Sørkoreansk børsfest etter «Squid Game»-suksessen

Seriefenomenet «Squid Game» har sendt underholdningsaksjeindeksen i Sør-Korea opp med 23 prosent.

«Squid Game»-suksessen bidrar til vekst i deler av det Sør-Koreanske aksjemarkedet.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Netflix-suksessen «Squid Game» er på alles lepper om dagen.

Det får også det sørkoreanske aksjemarkedet smake på. Siden serien ble sluppet, har flere av landets aksjer innen underholdningsmarkedet økt noe voldsomt, skriver Bloomberg.

I USA og Europa er Sør-Korea mest kjent for sine Samsung-telefoner og Hyundai-biler. Men for andre land på det asiatiske kontinentet har spesielt underholdningsindustrien i Sør-Korea vokst frem som en kulturell makthaver. Håpet fra hovedstaden Seoul er nå at Netflix-suksessen skal bidra til å dra det internasjonale samfunnet inn i Sør-Koreas kulturelle univers.

– Scenen er satt for K-dramaserier og annet innhold til å ekspandere og nå et enda større publikum, sier senioranalytiker Lee Sang-Hun ved HI Investment & Securities i Seoul til Bloomberg.

Netflix venter knallsterk «Squid Game»-vekst

23 prosent vekst

Oppdaterte tall fra Netflix viser at 142 millioner husstander så langt har sett på serien, ifølge Reuters. Det tjener underholdningsindustrien i Sør-Korea gode penger på.

Bucket Studio som representerer skuespiller Lee Jung Jae i «Squid Game» har sett en verdiøkning på 35 prosent.

Andre underholdningsselskaper som stiger i kurs er Astory som produserer Netflix-serien «Kingdom», Spesialeffekt-firmaet Dexter Studios og produksjonshuset Showbox Corp.

Til sammen har dette ført til at Sør-Koreas kulturindeks ved navn Kosdaq Recreation & Culture har gått opp med hele 23 prosent etter at «Squid Game» entret markedet, ifølge Bloomberg.

Høy «påvirkningsverdi»

Bloomberg har tidligere anslått at Squid Game» er verdt 7,5 milliarder kroner.

Det er ifølge interne Netflix-tall som kan si noe om seriens «påvirkningsverdi».

Samtidig skal seriens første sesong ha kostet 180 millioner å spille inn. Det er mye valuta for pengene.

Etter suksessen med den sørkoreanske serien tror Netflix at de vil få 8,5 millioner nye abonnenter på tampen av året.

Publisert: