Tjente 180 mill på Bergen Yards

Etter ni måneder har Magnus Stangeland et overskudd i Bergen Group ASA på over 180 millioner kroner.

Publisert:
Jan I. Eliassen

— Dette kan vi takke Ellen Forland for. Med sine store ordrer gjorde hun det mulig å satse videre, sier Magnus Stangeland, som lovpriser den 81 år gamle rederen.

De tidligere Bergen Yards-bedriftene, en samling selskaper innen offshore, skipsbygging og annen maritim industri, har til sammen omsatt for to milliarder kroner i løpet av årets ni første måneder. Ordrereserven er på over fire milliarder kroner.

Omorganisering

Stangeland er i full gang med å omorganisere Bergen Group og forberede konsernet til en børstilværelse.

Selv har 66-åringen fra Stolmen i Austevoll gått av som administrerende direktør. Nå skal han jobbe som arbeidende styreformann.

— Vi ser på oss selv som en teknologileverandør. Vi bygger avanserte skip, vi leverer utstyr til skip og offshore og til landbasert industri. Ingeniørene er grunnlaget for videre fremgang, sier Magnus Stangeland.

Han har gjort noe få klarer å gjøre. I den store skipsbyggingshallen på Marineholmen bygges det kjempekraner som skal flys til Sør-Korea. De fleste gjør det motsatt.

— Vi prøver å gjøre som Frank Mohn AS, men selvfølgelig i mindre målestokk, ler Magnus Stangeland.

Han ser store muligheter innen offshore og har redskapene klare; Rosenberg i Stavanger og Hanøytangen ved Bergen.

- Ikke konkurrenter

Målsettingen er å skaffe 150 nye ingeniører fast i Bergen og Stavanger i tillegg til de vi har. I tillegg har vi behov for 20-30 leiefolk.

— Vi er nå klar til å sette i gang utbygging på Hanøytangen. Vi skal bygge to kaier og to verkstedshaller på til sammen 6000 kvadratmeter. Vi har sikte på å bygge opp virksomheten som er serviceleverandør innen undervannsmarkedet i offshoresammenheng og annen maritim virksomhet, basert på avansert teknologi, sier Stangeland.

Han ser blant annet for seg en stor kundegruppe innen seismikk og dykkerrelaterte virksomheter.

— Vi blir ikke konkurrenter til norske bedrifter, men til de store offshore miljøene i Nederland og Storbritannia, sier Stangeland.

BMV blir på Laksevåg

Han ser likevel ikke for seg en snarlig utflytting av BMV Laksevåg til Hanøytangen.

— Vi skal være på Laksevåg så lenge vi får, sier Stangeland.

— Når det gjelder Hanøytangen regner jeg med at anlegget der vil få sin store renessanse innen om lag fem år, bare tenk på kjempedokken der ute. Den har en dybde ingen matcher oss. Vi kan om nødvendig også utvide den i lenge og bredde, sier Stangeland.

TREKLØVER: Styreformann Magnus Stangeland (til v.), finansdirektør Bente Vangsnes og administrerende direktør Roger Simmenes. I bakgrunnen flytedokken på BMV på Laksevåg.

Publisert: