Flaggruten legges ned

Hurtigbåtruten som har fraktet passasjerer mellom Bergen og Stavanger siden 1960, skal avvikles fra årsskiftet.

HISTORIE: Hurtigbåt-tilbudet mellom Stavanger og Bergen blir lagt ned. ARKIVFOTO: TOR HØVIK

Magne Gaasemyr

— Det er synd hvis Flaggruten forsvinner, sier Tobias Dahle, som i går tok hurtigbåten fra Bergen til Haugesund for å delta på en konferanse for vanningeniører.

Det samme synes Shama Rafiq som reiste til Stavanger på familiebesøk.

Mister ikke jobben

— Vi synes selvsagt det er trist at en rute som har vært drevet i over 50 år må legges ned, og ekstra trist siden vi etter å ha gjennomført tilpasninger har greid å få lønnsom drift de siste årene, sier administrerende direktør Ivan Fossan i stavangerrederiet Norled AS, som driver Flaggruten.

Det er bare å innse at Kystbussen – og nå også Nettbuss – har tatt mye av den posisjonen Flaggruten har hatt

I alt 24 ansatte på hurtigbåtene «Tyrving» og «Tidebris» og landterminalene blir berørt av nedleggelsen av den tradisjonsrike ruten.

— Heldigvis er det ingen av de ansatte som mister jobben. Vi skal greie å finne arbeid til dem andre steder i konsernet, forteller Fossan.

De ansatte ble informert om nedleggelsen av ruten i går kveld.

Nye kontrakter

Bakgrunnen for nedleggelsen er at det er inngått nye kontrakter om drift av hurtigbåter i fylkene Hordaland og Rogaland fra kommende årsskifte. I Hordaland har fylkeskommunens ruteselskap Skyss inngått kontrakter om drift av hurtigbåter internt i fylket, mens det tilsvarende selskapet Kolumbus i Rogaland har gjort avtaler der.

— Det var spesielt endringene i Hordaland som gjorde at det blir for krevende for oss å videreføre Flaggruten, sier Fossan.

Direktør Odd Aksland i Kolumbus beklager at Hordaland fylkeskommune ikke ville være med på en felles anbudsutlysning som sikrer båtruten mellom de to nabofylkene.

— Vi jobbet inn mot Hordaland for å få til dette, men fylkeskommunen der valgte å gjøre det på sin måte, sier Aksland.

- Bunnen faller ut

I 2012 dro 190.000 passasjerer med Flaggruten, 20.000 av disse reiste hele strekningen mellom Bergen og Stavanger.

Flaggruten er i prinsippet et kommersielt reisetilbud. Men Norled har hittil kunnet innlemme deler av driften i de offentlige kontraktene – spesielt kontraktene i Rogaland med Kolumbus.

De nåværende kontraktene innebærer også at selskapet får billettinntektene selv. Men fra 1. januar endres systemet i Hordaland fra netto- til bruttokontrakter. Det betyr at Skyss går inn og selv tar inntektsansvaret.

— Da faller bunnen ut av Flaggruten. Antallet som reiser hele strekningen blir for lite til å opprettholde et kommersielt hurtigbåttilbud mellom Bergen og Stavanger, sier Fossan.

- Gode ruter internt

Fossan sier at siden de skulle delta i anbudsprosessen, holdt seg på god avstand fra diskusjonene i og mellom fylkeskommunene om hvordan konkurransegrunnlaget skulle legges opp.

Han sier også at det ville vært helt naturlig for Norled å legge inn anbud på en videreføring av Flaggruten hvis det var et ønske fra de to fylkeskommunene.

— Når det er sagt, vil jeg si at Skyss har laget et veldig bra ruteopplegg for hurtigbåter i Sunnhordland. Det samme har Kolumbus gjort mellom Haugesund og Stavanger. Begge fylker har tatt ansvaret for den interne transporten. Men det har gått ut over fleksibiliteten vi hadde med Flaggruten, sier Fossan.

Nye fartøy fattig trøst

Norled bygger for tiden nye fartøy som skal trafikkere de nye rutene, som det er inngått ti års avtale med Skyss om.

— Disse vil gi sunnhordlendingene en ny og bedre reiseopplevelse, sier Fossan.

Det er fattig trøst for Stord-ordfører Liv Kari Eskeland (H), som opplever at regionen for første gang på over 150 år blir uten fast båtsamband med Haugesund og Stavanger.

— Alt som er med på å bygge ned kommunikasjonene langs kysten er negativt. Jeg innser at ekspressbussene er blitt et veldig godt alternativ, men det er nå sjøen som ligger der som strake veien mellom nord og sør, sier Eskeland.

Ordfører Petter Steen jr. (H) i Haugesund synes det er trist at Flaggrutens epoke er over etter 53 år, men respekterer Norleds beslutning når det ikke lenger er økonomi i ruten. Haugesundere som skal til Sunnhordland og Bergen får fra nyttår ikke lenger båt som kollektivtilbud.

— Det er bare å innse at Kystbussen – og nå også Nettbuss – har tatt mye av den posisjonen Flaggruten har hatt. Busstilbudet mellom Haugesund og Bergen er godt, sier Petter Steen jr.

Vil ta initiativ

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) i Hordaland kjøper ikke argumentasjonen verken fra Kolumbus eller Norled.

— Så lenge det var en kommersiell aktør, var det problematisk ut fra rettferdig konkurranse å lage et anbudsopplegg for denne strekningen. Skiftet fra netto- til bruttokontrakt betyr ikke annet for selskapet enn at risikoen for svingende billettinntekter forsvinner. Jeg velger derfor å tro at problemet heller er manglende lønnsomhet, sier Nilsen.

Også fylkesordføreren synes det er trist at Flaggruten legges ned.

— Da blir situasjonen en annen, og jeg har tatt et initiativ overfor fylkesordføreren i Rogaland for å se på om det er noe vi kan gjøre, sier Tom Christer Nilssen.

Kommer du til å savne Flaggruten?