Tapetserer flyene med reklame

Markedsføringsekspert tror ikke de bør ha for store forventninger til effekten.

Publisert Publisert

Flere flyselskaper har innsett at det er penger å hente ved å tapetsere flykroppen med reklame.

Air New Zealand flyr fra kontinent til kontinent med «The Hobbit» klistret over flykroppen, Norwegian med norske helter på flyhalen, Finnair med det kjente «Marimekko»-mønsteret, Alaska Airlines med både en laks og et fly illustrert med hawaiske palmer, blomster og vann som selskapet kaller «Spirit of the Islands».

Nå har også SAS kastet seg på trenden.

— Tema med fly passer oss godt

I samarbeid med The Walt Disney Company Nordic har selskapet inngått avtale for samarbeid rundt animasjonsfilmen «Fly», som er en historie som bygger videre på suksessfilmene «Biler» og «Biler 2».

I tillegg til at SAS synliggjør filmen på forskjellig vis på bakken, vil figurene Dusty, El Chupacabra og Rochelle være å se i luften med SAS, på en Boeing 737-800.

— Med den nye storsatsningen fra Disney, animasjonsfilmen «Fly», er vi stolte og glade for at Disney valgte SAS som nordisk samarbeidspartner. Foruten at selvsagt temaet med fly opplagt passer oss veldig godt, så deler SAS og Disney et engasjement for familiene, sier kommunikasjonsrådgiver i SAS, Tormod Sandstø.

— Eksempelvis reiser 90.000 barn alene med SAS hvert år, og vi er dem som desidert har den største gruppen av denne typen reisende, sier Sandstø.

Sandstø påpeker at dette ikke er en reklamekampanje, men et samarbeidsprosjekt. Avtalen innebærer at Disney og SAS samarbeider om promoteringen av filmen i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

— Vi kan ikke gå inn og kommentere konkret i avtalen, men poenget her er at dette ikke er en vanlig reklameplassering-avtale, men en avtale der vi og Disney finner muligheter sammen. Det betyr blant annet foliering av fly, og vi kan promotere oss sammen med dem og filmen, vi kjører konkurranse med kinobilletter, og vi har hatt førpremiere med våre kunder.

Samarbeidet er ikke en reklamekampanje, sier SAS. Foto: SAS

Før lanseringen uttalte Stefan Hedelius, strategi— og markedssjef i SAS at samarbeidet med Disney gjør at SAS kan tilby noe utover det vanlige til sine kunder, og utsmykkingen av et fly med Disneys figurerer er en ganske stor begivenhet.- Vi håper at mange får muligheten til å se flyet og selvfølgelig reise med det, sa Hedelius i en pressemelding.

The Walt Disney Company Nordic forteller at SAS er en opplagt samarbeidspartner i Norden.

— Disney og SAS deler engasjementet for familiene og ambisjonen om å skape positive opplevelser for dem som anvender våre produkter. Med tanke på filmens tema er det ekstra morsomt at denne spesielle plattformen er en del av kommunikasjonen, sa Anna Glanmark, markedsdirektør, The Walt Disney Company Nordic før lanseringen.

- Ingen stor markedsføringseffekt

Førsteamanuensis Bendik Samuelsen på Institutt for markedsføring på BI, tror ikke flyselskapene bør ha for store forventninger til effekten.

— Jeg tror nok dette er nok et eksempel på at man har funnet en ny medieflate som ikke er dekket, og at man derfor prøver seg frem. Eksponeringstiden på denne type reklame blir forholdsvis minimal siden flyet stort sett befinner seg i luften. Det er kun den korte tiden flyet er stasjonert på flyplassen at publikum vil få mulighet til å legge merke til reklamen på flykroppen, sier han.

SAS påpeker at selv om flyet er mest mulig i luften har det gjerne opp til åtte turer hver dag, mye innland og turer mellom de skandinaviske landene.

— Med 180 seter blir det mange som hver dag går ombord i dette flyet, og ikke minst alle som ser det på flyplasser, sier Sandstø.

Sandstø utelukker ikke samarbeid med andre selskaper i fremtiden.

Stor oppmerksomhet på sosiale medier

Samuelsen tror denne formen for markedsføring har mest nyhetsverdi for de som var først ute med det.

— Jeg tror den største effekten av en slik reklamekampanje, er at flyene med de ulike reklamedesignene blir en «snakkis», hvor folk snakker om hvilke fly de har sett, eller om at de har flydd «Hobbiten» eller «Marimekko»-flyet.

SAS har merket et spesielt trykk og oppmerksomhet på sosiale medier som Facebook og Instagram, noe som vitner om at folk har lagt merke til det dekorerte flyet.

— Disney-flyet har fått stor oppmerksomhet utover dem som ser det fysisk på flyplasser. Vi gjorde en såkalt timelapsevideo av jobben med å dekorere flyet, det delte vi i sosiale medier og fikk enormt god respons. Faktisk en av de mest sette og likte postene vi noen gang har hatt, sier han.

— Plasseringen av denne dekoren på en flykropp er såpass uvanlig at umiddelbart etter flyet ble dekorert, dukket de første bildene opp i sosiale medier. Av alle SAS sine rundt 140 fly er det kun ett fly som har dekor med annet enn SAS og Star Alliance, så dette er ikke noen vanlig plassering for selskaper å ha tilgang til, mener Sandstø.

Naturlige koblinger

Man kan jo se en viss match mellom SAS og Walt Disneys tegnefilm «Fly», men Samuelsen fra BI påpeker at det ligger mer naturlig logikk i samarbeidet mellom Finnair og «Marimekko». Alle forbinder disse to produktene med Finland og de hører sammen på en logisk måte.

— Men vi har sett gode eksempler på at vi har klart å utnytte designelementer på fly tidligere. Norwegians flyhalehelter er et godt eksempel på en vellykket kampanje. Med bildene av de norske heltene på flyhalene bidro Norwegian i sin tid til å bygge oppunder den norske stoltheten. Norwegian på sin side fikk nok en del «goodwill» for dette stuntet, sier Samuelsen.

— Nordmenn ble stolte av å se bilde av Roald Amundsen på flyplasser rundt om i Europa.

Skulle flyet med reklamen klistret utover flykroppen styrte, tror ikke Samuelsen det vil ha noen negativ virkning på annonsøren.

— Folk er ikke født i går og skjønner at flyet ikke styrtet på grunn av Marimekko, eller Hello Kitty. Kanskje de opplever litt negativ oppmerksomhet der og da, men det er nok ingenting som henger igjen veldig lenge, sier han.

Publisert