Rederi gir Egypt skylden for blokkeringen av Suezkanalen

Egyptiske kanalmyndigheter gjorde feil da gigantskipet Ever Given fikk seile gjennom Suezkanalen tross dårlig vær, hevder skipets japanske eier

Ever Given holdes tilbake av Egypt i påvente av at eierne betaler 900 millioner dollar i erstatning. Rederiet Shoei Kisen Kaisha mener egyptiske kanalmyndigheter er ansvarlig for at skipet grunnstøtte og blokkerte Suezkanalen i seks dager.
  • NTB-TT
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

Rederiet Shoei Kisen Kaisha bestrider erstatningskravet fra egyptiske myndigheter på 900 millioner dollar, melder Reuters.

Det store containerskipet Ever Given blokkerte Suezkanalen i nesten en uke i slutten av mars.

I en rettsmøte lørdag hevdet selskapet at kanalmyndighetene gjorde flere feil da skipet fikk seile inn i Suezkanalen til tross for dårlig vær.

Les også

«Ever Given» fortsatt ikke ut av Suezkanalen – venter på avgjørelse i milliardkonflikt

Lydopptak viser uenighet

Lydopptak fra skipet avslører at representanter for kanalmyndigheten var uenige om skipet skulle få tillatelse eller ikke.

I tillegg burde to slepebåter tilpasset skipets størrelse ha fulgt det gjennom kanalen, noe som ikke skjedde, argumenterte rederiets advokater. Videre hevder de at myndighetene ikke har funnet noen feil på skipet som kan forklare grunnstøtingen.

Kanalmyndigheten har ennå ikke svart på beskyldningene offentlig, men representanter har tidligere benektet at myndighetene gjorde feil.

Les også

Egyptisk domstol: «Ever Given» får ikke forlate Suezkanalen

Krever erstatning

Ever Given holdes tilbake av Egypt i påvente av at eierne betaler 900 millioner dollar i erstatning. Shoei Kisen Kaisha har svart med å kreve 100.000 dollar i kompensasjon for at Ever Given blir holdt tilbake.

Det måtte omfattende graving og mange slepebåter til for å få løs det 400 meter lange skipet som satte seg fast på tvers av kanalen i slutten av mars. Hendelsen førte til at 422 skip ble stående i kø og lammet en av verdens viktigste fraktruter.

Publisert

Les mer om dette temaet