Marginskvis for Fjordkraft i «utfordrende marked» – aksjen faller over tre prosent
Fjordkraft vokste omsetningen videre i tredje kvartal, men inntjening per kunde faller, og de høye strømprisene beskrives som utfordrende. Aksjen faller fra start.

Fjordkraft leverte nettoinntekter på 367 millioner kroner i tredje kvartal, opp 29 prosent fra 284 millioner i samme periode året før. Samtidig endte det justerte driftsresultatet på 89 millioner kroner, opp 13 prosent fra 79 millioner i tredje kvartal 2020.
Det fremgår av en børsmelding fra selskapet fredag morgen. Salgsveksten skyldes primært at Fjordkraft har vært aktive med å kjøpe andre strømselskaper og kundeporteføljer.
Samtidig endte det reelle driftsoverskuddet på 37,3 millioner, ned fra 56,6 millioner året før, etter en avskrivning av oppkjøpte kundeporteføljer på 46,3 millioner i perioden. I samme periode i fjor var det samme avskrivningsnivået på 7,9 millioner.
Aksjen faller over 3,7 prosent i tidlig handel fredag, og dermed ned over 39 prosent siden nyttår.
Høye priser negativt
Mens tredje kvartal og 2020 som helhet var et år med uvanlig lave strømpriser i Norge, har 2021 bydd på uvanlig høye priser.
Fjordkraft, som er Norges største strømleverandør, lever av marginen mellom hva de kjøper inn strøm for og hva de klarer å videreselge den til kundene for.
Dermed er høye strømpriser i hovedsak negativt for selskapet, siden det fører til mer misfornøyde kunder. Fjordkrafts justerte driftsmargin på 24 prosent i tredje kvartal var en nedgang på fire prosentpoeng fra tredje kvartal i fjor.
Marginpresset er tydeligst i privatkundesegmentet, der den justerte driftsmarginen falt fra 28 til 18 prosent i perioden. For bedriftskundene gikk den tilsvarende marginen ned fra 47 til 44 prosent.
«De økende elspotprisene representerer en mer utfordrende markedsklima for Fjordkraft. Til tross for dette utfordrende markedet har Fjordkraft vært i stand til å vokse nettoinntekter, blant annet gjennom sikringsstrategien på variable kontrakter og samtidig tilby kundene et sterkt verditilbud med priser lavere enn markedspris», heter det i meldingen.
Flere strømleveranser
I midten av oktober meldte selskapet at antall strømleveranser i den norske delen av virksomheten økte med 1.753 i i tredje kvartal 2021, sammenlignet med forrige kvartal.
Samtidig falt Nordic-segmentet med 1.584 leveranser, og Fjordkrafts mobilselskap gikk ut av kvartalet med 3.495 færre abonnenter enn i det foregående kvartalet.
Fjordkraft-konsernet hadde drøye én millioner strømleveranser i perioden, opp fra 865.545 i samme periode i fjor. Veksten skyldes i all hovedsak oppkjøp av kundeporteføljer fra konkurrenter.