Kraftig resultatvekst for Facebook

Facebooks resultat for tredje kvartal viser en mer en doblet vekst i selskapets profitt, drevet frem av økte inntekter fra reklame på mobiltelefoner.

Facebooks live-videotjeneste har vært en suksess, og stadig flere brukere er aktive på det sosiale mediet via mobiltelefonen. Det har ført til sterk resultatvekst i tredje kvartal. Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpix.
  • NTB
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Det var på forhånd store forventninger til Facebooks resultat i tredje kvartal, og Wall Street regnet med at inntektene ville øke til 6,92 milliarder dollar.

Den sosiale nettverksbedriftens regnskap viser imidlertid enda sterkere tall. Omsetningen har økt med 56 prosent til 7 milliarder dollar (drøyt 57 milliarder kroner) sammenlignet med i fjor. Resultatet har samtidig økt med 166 prosent til 2,4 milliarder dollar, eller nærmere 20 milliarder kroner.

At stadig flere bruker Facebook på mobilen, spesielt til å se på videoer, trekkes frem av både sjef Mark Zuckerberg og finanssjef David Wehner som en hovedårsak til det gode resultatet.

84 prosent av selskapets reklameinntekter kommer nå fra mobiltelefonbruk, opp fra 78 prosent i samme tremånedersperiode i fjor.

1,79 milliarder mennesker bruker Facebook aktivt per 30. september, 16 prosent flere enn forrige år.

Selskapet eier også bildetjenesten Instagram, samt kommunikasjonstjenestene WhatsApp og Messenger.

Publisert
  1. Mark Zuckerberg
  2. Facebook

Les mer om dette temaet

  1. All makt til Facebook

  2. Her sjekker vi Facebook

  3. Facebook snur om omstridt bilde

  4. Medier nedprioriteres i ny Facebook-formel

BT anbefaler

Hard eller rolig start? Her er Stoltzen-triksene.

Anita Lilleskare er ikke bare vanvittig rask opp Stoltzekleiven. Hun har også kuttet tiden drastisk. Fra 12.

LES SAKEN