- Gardermoen er verst i Skandinavia

Avinor er for opptatt av å tjene penger på taxfree og øl, mener SAS.

Publisert Publisert

Norsk luftfarts største aktør, SAS, mener Avinor er i ferd med å glemme at lufthavnene først og fremst er til for å avvikle en effektiv flytrafikk.

- Vi innrømmer selvsagt Avinor retten til å sikre sine inntekter, men det kommersielle fokuset må ikke ta overhånd. Det mener vi skjer i dag, noe som har ført til forsinkelser, kanselleringer og press på økonomien for oss, sier informasjonssjefen i SAS, Knut Morten Johansen.

Johansen og SAS mener situasjonen er blitt spesiell ille på Oslo Lufthavn:

- Vi har i alle år hatt et utmerket samarbeid med OSL, som vi ikke minst kan takke for at SAS er blitt et av verdens mest punktlige flyselskap. I dag er Gardermoen den dårligste hovedflyplass i Skandinavia. Vi får bedre service både i Stockholm og København, mener SAS-talsmannen.

Få på jobb

Johansen peker spesielt på dette:

- Den generelle bemanningssituasjonen i sikkerhetskontrollen, som stadig fører til betydelige forsinkelser.

- Vi har også sett aksjonslignende tilstander hos flyvelederne som skapte røre for sommerferietrafikken, og vi påvirkes fortsatt negativt med forsinkelser så snart én person i tårnet eller på Røyken kontrollsentral er forkjølet og borte fra jobb.

- Manglende fokus på å tilrettelegge for flyselskapene, SAS har bl.a. ønsket å gi også innenriksreisende en hurtig gjennomgang i sikkerhetskontrollen, men ikke fått lov til det av OSL.

Følg oss på Facebook: Aftenposten Reise, Bt.no Reise, Reise-Adressa

Johansen mener Avinor har plikt til å sørge for at det er nok folk på jobb i viktige posisjoner for å sikre en nødvendig flyt i trafikken.

- Jeg er klar over at dette er tiltak som koster penger, men noen ganger må man bare ta en utgift for å oppfylle forpliktelsene til kundene. Å ha nok folk i kontrolltårn og i sikkerhetsslusene er slike utgifter. Vi er ikke lenger trygge på at Avinor har den samme oppfatningen. Og det er synd, vi betaler hvert år 2 milliarder kroner til Avinor for å bruke lufthavnene, sier Johansen.

Får ikke køene unna

Han vedgår at økte kommersielle inntekter for Avinor og OSL kommer flyselskapene til gode gjennom lavere avgifter, som igjen kan gi lavere billettpriser og flere reisende.

Informasjonssjefen i SAS, Knut Morten Johansen, er kritisk til servicen flyselskapet får hos Oslo Lufthavn og Avinor. Foto: Morten Uglum

- Men det går en grense også her, mener Johansen.

— Vi føler at fokuset rundt å skulle øke salget av taxfreevarer, mat, øl og vin er blitt for dominerende. Konsekvensen er at OSL og andre flyplasser ikke er like opptatt av å sikre en like god infrastruktur for deres viktigste kunder, flyselskapene som før. I dag har OSL, taxfreebutikkene og serveringsstedene milliardoverskudd, mens de som sørger for alle inntjeningsmulighetene – flyselskapene – har svært pressede marginer. Slik kan det ikke fortsette, mener Johansen.

— Forsinkelser fører til store merutgifter for et nettverksselskap som SAS, som ikke bare skal fly folk mellom to steder men som også skal fore passasjerer inn i et globalt nettverk:

— Kluss hos oss fører til at problemene forplanter seg videre, både for samarbeidende flyselskap og ikke minst for den enkelte passasjer. SAS og andre flyselskaper jobber i en knallhard konkurransesituasjon, ikke minst på punktlighet. Da kan vi ikke akseptere at det for oss virker som om at vår viktigste leverandør av flytjenester ikke lenger har det samme fokuset, sier Johansen.

Støtter SAS

NHO Luftfart er enig i kritikken fra SAS:

Direktør Torbjørn Lothe sier at NHO Luftfart har tatt dette opp med Avinor en rekke ganger, og er bekymret når flyplassene ikke er i stand til å stille med nok folk på jobb for å få unna køene i sikkerhetskontrollen eller få til en forsvarlig avvikling av flysikringstjenesten.

- Vi vet jo at en årsak til at dette skjer er at Avinor har strenge utbyttekrav fra sin eier staten og i tillegg bidrar med 1.5 milliarder kroner for å dekke underskuddene til mindre flyplasser som de i Mehamn og Berlevåg. Det beklagelige er jo at de flyselskapene som ikke har rute på Mehamn og Berlevåg heller ikke ser så mye til disse pengene, sier Lothe.

Avviser kritikken

Sjefen på OSL, Nic Nilsen, avviser kritikken fra SAS og NHO Luftfart.

— Vi har stort fokus på å sikre vilkår som gir flyselskapene best mulig trafikkflyt, og det klarer vi. Vi er blant de mest effektive flyplassene i Europa, sier Nilsen.

Han mener OSL leverer de tjenestene flyselskapene, inkludert SAS, betaler for og sier at det fra neste år vil bli økt kapasitet i sikkerhetskontrollen.

— Vi erkjenner at det fra tid til annen kan oppstå kapasitetsproblemer, men dette skal vi løse, sier Nilsen.

Han understreker at det er viktig at OSL leverer overskudd fordi dette brukes til å finansiere store deler av det norske flyplassnettet som går med underskudd.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Her ble bobilen og personbilen stående bom fast: – Det var litt uventet, kan man si

  2. Nå oppdateres smitterådene for buss og bane

  3. Over 4000 var uten strøm

  4. Superstjernen ber om møte med Erna Solberg

  5. «Ocean Viking» slo alarm: – Migranter truet med å skade seg selv og andre

  6. Mannen ville drepe en edderkopp. Det endte slik.