Rederiforbundet: 16 norskeide skip står fast
Fjord Lines skip var på vei hjem fra verftet da det møtte på den blokkerte Suezkanalen.

– Det er 16 skip med norske eierinteresser som nå sitter fast, enten i hver ende eller midt i kanalen, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund til E24.
Forbundet har også flere medlemmer som skal ha skip inn, opplyser han.
– De må nå vurdere om de skal satse på at det løser seg innen rimelig tid, eller om man skal seile den lange veien rundt.
I kø
Et av de norske skipene som står fast tilhører Fjord Line.
– Det er litt spesielt, noe sånt skjer ikke hver dag, sier kommunikasjonsrådgiver Flemming Tveitan i Fjord Line til E24.
Rederiets nybygg, Fjord FSTR, og dets mannskap på 11 personer ligger nå i kø i den blokkerte Suezkanalen.
Fjord Line-skipet var på vei fra verftet Austal Pty på Filippinene til Hirtshals i Danmark da plutselig ikke kom seg videre.
– Det ble bom stopp. Vi har kontakt med dem via andre, men det er ikke så bra kontakt i området. Det eneste vi har fått bekreftet er at de ligger der ankret opp og venter på en avklaring. Vi håper at de søndag kan dra av gårde, sier Tveitan.
Har du tips? Kontakt E24s journalister her!
– Fullt trykk
Det er nå minst 140 skip som ligger i kø for å komme videre.
Lavt tidevann gjør det trøblete å få løs containerskipet som blokkerer Suezkanalen.
Solberg i Rederiforbundet sier de følger situasjonen nøye.
– Men vi får ikke gjort noe. Det er fullt trykk fra kanalmyndighetene for å få skipet av grunnen. Det er svaret på hele floken.
Skipene som allerede står fast i kanalen har ingen andre valg enn å bli værende, sier han.
– Det er som å stå fast i en trafikkork. De som ligger i påvente utenfor kanalen kan i teorien snu, men det blir en veldig lang omvei. Beslutningen må komme før man er inne i kanalen.
For Fjord Line får stansen ingen store økonomiske konsekvenser, ettersom forsinkelsen ikke går ut over oppsatt seileplan mellom Kristiansand og Hirtshals.
– Vi håpet å være i Hirtshals rundt 1. april. Det blir nok noen dager forsinket, men vi har ikke noe seilingsdato fra myndighetene ennå så vi rekker en eventuell førstereise uansett. Men det er traurig for dem som er på bord, og så koster det å ligge et par dager ekstra, sier Tveitan.
Overtagelsen og hjemreisen ble på denne tiden i fjor stanset av coronakrisen.
– Vi har blitt god til å vente, men vi er utålmodig og vil ha det hjem.
Fjord Line er blant de største fergerederiene i Norge, og seiler til Danmark og Sverige fra Bergen, Stavanger, Kristiansand og Langesund. Ifølge selskapet har de rundt 1,5 millioner reisende i året.
Svært sentral kanal
I over ett døgn har et av verdens største containerskip, «Ever Given», blokkert den viktige Suezkanalen som forenkler skipstrafikken mellom Europa og Asia.
Selv om redningsinnsatsen hittil har pågått med en rekke taubåter, har lavt tidevann hittil jobbet mot dem. Fortsatt kan det gå flere dager før skipet kommer seg løst.
Den beste sjansen for å frigi skipet kan komme først søndag eller mandag, når tidevannet igjen stiger mener Nick Sloane, ifølge Bloomberg.
Sloane var redningsleder da cruiseskipet Costa Concordia gikk på grunn ved kysten av Italia i 2012.
Rundt 12 prosent av verdenshandelen går gjennom Suezkanalen som har vært en av de viktigste skipsveiene i verden siden slutten av 1800-tallet.
Sliter med å få løs gigantskipet: Koster flere milliarder i timen