Norwegian gjenåpner flere av basene i Norge

Fra første oktober er basene i Stavanger, Bergen og Trondheim åpnet igjen.

STENGT: I påvente av bedre tider la Norwegian midlertidig ned flere baser i Norge. Stavanger lufthavn på Sola var en av dem. Her har en rekke Norwegian-fly stått parkert i over et år.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

Flyselskapet har det siste året hatt lavere aktivitet som følge av reiserestriksjoner og pandemien.

Nå er Norge gjenåpnet, flyselskapet har varslet om økte bestillinger av reiser, og tre baser gjenåpnes.

– Dette er veldig gledelig, og det viser at det er en økning i trafikken og et behov, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari til E24.

Det var TV 2 som først omtalte saken torsdag morgen.

Nesten alle flyene til Norwegian ble satt på bakken da pandemien slo inn over Norge i fjor, og allerede da satt de i gang med sin første redningspakke og restrukturering.

Ansatte tilbake til hjemmebaser

– All aktivitet opphørte i mars 2020, og så har det vært litt åpent og litt stengt, og den siste beslutningen om å stenge disse basene kom 10. november i fjor, sier Skari.

– Nå, i takt med at samfunnet gjenåpnes og at vi ser økende trafikk, er det hensiktsmessig å åpne igjen, sier hun.

Gjenåpningen av basene betyr at de ansatte nå kan flytte tilbake til sine hjemmebaser, forteller Skari.

For Flesland i Bergen betyr det 44 piloter og 90 kabinansatte, men Værnes i Trondheim får tilbake 28 piloter og cirka 40 kabinansatte. På Sola i Stavanger returnerer 28 piloter, 33 kabinansatte og 10 på teknisk avdeling.

Økning

Da statsminister Erna Solberg forrige fredag kunngjorde gjenåpningen av samfunnet, merket Norwegian umiddelbart en ekstra pågang i bestillinger.

– Nyheten er fersk, men vi har allerede sett en stigning på 50 prosent i de få timene som har gått, sammenliknet med forrige fredag, sa Norwegians kommunikasjonssjef Andreas Hjørnholm til E24 fredag ettermiddag.

Torsdag bekrefter Skari at trenden bare har fortsatt.

– Det var økende den kvelden og gjennom helgen. Og det vi ser i bestillingsmønsteret er at passasjerene bestiller med litt større tidshorisont nå, de booker også inn mot neste sommer, i motsetning til å være avventende, som vi har sett tidligere.

La bort langdistanse

Høsten 2020 søkte Norwegian konkursbeskyttelse i både Irland og Norge. I mai i år presenterte daværende konsernsjef Jacob Schram «nye» Norwegian, da selskapet forlot konkursbeskyttelsen med mindre gjeld og færre fly.

Driften av flyselskapet gikk i minus i årets første halvår, men på grunn av rekonstrueringen av selskapet viste bunnlinjen milliardoverskudd.

De la bort satsingen på langdistanse i rekonstrueringen, og valgte heller Norge og Norden. Tidligere i september kom meldingen om at de vurderer å etablere enda flere innenriksruter i Danmark.

I august meldte selskapet om kraftig passasjervekst, og de utvidet også rutetilbudet etter økt pågang.

I forbindelse med kvartalsrapporten i august, turte ikke selskapet spå hvordan resten av året ville bli. Da sa også konsernsjef Geir Karlsen at det var 2022 som var hovedprosjektet.

Publisert