Norwegian-ansatte etter kriseåret: – Vi har hatt litt hjertet i halsen

Denne uken kunne Norwegian markere slutten på konkursbeskyttelsen. Nå forteller ansatte om året med permitteringer, usikkerhet og gleden over å komme tilbake.

Parkerte fly, munnbind, avstand, permitteringer og krisepakker har preget hverdagen til Norwegians ansatte i ett år.
  • Ine Brunborg
  • Adrian Nielsen (foto)
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

Gardermoen (E24): I et vanlig år betjener Oslo Lufthavn over 25 millioner passasjerer. I fjor falt tallet til ni millioner.

Coronapandemien har rammet luftfarten hardt, og på våren satt Norwegian nesten alle flyene sine på bakken.

– Det traff oss jo som en fjellvegg i mars. Jeg og mine kollegaer ble permittert ganske umiddelbart, sier Jørgen Parker Hverven.

Han har jobbet som pilot i Norwegian i over elleve år.

Han sitter i en av de svarte skinnsofaene i Norwegians crewrom på Gardermoen.

Foran han er et enkelt kjøkken, med vask og mikrobølgeovn. I hjørnet står et kjøleskap og summer.

Ut av vinduet ser man parkerte fly: SAS, Wizz Air – og Norwegian.

Tidligere på dagen har konsernsjef Jacob Schram heist flagget til topps utenfor hovedkontoret på Fornebu for å markere slutten på ett år med viruskrise og konkursbeskyttelse.

Men det er ikke alle som får bli med videre.

«Nye» Norwegian er klar: Forlater konkursbeskyttelsen med friske milliarder

– Store konsekvenser for mange

– For min del, så begynte jeg jo å se etter andre muligheter der ute. Da gjaldt det først og fremst en jobb, men også studier, sier Hverven.

Da sommeren kom i juni, var han tilbake på jobb for Norwegian. Det skulle vare i omtrent to måneder, før han ble permittert igjen.

– Jeg har gjort som de fleste andre nordmenn: brukt tid på hage, på støttemurer og gressplen. Jeg har en kone som også har hatt hjemmekontor, så du går jo litt oppå tærne til hverandre.

Samme høst trengte Norwegian mer penger, og søkte om konkursbeskyttelsen i både Norge og Irland.

Samtidig ble arbeidet med en ny redningsplan satt i gang, og Norwegian måtte kvitte seg med en rekke fly og gjeld. Satsingen på langdistanse ble droppet, og friske penger ble hentet inn.

Flyger Jørgen Park Hverven har vært permittert fra jobben i Norwegian i flere omganger. Tiden brukte han stort sett i hagen, sier han.

Utover våren åpnet regjeringen for flere reiser innenlands, og i midten av mai kom Hverven tilbake på jobb som pilot.

I mellomtiden hadde han snakket med flere kollegaer.

– Vi skjønte jo fort at selskapet var i en ganske tøff situasjon, sier Hverven.

– Heldigvis for vår del har vi hatt ledere som åpenbart har gjort veldig mange gode grep som gjør at vi står her vi gjør i dag. Det har også gitt en trygghet for oss ansatte, at vi ser at de grepene som blir gjort er gode og fornuftige.

Men han har også mistet kollegaer gjennom pandemien.

– Jeg har snakket med noen av dem som ikke har jobben tilbake. Det er ganske tøft å høre at du har bekjente, kollegaer, som har mistet hus, som må flytte barna ut av skole eller barnehage, og å høre om samlivsbrudd. Det er klart at det har fått store konsekvenser for mange.

– Det er noe vi skal ha med oss videre i dette. Vi skal feire i dag, men vi skal også tenke på at det er mange som ikke kan feire med oss.

– Hjertet i halsen

I kafeteriaen på crewrommet står det kaker og en håndskrevet hilsen til de ansatte: «takk alle sammen».

Rundt et bord sitter fire kabinansatte på røde stoler: Yvonne Lilleskare, Line Sjøstrand, Lene Nilsen og Tove Solheim.

– Vi har hatt litt hjertet i halsen kanskje, sier Nilsen om det siste året.

– Vi har jo vært redde for selskapet. For at vi ikke skulle klare å bestå, legger Sjøstrand til.

Tove Solheim (f.v.), Yvonne Lilleskare, Line Sjøstrand og Lene Nilsen har vært i jobb gjennom pandemien, men har hatt kontakt med permitterte kollegaer.

De forteller at de har vært i jobb gjennom pandemien.

– Jeg tror nok at de som har vært permitterte fra dag én har hatt en mye større usikkerhet. For hverdagen vår har vært sånn som den alltid har vært. Og det har vært utrolig deilig, vi har vært privilegert, sier Yvonne Lilleskare.

– De siste som ble ansatt i 2019 har vært veldig usikre, i hvert fall de jeg har snakket med, sier hun.

Yvonne Lilleskare forteller om uvante tider som kabinansatt: munnbind, avstand, håndsprit og færre passasjerer.

De fire crewmedlemmene har jobbet i Norwegian imellom fjorten og nitten år.

– Vi har vært med fra det bare var noen fly, til at det plutselig skulle være 222 fly. Og etter å ha vært med på så mye, så krasjlandet vi. Men nå får vi være med på det hele en gang til. Det er kjempespennende, sier Sjøstrand.

Line Sjøstrand og Lene Nilsen forteller om mange flyginger til Nord-Norge den siste tiden.

Nå om dagen går turene stort sett innenlands og i Skandinavia, mens crewet gjør seg klar til sommeren.

Men det blir nok ikke klart for mange utenlandsturer med det aller første, tror Tove Solheim.

– Det kommer jo litt an på smittesituasjonen. En ting er hva selskapet har planlagt, men om det kan realiseres er vi avhengige av situasjonen, sier hun.

Norwegian markerte samme dag at de kan tre ut av konkursbeskyttelse.

– Det var en tøff tid for alle

På Norwegians innsjekkområde står Connie Fosshaug bak disken, klar for å hjelpe kunder. Hun har ansvaret for servicesenteret til Norwegian, og for handlingen på Gardermoen.

Avgangshallen er fremdeles tommere enn vanlig, men noen passasjerer lener bagasjen sin mot innsjekkskjermen, står i kø for å kjøpe kaffe, og kikker på avgangstider.

– Jeg ser forskjell bare på de siste ukene, etter at regjeringen gikk ut og sa det var lov å reise litt igjen innenlands, sier Fosshaug.

– Samtidig hadde vi alle fridagene i mai, som gjorde at det var greit å reise bort. Så vi ser det har vært en bra maimåned.

Etter et år med permitteringer, passasjerfall og usikre tider, ser Connie Fosshaug frem til mer liv på flyplassen.

Da viruspandemien for alvor slo inn i mars, forventet hun ikke en langvarig krise.

– Dette går over etter noen uker, og så er vi tilbake i normal drift igjen, tenkte jeg. Men det skjedde jo ikke.

– Det ble ganske tøft. Og det var spesielt å ha ansvar for ansatte, og alt hva det følger med seg. Det var en tung oppgave, sier hun.

Fosshaug husker da passasjertallene gikk nedover da Norge stengte ned.

– Det var en tøff tid for alle, og det var mange skjebner. Så, etter noen uker, fikk vi komme tilbake.

Hun tenker seg om.

– Eller, måneder var det. Tre måneder faktisk.

Siden har hun vært på jobb, og stilt opp der hun kan. Og hjulpet kundene.

– Det var den hyggelige delen, hvis man kan kalle noe hyggelig i perioden som har vært. Den gleden som kundene hadde over at vi var her, at det var noen å snakke med, det føltes godt.

Mens nordmenn igjen kan reise mer innenlands, er det fortsatt begrensede muligheter til å ta flyet ut av landet.

Fosshaug vært med Norwegian helt siden oppstarten i 2002.

– Nå er det bare én vei for oss. Jeg ser for meg at vi skal få tilbake kundene, la dem få reise litt igjen, og være der for dem. Og ikke minst at de ansatte man har savnet masse skal komme tilbake, sier hun.

– Nå gleder jeg meg til at det skal bli liv på flyplassen igjen.

Publisert
  1. Norwegian
  2. Jacob Schram
  3. Fly
BT anbefaler

– Det har vært tøft for oss både fysisk og psykisk

Fortsatt står ettersendt bagasje stablet oppå hverandre på Flesland.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. – Vi har mistet det som gjorde 90-tallet så fantastisk

  2. – Slår pasninger vi ikke har sett siden Kvisvik

  3. «Det er ufattelig at vi aldri mer skal ha en samtale med Mette»

  4. – Hver dag stiller Arne opp for datteren vår

  5. Line Aaserud (35) endret tankegang og ble kvitt fedmen. Dette er psykologens fem trinn for varig vektnedgang.

  6. Langs denne sentrums­nære elven kan det komme leiligheter og kafé