- Vinflaske i rosa innpakning er alkoholreklame

En vinflaske som er pakket inn i rosa omslag er brudd på forbudet mot alkoholreklame, mener Helsedirektoratet. De truer taxfree-selskapet Travel Retail Norway med mulkt.

INSPISERT: Helsedirektoratet har vært på inspeksjon på taxfreebutikken på Flesand lufthavn, og funnet flere varer og utstillinger direktoratet mener er i strid med forbudet mot alkoholreklame.
  • Knut-Erik Mikalsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Direktoratet slår ned på det man mener er flere brudd på reklameforbudet etter en inspeksjon på taxfree-butikken på Flesland lufthavn ved Bergen, skriver Aftenposten.

Travel Retail Norway (TRN), som driver butikken på Flesland, blir minnet om alvoret i situasjonen og at det kan vanke økonomisk straff – mulkt – hvis overtredelser av forbudet ikke blir rettet opp.

Les også:

ULOVLIG: Vinflasker pakket inn i farget papir kan virke som gavepapir, mener Helsedirektoratet og mener dette strider mot forbudet mot alkoholreklame.

Blant de forhold direktoratets folk nå slår kraftig ned på er at enkelte vinflasker var pakket inn i rosa papiromslag.

Tiltrekker seg oppmerksomhet

— Gaveinnpakningersom cellofan og gaveposerer i utgangspunktet ikke tillatt.Formålet med slik gaveinnpakning vil normalt være å tiltrekke seg kjøpers oppmerksomhet, samt gi en merverdi som skal få kjøper til å velge dette produktet fremfor andre, opplyser avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet og konkluderer med at dette er brudd på reklameforbudet.

Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN sier til Aftenposten at de er uenig i direktoratets vurdering:

ULOVLIG: At whiskymerket Upper Ten forteller at produktet har vunnet diverse priser og utmerkelser er i strid med reklameforbudet, mener direktoratet.

— Innpakningen er der for å beskytte vinflaskene mot lys. Dette er gjerne dyr vin som det er meningen skal lagres i en mørk kjeller. For at produktet ikke skal bli ødelagt, blir de pakket inn i papir. Ofte ser de ikke veldig innbydende ut heller i innpakningen, de originale flaskene alene er ofte veldig mye finere, sier Dagestad.

Opplysning om utmerkelser også forbudt

Direktoratet har også slått ned på at enkelte flasker, som whisky-merket Upper Ten, på sin etikett forteller at produkter har vunnet diverse priser i ulike kåringer. Også dette er reklame, og forbudt, mener direktoratet.

Det tar også for seg det forhold at den italienske vinprodusenten Masi har påført en av sine etiketter opplysningen om at fabrikken har rundet 50 år.

Flyplassasjerenes nye hverdag:

Les også

Slik blir nye Flesland

— Helsedirektoratet er av den oppfatning at merke på etiketten som klart fremhever produsentens jubileum vil være i strid med forbudet, skriver avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i brevet til TRN. Hun opplyser at bruk av utmerkelser, medalje og terningkast ikke er tillatt.

TRN: - Produsentens historie må være tillatt

Også her er TRN uenig, og mener at det må være lov for en produsent å fortelle om viktige hendelser som et jubileum.

— Vi er for et strengt forbud mot alkoholreklame og synes det er ok at f.eks. påklistrede etiketter med nylig erobrede priser er å betrakte som reklame. Men når disse utmerkelsene ligger 20, 30 og 100 år bak i tid, er det en del av produsentens historie som det må være lov å presentere, mener Dagestad.

ULOVLIG: At etiketten til Masi-vinen Campofiorin er påført opplysningen om at Masi fyller 50 år, er reklame, mener direktoratet.

Reagerer på utstillinger

Inspektørene har også kommet over hyller og montere med liggende flasker under, og trekasser med vinflasker plassert oppi.

— Disse produktene var godt synlig på lengre avstand og skilte seg klart fra hvordan øvrige vareutvalg var presentert. Helsedirektoratet er av den oppfatning at dette ikke dreier seg om ordinære hyller eller ordinær oppstilling av produktene, og at dette er klart egnet til å fremheve visse produkter fremfor andre, skriver direktoratet.

ULOVLIG: Slike utstillinger er godt synlig på lang avstand og er derfor i strid med forbudet mot alkoholreklame, mener direktoratet.

Godt fornøyd

TRN har i etterkant av inspeksjonen tatt til etterretning at noen av utstillingenes utforming er i strid med alkoholloven, og har lovet å endre disse.

Underdirektør Hilde Skyvulstad opplyser til Aftenposten at direktoratet generelt sett er fornøyd med Travel Retail Norways vilje til å etterleve reklameforbudet.

— Dette er ikke et vedtak, og vi vil vurdere TRN sitt tilsvar før vedtak fattes, opplyser hun.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Hvorfor selger de blyanter i parfymeavdelingen?

  2. Flypassasjerenes nye hverdag

BT anbefaler

– Jeg merket ikke at jeg kjørte over dem

En kvinne er tiltalt for å ha kjørt over flere personer.

LES SAKEN