Noen lapper ekstra og du får luksus på charterflyet

Tiden er over for trange flyseter og dårlig flymat.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

Tiden er over da charterfly var ensbetydende med pinetrange seter, sure og fulle medpassasjerer, dårlig mat og flyvninger om natten.

I dag er oppgradert service på ferieflyene blitt et viktig konkurranseelement.

Resultatet er at charterbransjen i dag kan by på noen av de mest moderne flyene og mest luksuriøse flyopplevelsene du får ut fra Skandinavia.

Mange benytter seg av sjansen til å kjøpe seg opp til bedre komfort og mat på flyet, og charterselskapene kan registrere at det er den delen av kabinen med den beste klassen som alltid blir først solgt.

Siste tilskudd for kresne feriereisende er Novairs nye langdistansefly, en Airbus A330-200 som byr på virkelig luksusfølelse i over 30.000 fots høyde for Apollo-reisende på første klasse.

Seng

24 brede seter fremst i flyet med så god benplass at de kan felles ned til seng, treretters middag med varm mat og fri drikke, tilgang til lounge på flyplassene.

Vip-servicen inkluderer egne innsjekkingsskranker og ved ankomst blir man hentet på flyet og transportert til hotellet. Prisen for en slik luksuspakke på flyet: rundt 3000 norske kroner, tur/retur.

Prisen er en brøkdel av det man må betale for å reise med tilsvarende service på et rutefly.

— Man skulle kanskje tro at et slikt konsept skulle være vanskelig å selge. Faktum er at vi så å si er utsolgt for årets vintersesong. Det er åpenbart at de som skal reise langt, 10-12 timer i setet, gjerne spanderer på seg bedre komfort. Disse reisene er jo i seg selv ganske dyre, sier kommersiell direktør i Novair, Hansine Hjellum.

Apollos nye fly er stasjonert i Stockholm og skal i vinter fly skandinaver til deres ferier i Vietnam, Den dominikanske republikk samt Thailand.

Norske reisende må ta rutefly til Arlanda, derfra går turen med selskapets nye Airbus A330.

Bedre plass

Apollos nye fly følger et mønster der charterselskapene de senere år gradvis har modernisert sine flyflåter for å tilfredsstille kunder som setter stadig høyere krav til komfort og service også når de skal på ferie.

På flyturene til blant annet Kanariøyene, Egypt, Jordan og noen greske øyer bruker selskapet det noe mindre Airbus A321, og her er de fem fremste radene av kabinen utstyrt med seter med bedre benplass og der prisen inkluderer mat og drikke på reisen.

— Nå er jo ruteflyene så skrapet for service at jeg tror folk ønsker å spandere på seg en god flyopplevelse når de reiser på ferie. Slik blir flyturen en del av ferieopplevelsen, og ikke bare en transportetappe. Det samme ser vi skjer med hotellkvaliteten der trenden er like klar, folk vil ha gode hoteller og er villige til å betale ekstra for å ha det godt og komfortabelt på ferien, sier informasjonssjef Helen Begby i Apollo.

Et annet av charterflyselskapene, Thomas Cook, som i Norge stort sett flyr for Ving-konsernet, byr på Royal Class fra Gardermoen som sitt beste produkt for dem som reiser på oversjøiske reisemål, som Thailand.

God benplass, mat og drikke inkludert, og før flyturen er det tilgang til businesslounge på lufthavnen.

Kamp om setene

— Vi ser at jo lengre flyreisen er, desto større er etterspørselen etter de beste setene om bord. I løpet av en vintersesong kunne vi ha solgt dobbelt så mange Royal Class f. eks, så det er kamp om disse setene på de aller fleste avgangene, sier administrerende direktør i Ving, Christian Grønli.

— Til Thailand, for eksempel, er kun noen få seter ledige ut i mars måned, før den tid er alle setene på vår beste klasse utsolgt, sier han.

På reiser med kortere flytid er ikke etterspørselen etter optimal komfort så stor, og da tilbyr selskapet heller ikke Royal Class.

Overraskelse

Også hos Star Tour går «business»-billettene unna i en fei:

— Vi ser at det stort sett er par som velger Premium Class. Om dette er folk som vanligvis reiser på business class i jobben, vet vi ikke noe om. Det er nok mange grunner til at folk velger å sitte foran, alt fra å overraske kjæresten i forbindelse med et jubileum, til dem som kanskje synes det er ubehagelig å fly og som føler seg litt bedre med høyere komfort, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett.

Hun sier at selv om det er par som dominerer, skjer det også at barnefamilier kjøper seg plass foran. De er dog i mindretall, understreker hun.

Publisert
BT anbefaler

Sølvi fant sønnen død. Hun skulle ønske hun hadde blitt oppsøkt av et kriseteam.

Ny doktorgrad: Foreldre som mistet barn i narkotikarelatert død sier de fikk lite oppfølging.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. – Da jeg så de andre gå i dusjen på Sammen, tenkte jeg at det var lurt

  2. Fløyfjelltunnelen stengt til onsdag morgen

  3. Massene fra den evakuerte bygården skal ha blitt dumpet her. Ulovlig, mener kommunen.

  4. Navs fedrekvotepraksis kan havne i retten

  5. – «Utbrent» var et fremmedord for meg

  6. «Det stokker seg mentalt for Brann. Det passer dårlig.»