Flyteknikere går ut i streik – urealistiske lønnskrav, mener NHO

Både SAS, Widerøe og Norwegian rammes når 31 flyteknikere går ut i streik fra lørdag morgen.

31 flyteknikere blir tatt ut i streik fra lørdag morgen. Det vil føre til problemer i flytrafikken. Slik så det ut på Gardermoen da SAS-pilotene streiket i 2019.
  • TOR ARNE ANDREASSEN
  • NTB
Publisert Publisert

Allerede mandag blir streiken utvidet med ytterligere 75 flyteknikere. Da vil rundt en firedel av flyteknikerne organisert i NFO streike.

Både Norwegian, SAS og Widerøe blir rammet av streiken, og flere avganger vil bli kansellert, men hvilke konsekvenser streiken vil få er ikke avklart.

Silje Glorvigen i Norwegian sier det er vanskelig å si når de reisende eventuelt vil få merke streiken. 

– Per nå trenger ikke kundene våre å foreta seg noe. De som blir berørt av streiken, vil bli kontaktet. Vi vil publisere relevant informasjon på våre nettsider.

– Regner dere med at ingen flyvninger blir rammet i dag?

– Det er vanskelig å si, svarer Glorvigen.

Flyteknikere er de eneste som kan godkjenne fly som luftdyktige etter planlagt vedlikehold eller etter uforutsette feil eller skader har oppstått. Det skriver flyteknikernes organisasjon NFO på sin hjemmeside.

SAS opplyser at ingen av deres passasjerer blir berørt av streiken i dag.

Kommunikasjonmedarbeider Anna Sandell i SAS sier at akkurat nå er det ingen reisende i helgen som blir påvirket av teknikerstreiken.

Hva som skjer på mandag, da flere blir tatt ut i streik, kan ikke selskapet svare på.

En innstilling kan føre til ytterligere problemer

Widerøe opplyser at passasjerene skal møte som normalt, og at ingen fly har blitt kansellert av streiken.

Hvert enkelt fly trenger ikke å bli sjekket av en flytekniker. Det er først når man får en feil på et fly, at teknikerstreiken kan få noe å si.

– Hvis vi ikke har noen store tekniske utfordringer, så vil vi få mindre forstyrrelser enn hvis vi er uheldig, sier informasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe.

Når Widerøe kan bli rammet av streiken, er vanskelig å si.

– Vi kan få noen driftsforstyrrelser gjennom helgen allerede, men i utgangspunktet regner vi med at vi skal klare å gjennomføre trafikken som normalt.

Hvis de får en teknisk feil på et fly og de ikke har flytekniker på plass som kan gjøre en reparasjon eller et ettersyn, så kan det medføre at det flyet ikke blir frigjort til å fly. En innstilling eller en forsinkelse kan føre til ytterligere problemer dersom det samme flyet skal brukes på senere avganger.

Det er ikke alle flyteknikerne som er tatt ut i streik. Men at noen tas ut i streik, kan føre til at noen fly kan bli stående lenger før de blir frigjort og klare til å fly.

Et av landets ferskeste flyselskaper, Flyr, rammes ikke av streiken.

– Det er ingen av våre teknikere som er registrert i Norsk Flytekniker Organisasjon, sier kommunikasjonssjef i Flyr, Anita Svanes.

Urealistisk lønnskrav

Det ble brudd i meklingen mellom NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) klokken 3.50 lørdag morgen.

– Mekleren konstaterte at partene sto så langt fra hverandre at det ikke var grunnlag for å legge frem et forslag som kunne forventes å bli anbefalt av begge parter, opplyser mekler Carl Petter Martinsen hos Riksmekleren.

– Det ble dessverre meklingsbrudd. Årsaken til bruddet var i våre øyne svært høye økonomiske krav, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til NTB.

Han kaller lønnskravet fra flyteknikerne urealistisk.

– Det generelle tillegget i frontfaget var 4 kroner timen, men utgangspunktet til flyteknikerne var et krav på 60 kroner timen. Det er urealistisk i en så presset bransje som vår, sier Lothe.

NHO har regnet ut at dette tilsvarer mellom 17 og 18 prosent lønnsvekst.

Lønn under press

– Vi har dessverre ikke klart å komme til enighet med NHO Luftfart. Meklingen ble brutt og vi er i streik, sier NFO-leder Jan Skogseth.

Skogseth sier i en pressemelding lørdag morgen at lønnen har vært under press så lenge at flyteknikeryrket ikke lenger er konkurransedyktig.

– Vi er i en situasjon hvor det er uakseptabelt med ett lønnstillegg som frontfagene. Flyteknikeryrket må ha en nivåheving av lønn nå.

Aftenposten har lørdag formiddag forsøkt å få tak i Skogseth for å få hans kommentar til påstanden fra NHO om at de krever 17–18 prosents lønnsvekst. Men vi har ikke kommet gjennom på telefon.

FHO skriver i en pressemelding at det er for få som søker på utdanningen.

– Det finnes kun fire skoler i Norge med flytekniske linjer, og det tragiske er at skoleklassene ikke fylles opp. Forsvaret har varslet at de trenger inntil 300 flyteknikere de neste 5 år, fortsetter han.

NFO-lederen sa fredag kveld til TV 2 at kravene deres var tredelt.

– Fagforeningsknusing

– Det er lønn, helserelaterte krav for ansatte som tar de tyngste skiftene, og hvilke medlemmer vi har forhandlingsrett for. Motparten vil fjerne forhandlingsrett for enkelte medlemsgrupper som tidligere hadde denne rettigheten. Dette er fagforeningsknusing, sa Skogseth.

Norsk Flyteknikerorganisasjon har rundt 430 medlemmer i Norwegian, SAS, Widerøe, Babcock Scandinavian Engineering, Norse Atlantic Airways (Norse) og Kongsberg Aviation Maintenance Services (Kams).

Babcock, Norse og Kams er ikke tatt ut i streik, ifølge NFO.

Publisert
BT anbefaler

Turister fra hele verden strømmer til den nedlagte bunkeren på Os

– Hvis noen hadde fortalt meg dette for 30 år siden, ville jeg ledd høyt, sier Tore Bratseth.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Fant fremmed kvinne i stuen på Skansen

  2. – Vi har mistet det som gjorde 90-tallet så fantastisk

  3. Verdensmester skutt i hodet på nattklubb

  4. Gigantsmell etter gravekrangel. «Useriøse påstander».

  5. Turister får ikke med seg farevarsel

  6. – Jeg hadde nok sovet bedre om strømprisen var mer stabil