Norwegian får ikke flagge ut

VIL FLAGGE UT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har søkt Luftfartstilsynet om dispensasjon for å kunne operere irskregistrerte fly fra Norge.
  • Ikke aktuelt å inngå kompromisser som kan sette norske lønns- og arbeidsvilkår på spill, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt om flyselskapets ønske om å få lov til å fly med irskregistrerte fly i Norge.
  • Stine Barstad
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

Dagens Næringsliv skriver torsdag at Norwegian vurderer å flagge ut sine Dreamlinere til Irland for å kunne fly med asiatisk mannskap på langdistanseflygningene.

Selskapet har søkt Luftfartstilsynet om dispensasjon for å kunne operere irskregistrerte fly fra Norge.

— Det er synd at Norwegian gjør dette, men det er ikke aktuelt for meg å inngå kompromisser som kan sette norske lønns- og arbeidsvilkår på spill, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt til Aftenposten.

Les også

Norwegian vil flagge ut til Irland

Hun presiserer at gode konkurransevilkår er viktig for Regjeringen, men:

— Da regjeringen sa nei til å endre utlendingsforskriften sa vi også nei til å bruke personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår i Norge. Allerede da var det klart at Norwegian vurderte å registrere langdistanseflyene i et annet land. Regjeringen er opptatt av å sikre gode konkurransevilkår for norsk næringsliv, og det jobber vi med hver eneste dag. For oss er det imidlertid helt avgjørende å sikre arbeidstakernes vilkår og hindre sosial dumping, sier arbeidsministeren.

- Ville vært radikalt

Høyres Torbjørn Røe Isaksen ser ingen grunn til at Norge skal lempe på reglene for Norwegian.

— Det Norwegian har etterspurt, er å få fly med asiatisk personale, med asiatiske lønns- og arbeidsvikår. Det er noen ingen andre europeiske flyselskap gjør, såvidt jeg vet. Jeg ser ingen grunn til at Norge skal gå i front å åpne opp for dette. Det ville være en radikal omlegging av luftfarten i hele Europa, sier han.

Han stiller også spørsmål ved om utflaggingen vil hjelpe Norwegian med dette:

— Vi vet ikke hvordan irske myndigheter vil behandle dette, og om de vil godta det. Men i utgangspunktet er det ikke noen større grunn til at de skal godta dette enn norske myndigheter, sier Isaksen til Aftenposten.

- Så Norge bør ikke lempe på reglene?

— Det kan godt hende at det er en utvikling som presser seg frem uansett. Men jeg mener vi burde vente og så sant det er mulig, løse dette gjennom en felleseuropeisk regeltilpasning, sier han.

- Skjønner Norwegian

Robert Eriksson (Frp), leder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, mener det ville være OK om Luftfartstilsynet ga Norwegian dispensasjon fra reglene i denne saken.

IKKE AKTUELT: - Det er ikke aktuelt for meg å inngå kompromisser som kan sette norske lønns- og arbeidsvilkår på spill, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt.

— Jeg har ikke noe problem med at Norwegian får dispensasjon, og jeg skjønner at de vil organisere det på denne måten. Den store debatten er hvordan vi skal opprettholde konkurransekraften så norske selskaper slipper å gjøre dette, sier han.

Han sier Frp kommer til å se nærmere på dette regelverket hvis partiet kommer i regjering etter valget, men at det er for tidlig å si hvilke endringer partiet eventuelt vil gå for.

Regjeringen har satt i gang en gjennomgang av reglene i luftfarten på bakgrunn av opplysningene som kom frem om forholdene til de ansatte ved Ryanairs base i Rygge.

SVs Karin Andersen mener de norske reglene ikke åpner for at Luftfartstilsynet kan gi et slikt unntak.

- En form for utpressing

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt sa tidligere i år nei til å endre utlendingsloven slik at Norwegian kunne ansette personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår på norskregistrerte fly.

— Jeg er ikke overrasket over at Norwegian nå prøver seg på dette. Det er en form for internasjonal utpressing som veldig mange nå holder på med for å prøve å presse oss til å svekke arbeidstakerrettigheter og lønninger i Norge. Det er et race mot bunnen som bare de aller rikeste tjener på, og det er SV sterkt imot, sier hun.

Også hun understreker behovet for et felles europeisk regelverk for transportbransjen.

Fagforeningen Parat liker ikke fremgangsmåten til Norwegian og vil ta kontakt med norske myndigheter, opplyser nestleder Vegard Einan til Dagens Næringsliv.

Norwegian benekter overfor DN at de forsøker å omgå regelverket.

— Dette er slett ikke en omgåelse av regelverket. Det er å etterleve regelverket, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Publisert