Pilotrush til Norse Atlantic: Fått over 2.300 søknader på én uke
Nykommeren Norse Atlantic Airways opplever skyhøy interesse fra piloter som vil fly selskapets Dreamlinere. Tre spørsmål avgjør hvem som får jobb.

Norse Atlantic Airways opplever et rush av søknader til de ledige pilotstillingene som selskapet har utlyst for sine Dreamlinere. Flyene skal etter planen skal gå i rute mellom Europa og USA fra første halvår neste år.
I løpet av en knapp uke har Norse mottatt over 2.300 søknader til stillinger i Oslo og London, opplyser selskapet til E24. Og det i god tid før søknadsfristen.
I første omgang skal rundt 50 piloter ha base i Oslo.
– Jeg tror veldig mange synes det er spennende med et nytt selskap som skal fly langdistanse, med den type kultur som vi ønsker å bygge, sier Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen til E24.
Tre spørsmål
Nettopp kultur er et nøkkelord for det nystartede flyselskapet.
Søkerne må derfor ikke bare innfri formelle krav til kompetanse, minimum flytid og sertifisering.
De blir også bedt om en liten «skolestil» for å sikre at de har rett motivasjon og personlighet for Norse Atlantic. Spørsmålene som søkerne bes besvare er:
- Hvorfor søker du Norse? (Why Norse?)
- Dersom du skulle ha startet et flyselskap, hvilken kultur ville du ønske å se?
- Hvordan ville du ha bygget opp den kulturen?
– Hire for attitude
Norse Atlantic-sjefen har fra før har bygget opp verdens ledende drifts- og tjenesteselskap for shippingbransjen, OSM Group med 16.000 ansatte.
– Hvilke typer personer er dere på jakt etter?
– Man lager seg en ønskeliste, og så har man det gode, gamle ordtaket «you hire for attitude, you train for skills». Men det er klart, de vi rekrutterer kommer ikke bare til å ha den rette holdningen, men også ha med seg lang og verdifull kompetanse, sier Larsen.
Les også: E24s portrettintervju med Norse-grunnlegger Bjørn Tore Larsen (+)
Hardt rammet
De ledige pilotstillingene er kjærkomne nyheter for en bransje som er hardt rammet av coronapandemien. En rekke piloter og kabinansatte har blitt permittert eller sagt opp.
Samtidig krever endrede reisemønstre og hardere konkurranse stadig større kostnadskutt.
SAS har for eksempel så langt måtte halvere arbeidsstokken til rundt 5.000 ansatte.
Nylig ble det også kjent at all vekst skal skje gjennom de nye datterselskapene SAS Connect og SAS Link, på andre flytyper enn arbeidshesten Boeing 737, som i hovedvirksomheten Scandinavian Airlines.
Det har skapt furore blant 560 permitterte SAS-piloter, som mener flyselskapet ved dette omgår en gjenansettelsesplikt.
SAS-pilotene raser: – Umoralsk, uetisk og usolidarisk
Norwegian-misnøye
Flyselskapet Norwegian, har på sin side fått restrukturert og sanert gjeld og forpliktelser på 140 milliarder kroner. Parallelt har arbeidsstokken blitt redusert med tre fjerdedeler, til dagens omkring 3.000 ansatte.
Men nye tider gjør at Norwegian også fortsatt må kutte kostnader, og forslag som at flygende ansatte må regne med å jobbe mer i sommerhalvåret, har fått fagforeningene til å murre.
Norwegian-tillitsvalgte motsetter seg sesongarbeid
Åpner for 737-piloter
Norse Atlantic-sjefen ønsker ikke å kommentere sine kollegers utfordringer. Men piloter med Boeing 737-erfaring bør kunne være aktuelle både for Norse Atlantic og andre flyselskaper fremover, ifølge ham.
– Under pandemien har mange fått førtidspensjon på global basis, og det gjør at det er vanskelig for en del flyselskaper å rekruttere nok flygere. Det har blitt en flaskehals, spesielt for de regionale flyselskapene. I USA har mange avganger blitt innstilt på grunn av pilotmangel for medium-størrelses jetfly, som 737, sier Larsen.
Fagforbundet: – Vi slår opp med SAS hvis de ikke kommer pilotene i møte
I luften hele året
Ifølge Norse Atlantic-sjefen er det både norske og internasjonale søkere med relevant erfaring som har søkt de ledige jobbene. Og mange har søkt både på stillingene i London og Oslo.
Problematikken rundt sesongarbeid er heller ikke relevant, ettersom Norse Atlantic kommer til å være operativ på langdistanse mot ulike markeder hele året, påpeker han.
– Vi kommer ikke til å ha fly på bakken, sier Larsen, som ellers lover konkurransedyktige vilkår.
Norse Atlantic-sjefen: – Nå er vi der vi vil være
Sikter mot sommermarkedet
Nylig åpnet USA opp for vaksinerte flyreisende fra november. Dette vil løfte den transatlantiske reisevirksomheten til nær normalt nivå i 2022, tror flygründeren.
Det forandrer imidlertid ikke Norse Atlantics målsetting om oppstart i løpet av våren, nærmere bestemt sent i første kvartal eller i begynnelsen av andre.
Billettsalget vil bli startet opp to-tre måneder i forkant, ifølge Norse-sjefen.
– Det sagt, vi sikter oss inn mot sommeren 2022, det er dét markedet vi skal inn mot, sier Larsen.
Klarer Norse Atlantic det sjefen sier, kan det bli en hyggelig aksjetur
Pilotststillingene til Norse Atlantic har søknadsfrist 30. oktober og gjelder flykapteiner og førstepiloter for Boeing 787 Dreamliner.
Tidligere i høst inngikk Norse Atlantic en tariffavtale for «hundrevis av jobber» med det britiske pilotforbundet BALPA.
Norse inngår tariffavtale for britiske pilotjobber
Internasjonalt tariffsamarbeid
I forkant, allerede i mai, forberedte Norse Atlantic oppstarten i USA gjennom et globalt samarbeid om tariffavtaler med Det internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF).
ITF representerer nesten 700 fagforeninger i 150 land som til sammen har rundt 20 millioner medlemmer, inkludert Parat og flere LO-forbund.
– Jeg ønsker denne avtalen velkommen ettersom mitt arbeid med fagforeningene i maritim industri i over 30 år har bevist at dialog alltid tjener alle parter. Når det kommer til stykket har vi et felles mål om å skape et vellykket og lønnsomt flyselskap til fordel for både ansatte og kunder, sa Norse Atlantic-sjefen da.
SAS-ansatte demonstrerer for sin gamle jobb: – Umoralsk og uetisk
I samtaler
Norse Atlantic har tidligere kommunisert at alle ansatte vil være ansatt direkte i flyselskapet.
Flyselskapet har i tillegg til avtalen med den britiske pilotforeningen BALPA, inngått forhåndsavtaler med Association og Flight Attendants (AFA), den største foreningen av kabinansatte i USA.
«Selskapet er også i dialog med pilot- og kabinansatteforeninger i andre land, inkludert Norge», heter det på Norse Atlantics nettsider.
Norse Atlantic Airways forbereder oppstarten i USA: Inngår globalt samarbeid om tariffavtaler
Risikosøkende
Det transatlantiske flymarkedet har hittil tilhørt de store nettverksselskapene. Kompleksiteten og risikoen forbundet med en slik satsing har så langt holdt lavprisselskapene unna og bidratt til status quo.
Franske Frenchbee, som tilbyr reiser til New York og San Francisco fra under 170 euro, er her et hederlig unntak.
I et portrettintervju med E24 nylig kom Larsen med følgende utsagn til tvilerne:
– Noen sier at du ikke kan drive lavkost langdistanseflyging, men jeg tror ikke noen har prøvd før, sier Larsen.
– Det kommer til å svi veldig, men jeg kommer ikke til å måtte selge huset
Kan vente
Der la han også til at nettopp coronapandemien har sørget for gode rammebetingelser.
Ikke bare tilbys leie av fly med større fleksibilitet. Prisen er også rundt halvparten av det som Norwegian i sin tid betalte, ifølge Norse-sjefen.
Eller som han sa til E24 i et annet intervju tidligere i år:
– Vi bruker veldig lite penger før vi begynner driften. Vi kan vente med å starte til vi vet at vi fyller alle flyene til gode priser.