Strid om klima og bilister i det nye budsjettet
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum skryter av klimasatsing, skjerming av bilistene og avgiftskutt. Men kritiseres for ikke å gå langt nok.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) legger nå frem forslag til endringer i statsbudsjettet for 2022. Den nye finansministeren fra Sp trekker frem at de kutter avgiftene med 2,3 milliarder kroner.
– I forhold til Solberg-regjeringens forslag kutter vi avgiftene med 2,3 milliarder. Det aller største enkeltgrepet vi gjør, er med elavgiften. Etter år med avgiftsøkning, blir det nå avgiftskutt, sier Vedum.
– Med skattegrep vi tar i dette budsjettet, vil folk merke at landet har en ny kurs. To av tre får mindre skatt, påpeker Slagsvold Vedum.
– Vi er helt avhengige av inntekter fra skatt og avgift for å kunne gi folk gode tjenester i hele landet, men det er på tide at regningen fordeles mer rettferdig. De med sterkest rygg skal ta mer ansvar, mens vanlige folk skal få det litt enklere, hevder Sp-lederen.
Vil skjerme bilistene
Erna Solbergs regjering hadde foreslått å øke CO₂-avgiften med 28 prosent. Det gjør de ingen endringer i.
– Men vi gjør det på en annen måte, som ikke rammer folk så skjevt, hevder Sp-lederen.
Han mener de beskytter bilistene, når de samlede avgiftene på diesel nå vil øke med 0,13 kroner per liter og 0,12 liter for bensin.
– Sammenlignet med Solberg-regjeringens forslag betyr dette 0,31 kroner per liter lavere pumpepris på diesel og 0,28 kroner per liter lavere pumpepris på bensin, gitt full overvelting av avgiftene, skriver den nye regjeringen.
Så pumpeprisen skal fortsatt opp, men mindre enn det den forrige regjeringen foreslo. Og Vedum sier derfor at de skjermer bilistene.
– Løsningen på klimautfordringen og at hverdagen til folk fungerer, må gå hånd i hånd, sier Slagsvold Vedum.
Frp: – Smuler til vanlige folk
Regjeringen mener selv at klima er en av de største satsingene i det nye budsjettet, med 1,1 milliard ekstra på klima i det nye budsjettforslaget. Frp-leder Sylvi Listhaugs reaksjon på det nye budsjettet er at klima er budsjettvinner, mens hun hevder at syke og bilistene betaler regningen.
– Dette budsjettet prioriterer sløsefest på symbolske klimatiltak mens vanlige folk får økte skatter og avgifter. At det etterpå skal forhandles med avgiftsentusiastene i SV er bekymringsfullt, skriver Listhaug i en pressemelding.
– Folk flest merker den skyhøye strømprisen på lommeboken. Likevel kommer Vedum med smuler til vanlige folk. Utover Solberg-regjeringens forslag gir han bitte litt mindre elavgift i januar, februar og mars neste år. Hadde han tatt dette på alvor hadde han fjernet momsen som utgjør 25 prosent av regningen til folk, skriver Listhaug.
Mens Frp kritiserer pengebruken på klima, mener MDG at dette er en tapt mulighet til å skape endring i norsk klimapolitikk.
– Det er selvmotsigende at de øker CO2-avgiften men unntar bilistene for 65 prosent av denne avgiften. Regjeringen skriver selv at det vil føre til reduserte utslippskutt på rundt 2 millioner tonn Co2, skriver stortingsrepresentant Kristoffer Robin Haug i MDG i en pressemelding.
– Nå hviler et stort ansvar på SV for å sørge for en bedre klimaprofil på budsjettet, mener MDG.
Heller ikke Rødt mener det var nok på klima.
– Klimaprofilen er så grå at jeg lurer på hva regjeringa holdt på med i Glasgow. Budsjettforslaget tar overhodet ikke alvoret fra klimatoppmøtet innover seg. I en verden som trenger kraftfulle klimakutt kjører de status quo, det satses fortsatt massivt på mer olje og motorveier, sier Marie Sneve Martinussen, finanspolitisk talsperson i Rødt.
Tradisjon tro hadde det kommet mange lekkasjer før budsjettendringene skulle legges frem i dag.