Derfor bør du bruke tid på LinkedIn

Gründer Kimiya Sajjadi hadde ingen kontakter i næringslivet da hun ble aktiv på LinkedIn for halvannet år siden. Nå har nettverket hennes ekspandert til over 5.000.

Kimiya Sajjadi har vært fast spaltist hos E24 i et år. I tillegg har hun sitt eget selskap, Big Enough Global, som har fokus på mangfold og integrering.
Publisert Publisert

LinkedIn er for mange en kjent nettverkstjeneste, og siden plattformen ble lansert i 2003 har den fått over 760 millioner brukere verden over.I denne statistikken befinner over en million nordmenn seg, ifølge Kapital.

Gisle Hellsten er leder ved karrieresenteret på Universitetet i Oslo. Han tror at plattformen fortsatt en relativ uoppdaget kilde med tanke på profesjonell informasjonsdeling.

– LinkedIn er for alle. Å lage seg en profil tidlig på videregående er absolutt ikke for tidlig, men man kan godt starte den dagen man får aktiviteter utenfor skolen, sier Hellsten til E24.

Gisle Hellsten sier det er mange fordeler ved å bruke nettverksformen som kan minne litt om Facebook bare for arbeidslivet.

Mot slutten av året skal E24 for fjortende gang kåre «årets ledertalent». I jakten på de beste talentene tar vi hele sommeren imot tips fra våre lesere.

Kjenner du et ledertalent under 35 år som fortjener å være med i kåringen? Send inn ditt tips til oss her.

Kunnskapsbank og delingsplattform

Medieplattformen er en tjeneste som primært blir brukt til profesjonell nettverksbygging og karriereutvikling. Ifølge Hellsten er det også en høy delingskultur der.

– Jeg tror det er lurt å være flink til å legge ut ting en til to ganger i uken, samtidig som man er aktiv å like og kommenterer ting, sier Hellsten og legger til:

– Dette er kunnskap og deling av informasjon som ikke er særlig tidkrevende. Fordelene er større enn tiden man bruker.

På LinkedIn kan jobbsøkere legge ut CV-ene sine og arbeidsgivere kan legge ut jobber. Hellesten sier at tjenesten på mange måter er en nyttig kunnskapsbank.

– Det er den beste digitale CV-en man kan ha, og det er et stort stillingsmarked der ute. I tillegg får man innsikt og forståelse om hva som foregår i bransjene og aktørene som en er interessert i, sier han og legger til:

– Du får blant annet innsikt i hva andre har gjort og lært tidligere.

Kjenner du et ledertalent? Tips oss i sommer!

Vær aktiv

Da Kimiya Sajjadi begynte aktivt på LinkedIn var det for å gjøre selskapet hennes om mangfold og inkludering, Big Enough Global mer kjent.

Kort tid etter å ha vært aktiv merket Sajjadi oppmerksomhet rundt profilen sin. Dette fikk hun til ved å publisere innlegg og videoer, samtidig som hun delte artikler og var aktiv på andres profiler.

– Ved å være aktiv og skrive godt innhold som treffer målgruppen kommer man langt. Et bevis på det er at vi har gått fra å være et ukjent selskap til å få jevnlige henvendelser fra kunder, sier Sajjadi og legger til:

– Det at man er på, tar kontakt og bryr seg blir lagt merke til mer enn kommentarene og likene på innleggene viser. Et eksempel her er at innleggene får noen hundre likes mens antall abonnenter ble 1600 på 2 dager.

Sajjadi skal sammen med Fredrik Fornes holde et foredrag om hvordan man kan skape og bygge en personlig merkevare på nettverkstjenesten.

LinkedIn er ingen skrytekanal

Gisle Hellesten er tydelig på at det ikke finnes noe fasitsvar på hva som blir «feil» å gjøre på plattformen, likevel peker han på noen fallgruver man burde passe seg for.

– Legger du ut annonser for salg av biler eller båter, vil jeg si man bommer veldig, sier han.

I tillegg peker han på en gjennomgående ting mange gjør – lange innlegg, uten innhold og stiller få spørsmål.

– Det kan minne litt om et blogginnlegg, og da får man ikke med seg nettverket i det lange løp. Det er viktig å legge inn spørsmål som utfordrer det man har skrevet og be om andres synspunkter og erfaring, sier Hellsten og legger til:

– LinkedIn er ikke en skrytekanal.

Han forklarer at det kan være bra å legge ut et godt vitnemål, men at man må tenke på stil og form.

Markedsdirektør Christian Børresen sier at det er kommentarer som gjelder på LinkedIn

– Skriv hva du kan tenke det å bruke kompetansen din på og hva du vil jobbe med. Legg til relevante spørsmål, gjerne i sammenheng med konklusjonene dine til hovedoppgaven, sier Hellsten.

Har du sett noen som skiller seg ut på LinkedIn? Tenk deg om og diskuter med kolleger: Vet du om et stort ledertalent som fortjener heder og ære, så ikke nøl.

Kom med ditt tips til oss her.

Publisert