Coronapandemien gir ketchup-krise i USA

Etter mer enn ett år med nedstenginger, smittefrykt og flere stengte dører står restaurantbransjen i USA nå overfor en ny krise, nemlig ketchupmangel landet over.

De populære ketchup-pakkene.
  • Hanna Ghaderi
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

Coronapandemien fører med seg flere kriser enn global økonomisk usikkerhet, økende smitte og lavere oljepris. I USA er det nemlig ketchup-krise, etter at takeaway har blitt den nye normen.

Når maten pakkes og sendes ut, øker etterspørselen etter porsjonspakker med ketchup. Wall Street Journal skriver at ketchupmangelen påvirker både små restauranter og store kjeder.

Prisene på ketchup-pakkene har økt med 13 prosent siden januar 2020, og ifølge en rapport fra Plate IQ som overvåker restaurantbransjen har dette gått utover ketchupflaskene. Når ingen sitter ved bordene kjøpes det heller ikke inn ketchupflasker til restaurantene.

Oda henter én milliard fra Softbank – verdsettes til 7,5 milliarder

Ketchupkongen sliter

Med en markedsandel på over 70 prosent i USA sliter «ketchupkongen» Kraft Heinz med å produsere nok pakker.

Steve Cornell, som har ansvaret for segmentet «Specialty and Away from Home» i Kraft Heinz sier de trenger tålmodighet mens de øker produksjonen.

Selskapet planlegger å åpne to nye produksjonslinjer i april, og vil dermed kunne øke produksjonen med 25 prosent - som er mer enn 12 milliarder pakker i året.

Selskapet fant også opp en ketchupdispenser uten berøring for å imøtekomme etterspørselen etter coronasikre alternativ til ketchupflasker.

– Vi gjør alt vi kan, sier Cornell til avisen.

Kilder: Twitter i samtaler om å kjøpe Clubhouse for 34 mrd.

Økt ketchupforbruk

Ifølge Wall Street Journal er ketchupen den mest konsumerte sausen i amerikanske restauranter. I fjor ble det solgt omtrent 300.000 tonn ketchup til serveringssteder, ifølge analysebyrået Euromonitor.

Enda mer ketchup konsumeres hjemme, og pandemien bidro til å dytte ketchupsalget opp til over én milliard dollar i fjor, det tilsvarer 8,5 milliarder kroner. Det er en økning på 15 prosent fra 2019.

Ketchupen som selges i USA dyrkes vanligvis i store innenlandske fabrikker med tomater dyrket i Central Valley i California. Heinz bruker en egen variant av tomater de selv dyrker som en hybrid av visse typer for å få den smaken og teksturen den ønsker.

Siden Heinz har den største andelen av markedet, ble de mest påvirket da etterspørselen plutselig skjøt i været.

Publisert
  1. Kraft Heinz
  2. Heinz
  3. Wall Street
  4. Restaurant
  5. Restauranter
BT anbefaler

Politiet rykket ut til melding om mishandlet gutt (7). Nå får betjentene oppfølging.

– Politifolk er også mennesker. De har følelser de også, sier politistasjonssjef Lars Morten Lothe.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. «Et knippe gamle helter viste frem det beste og det verste fra 90-tallet på Plenen»

  2. Hun har en klar melding til de som tapte makt­kampen i Bergen Høyre

  3. Dette skal avsløre den neste smittebølgen

  4. Vei er stengt i helgen: Flere bilister melder om kaos

  5. Blir klærne rene på 30 grader? Vaskeeksperten svarer.

  6. Travel natt: – Mann ble fysisk med politiet