Noryards BMV er konkurs

96 verftsansatte på Laksevåg mister jobben. - Tragisk, sier tillitsvalgt Åge Norheim.

ecsImgaage-6165501897827614831.jpg

Onsdag ettermiddag var det stille utenfor Noryards BMV. Knapt et menneske var å se innenfor den høye porten på Laksevåg. Før påske ble 96 ansatte permittert.

Siden har et tjuetalls ansatte vært innleid for å å gjøre ferdig prosjektene til det siste store verftet i Bergen. I dag kom beskjeden de lenge fryktet å få.

Noryards BMV er konkurs.

— Vi fikk ikke kreditorene med på en frivillig gjeldsordning. Det er tragisk at det skulle ende på denne måten, sier tillitsvalgt Åge Norheim.

- Håper på noe nytt

Konkursspøkelset har lenge hengt over verftet på Laksevåg. De har manglet oppdrag. I oktober i fjor gikk det andre verftet i Noryards-systemet, Fosen Verft i Trøndelag, konkurs.

Nå går også Noryards BMV i Bergen til skifteretten. Det er opp til bostyret hva som skal skje videre. Mandag får de ansatte på verftet møte bostyret.

— Hva som skjer etterpå, aner vi ikke. Det er veldig tørke i bransjen på grunn av vanskene i oljenæringen, men vi håper at noen vil starte opp på nytt, sier Norheim.

Solgt til ukrainer

Det samme ønsket har administrerende direktør Pål K. Grimsrud.

— Jeg håper selvfølgelig for de ansatte at det kan etableres noe nytt her på Laksevåg. Men det er ikke noen kjente initiativ ennå, sier Grimsrud.

Noryards BMV het tidligere Laksevåg Verft, og ble bygget opp igjen av Magnus Stangeland og Bergen Group.

Etter betydelige problemer med skrogleveranser fra Øst-Europa, ble verftet solgt sammen med Fosen Verft til den ukrainske forretningsmannen Kostyantin Zhevago. Han eier selskapet Calexco S.a.r.l.

Ideen bak Noryards var at skrogproduksjonen skulle foregå på Calexcos verft på Krimhalvøyen. Men strategien strandet etter at Russland annekterte Krim.

Manglende oppdrag førte til at Fosen Verft gikk konkurs.

Den siste riggeren i Bergen

Det har vært jobbet med å få til en gjeldsordning for verftet i Bergen, men forsøket endte altså uten løsning i dag. Dermed ender det tradisjonsrike verftet i skifteretten.

Kåre Engelsen (67) har jobbet på verftet siden 1970. Han har vært rigger, en yrkestittel som egentlig forsvant for mange tiår siden.

MISTER JOBBEN: Kåre Engelsen har jobbet på verftet siden 1970. Rune Nielsen

— En rigger jobber med løfteverktøy. Tau, vaier, taljer. Vanskelige løft, forklarer Engelsen.

— Har du vært glad for yrkesvalget?

— Ja, jeg har trivdes gotd med det. Tau er fascinerende. Man kan gjøre så mye med det. Knopp, stikk og spleis.

— Er du blitt den siste riggeren i Bergen?

— Det kan se sånn ut.

- Det må snu

Egentlig hadde 67-åringen tenkt å fortsette en stund til i yrket hvis helsen holdt. Men i dag var det slutt.

— Jeg har jobbet både på Møhlenpris og Laksevåg. Hele veien har jeg trivdest, selv om det har gått litt opp og ned, seier Engelsen.

— Hva tenker du nå som det siste store verftet i Bergen stenger?

— Man begynner å lure mer og mer på hvem som skal drive verdiskaping i dette landet. Alle kan ikke flytte på papirer eller trykke på en pc. En gang må det snu, sier verftsveteranen.

Håper på nye eiere

Leder av Fellesforbundet i Bergen, Roar Abrahamsen, opplyser at det jobbes aktivt med å få inn nye eiere, slik at man får startet opp igjen virksomheten.

Abrahamsen har vært i kontakt med de ansatte ved Noryards i dag.

— Ettersom det har vært jobbet med gjeldordning en stund, kom ikke konkursen fryktelig overraskende på de ansatte. Derfor har det også vært jobbet med mulighetene for nye eiere parallelt. Jeg vet at det er diskusjoner på gang, men kjenner ikke detaljer nok til å kunne uttale meg om disse, sier Abrahamsen.