne å navngi personer som er ansvarlige for manipulasjonene, sier kilder til Reuters. Foto: NTB scanpix

  • NTB
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Forretningsutvalget i Volkswagen-styret skal fredag ikke bare kunngjøre hvem som tar over jobben som toppsjef etter Martin Winterkorn, de skal også begynne å navngi personer som er ansvarlige for manipulasjonene, sier to kilder til Reuters torsdag.

Les også:

Les også

- Jeg er bestyrtet over det som har skjedd

Blant dem er to toppingeniører, ifølge kilder i VW som tyske Bild har snakket med. Ingeniørene kommer ifølge avisen til å få sparken under møtet fredag.

VW innrømmet tirsdag å ha manipulert utslippsdata for sine dieselbiler, som er mindre miljøvennlige enn det de har forsikret kunder og myndigheter verden over om. Toppsjef Martin Winterkorn trakk seg dagen etter.

Økonomisk trussel

Volkswagen-skandalen kan utvikle seg til å bli en stor trussel mot Tysklands økonomi, frykter analytikere.

VW er den største tyske bilprodusenten og en av landets største arbeidsplasser. Over 270.000 mennesker jobber for VW i Tyskland, og enda flere jobber hos selskapets forhandlere.

— Plutselig har Volkswagen blitt en større trussel mot økonomien enn den greske gjeldskrisen, sier sjeføkonom Carsten Brzeski i ING.

— Dersom Volkswagen-salget faller i Nord-Amerika de neste månedene, kommer det ikke bare til å påvirke selskapet, men den tyske økonomien som helhet, legger han til.

VW-skandalen skyldes at selskapets biler har fått installert en programvare som gjør at bilene framstår mer miljøvennlige under tester enn de egentlig er. Saken omfatter ifølge selskapet 11 millioner biler som er solgt over hele verden.

Juks i Europa

Konsernet har innrømmet at programvaren som manipulerer utslippsdata, også er installert i biler solgt i Europa, opplyste Tysklands transportminister Alexander Dobrindt torsdag.

– Vi har fått informasjon om at også i Europa har kjøretøyer med 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer blitt berørt av manipulasjonene det er snakk om, sa han.

Les også:

Les også

Døden for diesel

Dobrindt varsler om utslippstester av VW-biler i Europa de neste månedene, og også stikkprøver på kjøretøy laget av andre bilprodusenter.

Norsk regning?

Det amerikanske miljødirektoratet EPA har varslet en bot på nærmere 150 milliarder kroner for jukset, mer enn bilgigantens samlede driftsoverskudd i fjor.

VW kan også vente seg en regning fra norske veimyndigheter hvis det viser seg at norske biler er omfattet av utslippsjukset.

– Tollvesenet har vært i foreløpig kontakt med Statens vegvesen vedrørende mulige feil ved det tekniske avgiftsgrunnlaget, sier fungerende avdelingsdirektør Arvid Stokke i Særavgiftsavdelingen tilVGtorsdag.

Ifølge avisen er det solgt 96.000 motorer av den aktuelle typen i Norge de siste fem årene. Det er foreløpig usikkert om programvaren er installert i motorene som er solgt i Norge.

Volkswagen har alt sagt at de setter av 60 milliarder kroner i tredje kvartal for å dekke potensielle utgifter som følge av skandalen.

Les også:

Les også

Må bruke milliarder for å bygge opp tilliten igjen

VW innrømmet tirsdag å ha manipulert utslippsdata for sine dieselbiler. Toppsjef Martin Winterkorn trakk seg dagen etter. Volkswagen skal fredag kunngjøre hvem som tar over etter Winterkorn og også begynne å navngi personer som er ansvarlige for manipulasjonene, sier to kilder til Reuters torsdag.

Børsen i Frankfurt, som har falt som en stein de siste dagene, har snudd til oppgang etter Winterkorns avgang. Børsen åpnet torsdag opp 4,6 prosent.

Børsen i Tokyo stengte imidlertid samme dag med nærmere 2,3 prosents nedgang etter tre dagers ferie. Japanske bilfabrikker trekker verdien ned i kjølvannet av VW-skandalen.

Frykter ringvirkninger

Om lag 775.000 personer jobbet i den tyske bilsektoren i 2014. Etter VW-saken frykter landets myndigheter at også andre bilprodusenter som Daimler og BMW kan bli dratt med i dragsuget.

– Dersom bilsalget går ned, kan det også påvirke andre forhandlere og hele økonomien, sier industriekspert Martin Gornig fra den Berlin-baserte tenketanken DIW.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Slik kom politiet på sporet av Hokstad

Mandag startet rettssaken mot den tidligere Sorbonne-gründeren.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. USA innfører innreiseforbud for personer fra Norge og 29 andre land

  2. – Av alle ting regjeringa kunne ha pålagt Bergen, var dette noko av det raraste

  3. Brann i Øygarden slukket

  4. Lærer ved bergensskole manipulert inn i video. Nå blir elev anmeldt.

  5. Bestefar skal ha voldtatt barne­barn i skole­ferier: – Jeg husker jeg bare frøs

  6. Så mange av de smittede har ikke symptomer. – Det er høyt.