Hagens nye Orkla-sjef: – Vi ser likt på veldig mye
Den nye Orkla-sjefen Nils K. Selte tar over midt i en råvarekrise og må håndtere prissjokk på flere matvarer. – Dette vil være i fokus i det korte bildet: Å sørge for at vi holder kontroll over situasjonen.
Mandag morgen sendte Orkla ut meldingen om at Nils K. Selte tar over som toppsjef i Orkla etter Jaan Ivar Semlitsch.
E24 møter den ferske Orkla-sjefen i deres lokaler på Skøyen i Oslo kort tid etter at meldingen ble sendt ut.
– Hvilke følelser sitter du med nå som ny sjef i Orkla?
– Jeg er ydmyk og litt stolt, svarer Nils K. Selte med et skjevt smil og nystrøken blå dress.
– Jeg merker at jeg allerede nå har lyst til å komme i gang med alle de spennende tingene vi skal sette i gang med.
Selte har vært medlem av styret i merkevareselskapet siden 2014, og har i tillegg ledet Orklas revisjonsutvalg gjennom samme periode.
Kommentar: Det er noe befriende ærlig over sjefsskiftet i Orkla (+)
– Evner å få ting til å skje
I meldingen sendt ut mandag morgen skriver Orklas styreleder Stein Erik Hagen at selskapet går inn i en fase der det kreves «en ny form for ledelse».
Med gode ferdigheter innenfor struktur og strategi, samt evnen til å implementere dette, mener Selte at han er den rette mannen for jobben.
– Hvis du ser på den jobben jeg har gjort i Canica de siste årene så har jeg vært veldig god på strukturelle forandringer, forteller den ferske Orkla-sjefen.
– Jeg er ikke nødvendigvis en mann som har jobbet mye med merkevarer og forbrukerinnsikt innenfor «Branded Consumer Goods», men jeg er god på struktur og strategi, og evner å få ting til å skje.
– Er dette en jobb du har ønsket deg?
– Ja, svarer Selte.
– Men jeg går fra en jobb som jeg synes har vært veldig spennende.
Finansdirektør Jan Ole Stangeland blir toppsjef i Stein Erik Hagens Canica
Muligheter for børsnotering
Ved spørsmål om fremtiden til selskapet opplyser Selte at lederskiftet ikke markerer en ny retning for Orkla, men at driften i de forskjellige merkevarene vil oppleve noen endringer over tid.
– De vil få mer ansvar og bli mer selvstendige. Vi vil også åpne for mulige børsnoteringer og nye partnerskap hvis vi ser at det vil være både lønnsomt og smart for de forskjellige enhetene, forteller han.
– Det vil nok også være en større pragmatisk holdning til den type muligheter i fremtiden.
Når det gjelder mulige børsnoteringer påpeker Selte at dette er noe som per dags dato kun blir sett på som en av flere muligheter for selskapet i fremtiden, og at de ikke har noen konkrete kandidater i sikte.
– Det skal gjøres en jobb på forhånd, og akkurat nå jobber vi med å undersøke de forskjellige mulighetene som ligger der.
Orkla avvikler sin virksomhet i Russland
Tett samarbeid med Hagen i over 20 år
Selte har jobbet tett med Orklas styreleder Stein Erik Hagen i over 20 år, etter å ha blitt kjent i jobbsammenheng allerede i 1996, fem år før han ble ansatt i Canica.
– Det mener jeg er en kjempestor fordel. Jeg kjenner Stein Erik veldig godt, og det er åpenbart en fordel at vi ser likt på veldig mye, forteller Selte.
– De strukturendringene som er blitt gjort i Canica opp gjennom årene, alt fra salget av Canicas andel av Ica, samt kjøp og salg av Steen & Strøm og børsnoteringen av Komplett, er blitt gjort i samarbeid med Stein Erik. Det har fungert veldig godt.
– Er det noe du kan trekke frem som du har lært av å jobbe med Hagen?
– Samspillet mellom langsiktighet og utålmodighet er en bra kombinasjon som jeg har lært av Stein Erik, opplyser Selte, og peker på at langsiktig verdiskaping lenge har vært et mantra de har jobbet med i Canica.
– Det er også viktig i Orkla. Endringer gjennomføres når man har bestemt seg.
Prissjokket på råvarer: – Alle kommer til å måtte betale
Seltes første utfordring
Prissjokk på en rekke matvarer, kombinert med en vedvarende mangel på råvarer, vil være noen av de største utfordringene som Selte står ovenfor i ny stilling.
– Dette vil være i fokus i det korte bildet: Å sørge for at vi holder kontroll over situasjonen, slik at vi kan levere varer til kundene våre og fortsette med det, forteller Selte.
I tråd med topplederskiftet meldte Orkla at Atle Vidar Nigel Johansen ble utnevnt som konserndirektør for Orklas merkevarevirksomhet, som vil bestå av fire forretningsområder: Orkla Foods, Orkla India, Orkla Confectionery & Snacks og Orkla CARE.
Med Johansen bak roret for Orklas merkevarevirksomhet, opplyser Selte at han videre vil fokusere på å levere innenfor sin kompetanse på struktur og strategi.
– Hva blir første oppgave for deg nå?
– Det er mange ting som kommer til å starte parallelt med en gang. Jeg kommer til å snakke med alle lederne i systemet som skal rapportere til meg, og sørge for at de er vel om bord, opplyser Selte.
– Så vil jeg unne meg litt påskeferie og samle energi, slik at jeg kan «gunne på» når jeg kommer tilbake.
Orkla-styret har tilbudt Selte en årslønn på 12 millioner kroner, og han kan i tillegg få en bonus på opptil 50 prosent av årslønnen under konsernledelsens incentivordning, opplyser konserndirektør for kommunikasjon Håkon Mageli.