Tjener grovt på nordmenns mobilbruk i utlandet

Mobilbruken i utlandet øker – det samme gjør teleoperatørenes profitt.

Publisert Publisert

Norske teleoperatører hadde i fjor en nettofortjeneste på hele 68 prosent for kundenes bruk av mobil i utlandet, ifølge en ny rapport fra Post— og teletilsynet.

Dette er en solid økning fra 2011, da fortjenesten var 63 prosent.

Direktør i Post- og teletilsynet, Torstein Olsen. Foto: npt.no

— Her bør det være rom for større prispress, mener tilsynets direktør Torstein Olsen.Han vil ikke gå så langt som til å kalle teleselskapene for grådige, men oppfordrer nordmenn til økt forbrukerbevissthet på feltet, og til å etterspørre lavere priser.

— Vi er for at teleselskapene skal tjene penger, men når marginene er såpass store, og dessuten økende, er det fint om folk er ekstra oppmerksomme når de velger tjenester, sier Olsen.

130 prosent økning

Da Post- og teletilsynet la fram sin årlige rapport om Det norske ekommarkedet i fjor, gikk Olsen ut sa at han var «betenkt over de marginene mobilselskapene har på den trafikken som takseres via avtaler med utenlandske leverandører».

Siden den gang har altså marginene blitt enda større.

afp000531587-sQvy8vNno2.jpg

I 2012 var teleselskapenes inntekter for nordmenns mobilbruk i utlandet på rundt to milliarder kroner, mens kostnadene var 640 millioner. Dermed kunne selskapene notere seg en gevinst på 1,36 milliarder kroner bare for denne delen av virksomheten.Samtidig med at selskapenes nettogevinst øker prosentvis, har også mobilbruken i utlandet økt kraftig. Ikke minst gjelder dette mobildata, der økningen i 2012 var på hele 130 prosent fra året før.

Ifølge rapporten sendte og mottok nordmenn til sammen 56 millioner megabytes med mobildata i utlandet i fjor.

Rekordutbytte i Telenor

Økningen av både profittmarginer og bruk, gjør til sammen at teleselskapene nå får en vesentlig større andel av sine nettoinntekter fra kundenes mobilbruk i utlandet.

Dette til tross for at prisene for bruk av mobil i utlandet har gått ned, blant annet på grunn av EUs regulering av markedet og innføring av maksimumspriser.Rapporten fra Post— og teletilsynet ble lagt fram 15. mai. Samme dag kunne Telenor, som er den største aktøren i markedet, melde at selskapet ville betale rekordutbytte til sine aksjonærer.

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, mener likevel at selskapet har gjort mye for å gi sine kunder lavest mulig kostnader ved mobilbruk i utlandet.

— Vi reduserte nylig prisene betydelig i USA, Thailand, Sveits, Kroatia og Tyrkia i tillegg til EU-/EØS-land, og 97 prosent av trafikken til våre kunder på dataroaming er i disse landene, sier Krokan.

At mobilbruken i utlandet øker så mye, mener Krokan primært skyldes at prisene er blitt lavere og kontrollmekanismene bedre.

— Dermed får færre en ubehagelig høy mobilfaktura etter å ha vært i utlandet. Dette gjelder særlig i EU og EØS, men ellers i verden er det fortsatt mange steder det fort blir dyrt å bruke mobilen.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Hun sier gjentatte ganger: «Du må ikke se ned. Du må ikke se ned, Morten» ... Men jeg har allerede sett det.

Morten Furre (49) havnet i en alvorlig ulykke sensommeren 2018. Dette er historien fortalt av ham selv og de som reddet…

Sakene flest leser nå

  1. Derfor lyste mange bygg i Bergen rødt

  2. – Er det så farlig å bli spurt hvor man kommer fra?

  3. Fra benken til Milan på to år: Slik reagerer gamle­treneren på komet­karrieren

  4. Fra torsdag morgen gjelder en ny parkeringsregel i Bergen

  5. Storbritannia: – Viruset er ute av kontroll

  6. Samtalene i busskonflikten fortsetter utover natten