Vy er det nye navnet på NSB og Nettbuss

Vy blir det nye navnet når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Endringen koster 280 millioner kroner.

Publisert:

NY LOGO: Styreleder i NSB, Dag Mejdell, og konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, presenterte tirsdag nytt felles navn og ny logo for NSB og Nettbuss. Foto: Berit Roald, NTB scanpix

NTB

Det nye navnet ble gjort kjent på en pressekonferanse på Oslo Sentralstasjon tirsdag formiddag.

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

Les også

Jens Kihl: «Bus4Train? NSB vurderer namnebyte. Det er berre å bu seg på det verste.»

Gi reisende opplevelser

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt. Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på, sier konsernsjef Geir Isaksen.

– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell.

Les også

Språkrådet ikke imponert over NSBs nye navn

NYE FARGER: Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer. Foto: Berit Roald, NTB scanpix

Ikke lenger statsbaner

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter styrelederen.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars.

Les også

Slik reagerer de på NSBs nye navn: – Galskapen vil ingen ende ta

Koster 280 millioner

Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

Til NRK opplyser styreleder Mejdell at endringen kommer til å koste 280 millioner kroner over en periode på fire år.

Han garanterer imidlertid at det ikke vil gi økte billettpriser.

Publisert: