Flest klager etter ferie i Tyrkia

Gunn Berit Johansen fikk medhold. — Familiehotellet minnet mest av alt om et nachspiel.

Publisert Publisert

Tyrkia-ferien til Gunn Berit Johansen og datteren Ida ble ikke helt som forventet.

— Ut ifra presentasjonen fra turoperatøren trodde vi at vi hadde bestilt et rolig familiehotell i Marmaris, men kom i stedet til noe som minnet mest av alt om et nachspiel, sier Johansen.

Fyll og støy

Hotellet var ifølge Johansen invadert av festglad, ungdom som knuste glass, tømte alkohol i bassenget og støyet natten igjennom.

Gunn Berit Johansen og datteren Ida fikk medhold i sin klage på en skuffende ferietur til Marmaris i Tyrkia. Foto: Privat

Andre nordmenn de snakket med på hotellet, sa de hadde observert både trekantsex i bassenget og gjester som brukte vannmeloner til unevnelige ting.— Dessuten var hygienen på hotellet så som så, og vi fikk blant annet utlevert skitne, flekkete håndklær og sengetøy.

Johansen forteller at de har feriert en rekke ganger tidligere i Tyrkia og Marmaris, og at de garantert vil dra hit igjen.

— Du kan trygt kalle oss Tyrkia-elskere, og vi vet at man ikke alltid kan forvente samme standard som hjemme på ulike ting.

— Det vi reagerer på er reiseselskapets informasjon om hotellet og oppfølgingen etterpå, sier Johansen, som mener norske turoperatører bør bli flinkere til å sile ut hoteller som ikke holder mål.

19 av 34 klager gjelder Tyrkia

Godt over halvparten av klagene som hittil i år er blitt behandlet av Pakkereisenemnda gjelder reiser til Tyrkia.

Hele 19 av 34 klager dreier seg om turer til dette landet, og til sammenligning er det behandlet fire klager på Spania-turer og tre på reiser til henholdsvis Hellas og Bulgaria.

I 2012, da de fleste av de påklagede reisene ble gjennomført, var Tyrkia det tredje mest populære chartermålet for nordmenn, ifølge tall fra Avinor.

Mens det ble registrert i overkant av 411.000 charter-passasjerer til Spania i fjor fra Avinors flyplasser, var det tilsvarende tallet for Tyrkia 256.000 og 286.000 for Hellas.

Av de totalt 19 Tyrkia-klagerne, har seks fått medhold, og da i saker som gjelder hotellstandard, støy og rengjøring.

– Mange er nok litt sløve

Fire av de seks klagerne som har fått medhold, inkludert Johansen, har reist med selskapet Detur.

— Vi har veldig god kvalitetssikring av reisene våre til Tyrkia, hevder Business Development Manager Svein Erik Søgård i Detur.

— Grunnen til det høye tallet denne gangen, er at ett av våre hotell hadde en uke med en bråkete ungdomsgjeng, og tre av de fire klagene som ble gitt medhold, gjalt dette forholdet.

Søgård mener mange reisende ikke kjenner sine plikter, og at dette er en medvirkende årsak til det høye antallet klager på reiser til Tyrkia.

Mange er nok litt sløve med å sette seg inn i reglementet og uhensiktsmessige klager blir nok derfor sendt inn til klagenemda

— Ved kjøp av en pakkereise skal man også godkjenne betingelsene, og den reisende plikter å sette seg inn i vilkårene. En eventuell klage skal dessuten fremsettes til selskapets representant på destinasjonen for at denne om mulig skal forsøke å løse saken umiddelbart. Venter man med å klage til etter at man har kommet hjem, får man sjelden medhold.

— Mange er nok litt sløve med å sette seg inn i reglementet og uhensiktsmessige klager blir nok derfor sendt inn til klagenemda, sier Søgård.

Han tror dessuten at mange har litt for høye forventninger i forhold til hva de har bestilt, og at enkelte bestiller trestjerners hotell, men forventer femstjerners standard.

— En faktor til, er at Tyrkia på mange måter er en «ung» destinasjon, og servicenivå med mere er kanskje ikke 100 prosent på plass enda, medgår Søgård.

Ferdig med puberteten

— Turismeveksten i Tyrkia har gått veldig raskt, og i høysesongen mangedobles menneskemengden i områder der infrastruktur og levestandard ikke alltid er slik vi er vant med hjemmefra, påpeker direktør i Virke Reise Utland, Rolf Forsdahl.

Han mener at det i en oppbygningsfase fort kan skje at et reisemål ikke makter å imøtekomme alle forventningene turister kan ha.

— Som reisemål er Tyrkia ferdig med puberteten, men på mange vis er det fortsatt i ungdomstiden.

Han understreker at stadig flere i Tyrkias turistindustri tar innover seg hva vestlige turister forventer av kvalitet på ulike områder, men at denne innsikten ennå ikke har nådd inn i alle kriker og kroker av landets stadig ekspanderende turistområder.

— En del reisende forventer nok at ting skal fungere omtrent som i Norge. Slik kan det nok være i sentrale deler av Europa og i en del middelhavsland. I Tyrkia møter man oftere et annet tankesett enn man er vant til. Det kan være en årsak til at det er mange klager, men relativt få får medhold.

Andelen klagere på Tyrkia-ferier som i år har fått medhold i Pakkereisenemnda, er dog tilnærmet lik som for det totale antallet klager, det vil si i underkant av én tredel.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Fra torsdag morgen gjelder en ny parkeringsregel i Bergen

– Det er ikke sikkert alle har fått det med seg, sier parkeringssjef.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Polititeori om drapet i Åsane: Kvinnen kan ha blitt kvalt

  2. Derfor lyste mange bygg i Bergen rødt

  3. Fra benken til Milan på to år: Slik reagerer gamle­treneren på komet­karrieren

  4. Fra torsdag morgen gjelder en ny parkeringsregel i Bergen

  5. – Er det så farlig å bli spurt hvor man kommer fra?

  6. Storbritannia: – Viruset er ute av kontroll