Baconpakkene blir tynnere – prisen holder seg: Coop skylder på Gilde

Stjernebacon fra Gilde har gått ned i vekt fra 160 gram til 120 gram. Prisen har imidlertid økt med nesten 8 prosent.

Stjernebacon fra Gilde har gått ned i vekt fra 160 gram til 120 gram. Prisen har imidlertid økt med nesten 8 prosent.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

En pakke Stjernebacon fra Gilde har gått ned 25 prosent i vekt, mens kiloprisen samtidig har økt med 7,9 prosent.

Det viser tilfeldige stikkprøver på Coop Prix-butikker i Oslo. Endringen har skjedd i løpet av oktober.

Prisen for 120 gram på Coop Prix var satt til 33,90 kroner, ned fra 41,90 kroner for den tidligere 160-gramspakken. Kiloprisen har dermed økt fra 261,8 kroner til 282,5 kroner.

Det skjer idet prisene på matvarer generelt er varslet å øke dramatisk den neste tiden.

Bilder E24 har fått tilsendt viser at Stjernebacon-pakkene i løpet av oktober har gått fra å veie 160 gram, via 140 gram, til nå å inneholde kun 120 gram bacon.

Les også

Prishopp på varer – frykter beintøff vinter for mange

Ifølge Nettavisen kostet 160 gram Stjernebacon 32,60 kroner på Coop Extra i januar i år. Nå koster 120 gram 33,90 kroner, viser E24s stikkprøver.

På en Kiwi-butikk i Oslo koster en tilsvarende pakke 24,30 kroner. Da E24 var innom en Rema 1000-butikk i Oslo sentrum tirsdag kostet en pakke 28,60 kroner.

Etter at denne saken ble publisert opplyser prissjefen i Rema at de selger disse for 24,30 kroner.

Økte priser på vei

Forrige helg varslet Orkla i et intervju med Dagens Næringsliv at råvareprisene har steget opp mot 70 prosent, og at matvarene dermed også kommer til å øke i pris.

Prisøkningen på kassalappen kan få virkning i prisjusteringen som vanligvis gjøres over nyttår, fikk DN opplyst.

Men noen av prisøkningene ser ut til å være ute i butikkene allerede. Grepet med å minke innholdet i pakningen samtidig som prisen holdes fast, kalles på engelsk «shrinkflation» («krympflasjon»), ifølge The Guardian.

Dette er nå en aktuell problemstilling i Storbritannia, hvor forbrukerne opplever økte matvarepriser på toppen av en pågående forsyningskrise.

Potetgull-pakker, mozzarellaost og vaskepulver er blant produktene som nå veier mindre, men koster det samme i Storbritannia, ifølge avisen.

120-grams pakker med Stjernebacon på en Rema 1000 i Oslo 26. oktober.

Forbrukerrådet: Sjekk kilopris

Fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet ønsker ikke å gå inn spesifikt på eksempelet Stjernebacon, men understreker i stedet viktigheten av at forbrukerne sjekker prisen på det de kjøper.

– Dette er nok et bevis på at du må se etter vektprisen og ikke stykkprisen, for den kan gå opp og ned, sier han.

– Det skal merkes hva kiloprisen er, og det er det du skal sammenligne.

Kasland påpeker at vekten på en vare kan variere, og at det avhenger av mer enn pris – noen ganger går det på etterspørsel.

– Så det finnes jo andre variabler enn kun å «lure» forbrukeren. Men det kan også skje fordi forbrukeren ikke passer godt nok på kilo- eller literprisene. Så klarer de å få penger ut av det. Så det finnes begge deler, sier Kasland.

Fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet.

– Men «bottom line» er at forbrukerne må være prisbevisste og sjekke kilo- og literpris. Det er det man skal sammenligne.

Kasland oppfordrer forbrukere som oppdager slike prisøkninger om å oppsøke butikkens konkurrenter.

– Når du ser at sånne ting skjer så går du til konkurrenten. Det er som i bankmarkedet, eller alle markeder, det er utrolig viktig at man er en bevisst forbruker. Lojalitet innenfor disse markedene vil til syvende og sist gå ut over forbruker, sier han.

Les også

Matprisene kan stige kraftig på grunn av økte råvarepriser

– Ikke Coop som beriker seg

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop forklarer at den relative prisøkningen kommer fra produsenten av Stjernebacon.

– Bakgrunnen for endringen er at Gilde, som er leverandør av Stjernebacon, har fjernet 160 gram-pakken og erstattet den med en 120 grams pakke, samtidig har de økt kiloprisen inn til oss, skriver Kristiansen i en e-post.

– Hva vil dere si til påstander om at dette er «krympflasjon»?

– Det spørsmålet må rettes til Gilde, vi gjør det vi kan for å holde prisene så lave som mulig samtidig som vi er opptatt av å ha forpakninger som kundene ønsker. Fra vår side var det ikke noe ønske om å redusere pakningsstørrelsen fra 160 til 120 gram, sier Kristiansen.

– Hvem tjener på denne endringen?

– Vi kommenterer aldri innkjøpsprisene våre, men det er ikke Coop som beriker seg på denne endringen.

Det er Nortura som eier merkevaren Gilde.

– Vi har endret til 120 gram for å treffe bedre på vekt i forhold til konkurrerende produkter. Når det gjelder forbrukerpris i butikk, settes den helt og holdent av dagligvarekjedene, skriver senior markedssjef Bente Avseth-Bakke i Nortura i en e-post til E24.

– Men Coop sier at Gilde har økt kiloprisen inn til dem. Stemmer dette? Og er dette en form for «krympflasjon»?

– I tillegg til at vi har sett på konkurrerende produkter er også en faktor at i det underliggende markedet er det mangel på råvare, skriver Avseth-Bakke.

Publisert: