Venter høyere flypriser

Gjeninnføring av bonus er godt nytt for forretningsreisende, men kan gi deg høyere flypriser.

POENGENE FLYR: SAS har ivret etter å ha få gjeninnført ordningen med bonuspoeng. Når Konkurransetilsynet nå sier ja, betyr det en fordel for SAS i forhold til Norwegian, tror analytikere.JAN OVIND, SCANPIX (ARKIV)

— Når man får anledning til å konkurrere på andre ting enn pris, vris fokuset typisk vekk fra pris til kvalitet, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.

I går foreslo konkurransedirektør Christine B. Meyer å åpne for bonuspoeng, ti år etter at hennes mann Victor D. Norman som statsråd forbød innenlandske bonusprogram.

Nå vil Konkurransetilsynet åpne for flybonus på de tre største innenriksrutene i Norge, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger.

Mindre lavprisbilletter

Frode Steen har sammen med kollega Lars Sørgard utarbeidet en rapport som lå til grunn for tilsynets vurdering. Selv om han tror flyprisene kan øke på de tre strekningene som nå fritas fra bonusforbudet, presiserer han at han ikke har funnet forskningsmessige bevis for denne effekten.

Men hovedtesen er at flyselskapene ved å tilby bonuspoeng får mer lojale kunder.

— Det gir en innlåsingseffekt som gjør det lettere å øke prisene. Man kan også risikere at andelen lavprisbilletter går ned, sier Steen.

Luftfartseksperten understreker at det normalt er de forretningsreisende som tjener mest på bonusprogrammer. Dersom du ofte reiser mellom Bergen og Oslo i jobbsammenheng, kan du ta ut bonuspoengene i form av feriereiser.

- Begrenset priseffekt

Aksjeanalytiker Lars-Tore Turtveit i SEB Enskilda tror prisene kan bli noe høyere, men effekten blir ikke dramatisk.

— Verden er annerledes nå enn for ti år siden. Nå er det lavprisselskapene som dominerer i Europa, og det er i stor grad prisen som avgjør hvilket selskap du velger. Med bonusprogram kan det nok endre seg litt, og det er rimelig å tro at SAS vil tjene mest på det, sier Turtveit.

Han legger til at norske flykunder det siste tiåret har fått en kjempegevinst som følge av at Norwegian kom inn.

— Både Norwegian og SAS har små marginer og liten inntjening. Norwegian får en kapasitetsvekst på 15 prosent i 2012. De må fylle flyene for å få lønnsomhet. Da er det begrenset hva de kan legge på prisen, sier Turtveit.

- Overraskende

Finansanalytiker Tore Østby i Nordea Markets er overrasket over forslaget fra Konkurransetilsynet.

— Det er ikke så mange år siden forbudet kom, og det er ingen tvil om at lojalitetsprogrammer demper konkurransen, sier han.

— Hva tror du effekten blir hvis departementet følger anbefalingen?

— Da vil vi nok se mindre priskampanjer og mer bonuskampanjer fra selskapenes side. Det er ikke uten grunn SAS har ivret for dette. De har de høyeste kostnadene, og dermed størst problemer med de lave prisene som nå er i markedet, sier Østby.

Tror Norwegian taper

Steen tror tilsynet har rett når de skriver at Norwegian på kort sikt vil tape på gjeninnføringen av bonusprogrammer.

— SAS har i utgangspunktet et bedre bonusprogram enn Norwegian. Det gjør at folk på de tre aktuelle rutene kanskje i større grad vil velge SAS. Men dette er et dynamisk spørsmål. Hvor er Norwegian om fem år? sier Steen.

For to uker siden ble det klart at Norwegian har bestilt 222 nye fly fra Airbus og Boeing med en listepris på hele 127 milliarder kroner. De har også sikret seg rett på å kjøpe ytterligere 150 fly.