Norske SAS-pilotforeninger om streiken: – Litt absurd

Det blir pilotstreik i SAS midt i høysesongen for flytrafikken. – Jeg klarer nesten ikke å ta inn over meg at det skulle ende her, sier lederen av en av de norske flygerforeningene.

Leder Jan Levi Skogvang i SAS Norge Flygerforening (SNF) syns det er vanskelig å ta inn over seg at forhandlingene med SAS endte med pilotstreik.
  • Kjetil Malkenes Hovland
  • Ragnhild Vartdal
Publisert Publisert

STOCKHOLM (E24): Det var en sterkt opprørt SAS-sjef Anko van der Werff som mandag kunne fortelle pressen at det ble streik i det kriserammede flyselskapet.

Det skjer midt i høysesongen for flyselskapene, og samtidig med at SAS står midt i en krise. Selskapet har varslet behov for kostnadskutt, omgjøring av gjeld til aksjer og behov for å tilføre nye milliarder i kapital.

Utenfor Næringslivets hus i Stockholm møter E24 en skuffet leder Jan Levi Skogvang i SAS Norge Flygerforening (SNF), en del av Parat.

– Det er veldig trist, sier Skogvang.

– Det er litt absurd. Jeg klarer nesten ikke å ta inn over meg at det skulle ende her, sier han.

Flere av fagforeningslederne i SAS mener at selskapets ledelse flyttet målsnoren flere ganger underveis i forhandlingene. Fagforeningene er skeptiske til løsninger som de mener vil uthule arbeidstakernes rettigheter.

– Vi har vært veldig klare på hvor langt vi har vært villige til å gå, sier Skogvang.

Over 900 SAS-piloter går ut i streik. Trolig rammes hundrevis av SAS-avganger i dagene som kommer.

– Svikefullt

– Er dere reelt bekymret for jobbene deres, og at de skal gi dere fyken og bare ansette i datterselskapene Connect og Link?

– Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg det er mange i SAS som på en måte gjerne kunne tenkt seg å jobbe et annet sted. Det er ingen tillit, det har vært veldig mye de siste årene som gjør at folk er rasende, og heller kanskje tenker seg et alternativ for på en måte å begynne på nytt, sier Skogvang.

Han er fortvilet over måten ledelsen har behandlet pilotene på etter coronakrisen. Mange piloter mistet jobben da selskapet nedbemannet under krisen, og fikk den ikke tilbake etter pandemien.

– Det oppleves veldig usolidarisk, illojalt og svikefullt fra ledelsens side, sier han.

Penger i streikekassen

Skogvang er preget av situasjonen, og uttrykker støtte til tidligere utspill om at de ikke vil vike i prinsippene knyttet til arbeidstakeres rettigheter.

– Det er sagt tidligere at det er viktigere med den skandinaviske modellen og et ordentlig arbeidsliv enn at SAS overlever, sier han.

– Det er kanskje mye riktig i det, legger han til.

Skogvang opplyser til E24 at Parat-foreningen har penger i streikekassen og dermed tåler en streik.

Roger Klokset, som er leder av LO-foreningen Norske SAS-flygeres forening (NSF), ønsker ikke å gå inn på om de har penger i streikekassen eller ei.

– Men dette spørsmålet er så viktig for våre medlemmer at de vil stå i dette så lenge det er nødvendig, skriver Klokset i en SMS til E24.

Noen av fagforeningslederne blant SAS-pilotene snakker sammen etter at streiken var et faktum. Blant dem er Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening.
Flyanalytiker utelukker ikke SAS-konkurs: – Dyp overlevelseskrise

– Helt urealistisk

Leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening (NSF), som er en del av LO, mener at SAS ikke var villig til å strekke seg langt nok.

Han avviser at pilotene allerede var klare til å gi opp da de gikk tidlig fra forhandlingene på kvelden søndag.

– Vi har jo vært interessert i å finne en løsning hele tiden. Vi startet en prosess med SAS i november i fjor, så vi har holdt på veldig lenge med dette, sier Klokset.

– Vi har sittet i mekling i to uker i Stockholm, hvor SAS egentlig ikke stilte med full delegasjon før den siste helgen før den opprinnelige fristen, så vi opplever ikke at det ligger på vår side at det har tatt veldig lang tid, sier han.

Leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening (NSF), som er en del av LO.

– For dyre for SAS

Klokset mener at pilotenes vilkår har vært presset i mange år, og at de er svært konkurransedyktige.

– Vi har tilbudt SAS-ledelsen Norwegian-pilotenes vilkår, de er for dyre for SAS. Vi kunne gjort det samme med Ryanair-pilotenes vilkår, det hadde også vært for dyrt for SAS. SAS har satt et besparingsmål på 30 prosent på de allerede konkurransedyktige vilkårene, og det er helt urealistisk, sier han.

Klokset sa i forrige uke til VG at han var villig til å streike selv om det var fare for at SAS kunne gå konkurs, fordi pilotene ikke vil gå med på svekkede rettigheter.

– Det jeg har sagt er at vi står på den skandinaviske modellen, og vi kan aldri bøye oss når den står på spill. Hvis SAS-ledelsen da velger å trekke det så langt at det setter selskapets fremtid på spill, så må de svare for det, sier han.

Pilot-sjef: Villig til å slå SAS konkurs

– En konflikt vi ikke ønsker

SAS-sjef Anko van der Werff omtalte mandag streiken som «virkelig dårlige nyheter» for både kundene og selskapet.

Han har tidligere sagt at selskapet må hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i frisk kapital fra investorer, i tillegg til å kutte 7,5 milliarder i kostnader og omgjøre 20 milliarder kroner i gjeld til aksjer.

– Hvordan skal vi få investorene inn i selskapet hvis vi fortsetter slik? Vår dør er åpen, vi håper selvsagt å komme frem til den riktige utgangen på dette, men ja, pilotene har bestemt seg for å gå til streik, sa van der Werff til pressen mandag.

Leder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund skylder på SAS-ledelsen.

– Dette er en konflikt vi ikke ønsker, og sånn sett har vi hatt et håp om å finne en løsning helt frem til det siste. Det ville ikke SAS, og derfor er vi i konflikt, sier Wasland til E24.

– Hvordan kan dere si at det er de som ikke vil?

– Fordi vi har gått inn i disse forhandlingene med stor ekutt i betingelsene, og det eneste kravet vi egentlig har hatt i mot er at SAS forholder seg til den skandinaviske modellen. Det har de ikke gjort, og vi kom ikke i mål på det, og derfor er vi her, sier han.

Pilotstreiken i SAS er «virkelig dårlige nyheter» både for det kriserammede selskapet og for passasjerene, mener SAS-sjef Anko van der Werff.

– Fagforeningsknusing

– Hva skal til for at dere vil møte dem igjen og setter dere ned i nye forhandlinger?

– Det som skal til er at de reelt viser vilje til å komme oss i møte med sentrale elementer knyttet til jobbtrygghet, oppsagte piloter som er ute og respekt for den skandinaviske modellen. Det er det vi trenger, sier Wasland.

560 SAS-piloter mistet jobben under pandemien, og ble lovet å bli gjenansatt i selskapet. Nå mener Wasland at SAS må respektere avtalene som ble inngått, og ansette pilotene i det samme selskapet hvor de jobbet fra før. I stedet tilbys de å søke på jobb i to nye datterselskaper, SAS Connect og SAS Link.

– Dette er fagforeningsknusing, det er vanskelig å tolke det på noen annen måte, sier Wasland.

Han frykter for at alle tariffavtaler i hele Skandinavia og for hele den skandinaviske arbeidslivsmodellen kan stå i fare hvis SAS ser bort fra tidligere avtaler med de ansatte.

– SAS kan ikke være større enn den skandinaviske modellen, sier Wasland.

Publisert
  1. SAS
  2. Flyselskaper
  3. Fagforening
  4. Luftfart
  5. Streik
BT anbefaler

Alenefar siktet for grov mishandling av gutt (7)

En mann i 30-årene er fengslet og siktet for grov mishandling av sin sønn.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Fem naboer er fortsatt evakuert: – Det blir etterslukking hele natten

  2. Leiter etter eldre, dement kvinne i Kvinnherad

  3. Snart forsvinner BankID på mobil – dette må du gjøre

  4. Rykende uenige om hva dette stoppet skal hete

  5. Jannicke Hilland slutter som konsernsjef i Eviny

  6. Salman Rushdie på operasjons­bordet etter knivangrep