Her skal alle snakke samme språk

Et av kravene til «Ocean Response» er at sjøfolkene om bord må kunne norsk. Skipet er nemlig laget for å bistå i redningsaksjoner i Nordsjøen.

svp://29343

Kanskje har du sett skipet på Byfjorden de siste dagene, eller på vei under Askøybroen nordover mot Sogn.

— Vi holder på med å utføre de siste testene for å koordinere maskiner og programmer. På den måten reduserer vi drivstoffbruken og utslippene. Drivstofforbruket er langt under det våre eldre skip bruker, sier Roy Wareberg.

Han er administrerende direktør i rederiet Atlantic Offshore på Sotra.

Bygget på Laksevåg

-Vi tester blant annet det dynamiske posisjoneringssytemet som skal holde båten i en bestemt posisjon. Det er jo sentralt for slike skip som skal arbeide tett inntil plattformer i Nordsjøen, sier Terje Sjumarken, administrerende direktør i verftet Bergen Group.

Det er verftet på Laksevåg som har bygget det 75 meter lange skipet, som blir arbeidsplass for tolv sjøfolk og en lærling.

Må snakke norsk

Wareberg mener «Ocean Response» er neste generasjons beredskapsskip.

— Det er spesialtilpasset for å vedlikeholde lasteslanger på ulike oljefelt. Vi skal også kunne håndtere kompliserte beredskaps- og redningsoperasjoner. Alle om bord må kunne snakke eller forstå norsk. Det er et av kravene som stilles, sier Wareberg.

- Hvorfor det?

— Fordi det er helt nødvendig at våre folk om bord kan kommunisere med hverandre. Dermed utelukker vi faren for misforståelser om bord som følge av at folk ikke snakker samme språk. Vi håper jo selvsagt at vi slipper å delta i redningsaksjoner, presiserer Wareberg.

Fra plattform til plattform

Wareberg forteller at «Ocean Response» er spesialbygget med tanke på oppgavene som skal utføres.

— Vi har inngått en avtale med Statoil over ti pluss fem år. «Ocean Response» skal operere mellom flere plattformer i Nordsjøen ut fra de behov Statoil har, forteller Wareberg.

Både han og rederiet Bergen Group mener skipet bidrar til å heve listen for offshoreskip.

Koster 330 mill.

Skipet har evakueringsplass for 370 personer og kan settes inn i førstelinjeberedskap mot oljesøl. Dessuten er det egen sykestue.

Båten koster rederiet 330 millioner kroner, og Wareberg er sikker på at investeringen lønner seg.

— Jeg kan ikke kommentere hvor mye vi vil tjene, men Ocean Response skal gi inntekter som skal ligge i bunn for det vi driver med, sier Warbeberg.

Han er stolt over skipet, ikke minst fordi det er utviklet og designet av Wärtsila Ship Design på Fitjar og bygget hos Bergen Group på Laksevåg.

— Så skal vi operere fra Sotra. Det betyr at vi reduserer reiseutgifter for mannskapet. Mange av dem er hjemmehørende i distriktet.

Seks nybygg

Atlantic Offshore har sitt hovedkontor på Sotra. Rederiet opererer 23 skip og har 550 ansatte.

— I løpet av de neste seks årene vil vi få levert seks nybygg, forteller Wareberg.

KLAR TIL DÅP: Kåre Engelsen fra Bergen Group BMW på Laksevåg Verft rigger klar champagneflasken til dåp av «Ocean Response» ALICE BRATSHAUG

TESTER: «Ocean Response» tester instrumentene om bord før skipet skal døpes lørdag. PER LINDBERG

svp://29343