Husker du denne fergen? Nå ligger den på 23 meters dyp

Et strømbrudd ble slutten for MF «Melderskin».

Publisert Publisert

SANK: MF «Melderskin» ble bygget av Ankerløkken Verft i 1963. Nå er en lang karriere over. Foto: WIKIMEDIA/HARALD SÆTRE

iconDenne artikkelen er over fem år gammel

De gamle fergene til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) er seiglivete, men nå har en av de gamle travere takket seg for.

MF «Melderskin», som gikk i rutetrafikk for HSD fra 1963 til 1995 på de fleste samband i Hardanger og Sunnhordland, har ligget i opplag siden 2012.

Nylig sank den ved en flytekai på Lierstranden utenfor Drammen.

Pumpene stoppet

— Det er ikke dagligdags. Båten skulle til opphugging og eier hadde begynt på arbeidet, sier assisterende havnedirektør Ivar A. Vannebo i Drammen havn.

UTRANGERT: MF «Melderskin» har byttet navn flere ganger og har ligget i opplag ved Drammen de siste årene. Dette bildet er fra i sommer. Foto: HARALD SÆTRE

— Den var lekk og tok inn mye vann. Det var pumper om bord som gikk kontinuerlig. Så ble det strømbrudd og pumpene stoppet. Den tok relativt fort inn mye vann, sier Vannebo.Det er fallende dybde i området, og båten forskjøv seg til større dyp. Den ligger nå på 23 meter.

Politiet og Fylkesmannens miljøvernsavdeling er orientert om saken, men det skal ikke være snakk om noen forurensning. Fylkesmannen har heller ikke gitt noe pålegg.

— Det var ingen spor etter bunkersolje eller diesel, sier Vannebo.

Høyere standard

MF «Melderskin» ble sjøsatt den 8. mai 1963 i Florø, og ble overlevert til rederiet i Bergen måneden etter. Den hadde plass til 22 personbiler.

Den ble bygget med litt høyere standard i salongene for å betjene turisttrafikken på Hardangerfjorden i sommersesongen. Den gikk blant mellom Flatråker og Jektvik.

Senere har MF «Melderskin» fått andre navn som MF «Fergekroen» og Vestbåten, og fungerte blant annet som restaurantbåt på Aker Brygge fra 1995.

Da var bildekket åpent og det øvre dekket utbygd.

Båten var fortsatt i samme bransje da hun fikk slagside og sank i Moss i 2008.

Skal hugges opp

Dagens eier reddet båten den gang, men nå er det ikke håp. Planen var opphugging, og eieren, en mann fra Askøy, har tenkt å fullføre den.

— Kraftlaget glemte å gi beskjed om strømstans. Det har beklaget, men de må være med på å ta kranregningen. Båten skal fortsatt bli skrapjern. Det er en verdi i stålet, sier eieren.

PS! Det finnes også en annen ferge med samme navn som fortsatt er i drift på Leirvåg - Sløvåg.

Publisert