Flytter undervisning hjem

Bergenslærer bruker YouTube i matteundervisningen. - Fungerer fett dette, mener elevene.

Publisert Publisert

Mohammad Ahmadi (16) spør lærer Engum om hjelp Foto: RONALD E. HOLE

Engum mener timene blir mer effektive med å flytte teoriundervisningen hjem. Foto: RONALD E. HOLE

I høst startet Bjørgvin videregående skole med «omvendt undervisning» i matematikk 1T for elever på førsteåret. Det er lektor i matematikk, Elisabeth Engum, som fant inspirasjon i sosiale medier og via prosjektet «Flipped classroom» fra USA.

— Jeg er opptatt av å bruke teknologi for å støtte opp om god pedagogikk. «Omvendt undervisning» handler om å flytte teoriundervisningen hjem, forteller Engum.

Elevene får i lekse å se teoriundervisningen via små videosnutter på YouTube, som de kan se på laptopen eller på mobiltelefonen. Etterpå må de fylle ut et vurderingsskjema, hvor de skal fortelle det viktigste de lærte i videoen, og hva som var vanskelig. Dette må de ha svart på en viss tid innen timen skal være.

Mohammad Ahmadi (16) ser gjennom spillelistenpå youtube. Foto: RONALD E. HOLE

— Dermed kan vi konsentrere oss om oppgaveløsning og de konkrete tingene som ikke elevene ikke forsto i klassetimen, forteller Engum.Det er vanskelig å se direkte resultater av undervisningen så tidlig i opplegget, men Engum mener at hun opplever timene som mer effektive, og har bedre oppfølging av den enkelte elev.

Teknikk og produksjon av videoene krever også sitt, men her har Engum et enkelt svar.

— Skal du ha en perfekt video, eller skal den være ferdig på tirsdag, ler hun.

Vant pris

Engums engasjement for teknologi og læring har ikke gått upåaktet hen. I oktober i år fikk hun en pris i regi av den årlige Del & bruk-konferansen, hvor programvaregiganten itslearning delte ut priser til tre kreative pedagoger.

— Veldig kjekt og motiverende tilbakemelding på det man jobber med, forteller Engum.

— Skolen støtter opp om lærere som er engasjerte og vil noe mer, så langt vi kan. Det gjenstår å se om dette er et verktøy som kan fungere bra i undervisningen for elev og lærer. Dette er jo en arena som brukes veldig mye av elevene, og vi må jo følge med i den tiden som elevene lever i, forteller assisterende rektor Berit Østerbø Brekke.

- Fungerer fett

Elevene i klassen er fornøyd med det nye opplegget så langt.

Har du ikke gjort leksene til timen, så er det på med headsettet og se gjennom dagens klipp. Her er det Morten Beyer (16) som repeterer teori Foto: RONALD E. HOLE

— Det fungerer fett dette, fordelen er at læreren slipper å repetere. Videoene hun lager ligger også i systemet som skolen bruker, i tillegg til youtube, forteller Morten Beyer (16).Ingrid Marie Hansen (16) og Sebastian Clausen (18) er glade for å bruke lang tog og busstur til noe fornuftig.

— Utrolig bra måte, mye bedre enn før, jeg lærer mye mer nå, sier Hansen.

Mohammad Ahmadi (16) trekker frem at hvis man er syk, så er det mindre fare for å ligge etter i undervisningen.

— Og når vi skal lese til prøver eller eksamen, så ligger all undervisningen på nettet, forteller Ahmadi.

Si din mening i kommentarfeltet under!

Publisert