Flyr-sjefen utelukker ikke mer pengeinnhenting

Flyr har hentet penger i egenkapitalmarkedet ved to anledninger etter børsnoteringen. Analytiker tror ikke flyselskapet vil ha behov for ny kapitalinnhenting, men Flyr-sjefen er ikke like sikker.

LA FREM TALL: Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.
Publisert: Publisert:

– Det har vært et kvartal preget av opprigging mot sommeren. Vi har fått inn nye fly, vi har forberedt oss for 44 ruter til 38 destinasjoner og vi har rekruttert og lært opp 150 nye ansatte. Det har vært investeringer som koster, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.

Flyselskapet Flyr la fredag morgen frem resultater for årets andre kvartal.

Kvartalsrapporten viste et driftsresultat på minus 279 millioner kroner. Arctic-analytiker Carl Frederick ventet et driftsunderskudd på 250 millioner kroner.

Han er likevel optimistisk etter å ha lest rapporten.

– Bunnlinjen får en negativ valutaeffekt, siden kronen har svekket seg mot dollar. Dette påvirker ikke kontantstrømmen og er noe vi tar helt med ro, sier han.

Les også

Spår kursdobling i Flyr: – Ting peker i riktig retning

Høye drivstoffpriser

Oljeprisen og drivstoffprisene har steget voldsomt i 2022. Det gir en stor påkjenning for flyselskapene.

– Grunnen til at driftsresultatet kom inn lavere enn vi trodde, var at drivstoffkostnadene var høyere enn ventet. Kostnaden ekskludert drivstoff utviklet seg i positiv retning, noe vi mener er vel så relevant fremover, ettersom både oljepris og raffinerimarginer var unormalt høy i andre kvartal, sier Bjerke.

– På bensinstasjoner i Norge var bensinprisen helt oppe i 27–28 kroner per liter før sommeren. Med normale raffinerimarginer hadde prisen vært 20 prosent lavere.

Analytikeren tror at drivstoffkostnadene vil fortsette å være høye fremover.

– Men mange glemmer at oljeprisen var på nesten 130 dollar i andre kvartal, mens den er på 100 dollar nå. I andre kvartal var det også mangel på raffinerikapasitet, som gjorde at bensin og diesel handlet til større premie mot råolje enn normalt.

OPTIMIST: Carl Frederick Bjerke, analytiker i Arctic Securities.

Må øke billettpriser

Med høye drivstoffpriser må flyselskapet gjøre grep for å øke omsetningen, ifølge Flyr-sjefen.

– Vi hedger (sikrer, red.anm.) ikke drivstoff, så vi har liten påvirkning, utover at våre nye fly bruker betydelig mindre drivstoff en eldre fly. Vi ser at billettprisene antakelig må opp for å kompensere for de høye drivstoffprisene, sier hun.

– Men vi vet at vi er mer effektive enn konkurrentene, så vi kan klare oss på lave priser. Samtidig ser vi at det er en tøff priskrig der ute nå, og særlig på de rutene vi har kommet inn på. Vi har åpenbart blitt en brysom konkurrent.

Arctic-analytikeren tror på lønnsomhet på driften allerede i høst, men Flyr-sjefen er litt mer forsiktig.

– Vi forventer å gå i null på driften i slutten av 2023, og vi er på god vei dit. Vi leverer på alt vi har planlagt når det gjelder kostnader. Utfordringen fremover blir topplinjeutviklingen og å få fylt opp flyene, i en situasjon med høye strømpriser og matvarepriser og dermed usikkerhet rundt reiselysten, sier Frislid.

Les også

SAS-sjefen venter leasing-avklaring innen 90 dager

Kapitalbehov

Flyr har siden børsnoteringen i 2021 hatt behov for å hente penger i kapitalmarkedet ved to anledninger. Senest i mai gjennomførte selskapet en emisjon, hvor 208,33 millioner aksjer ble utstedt til kurs 1,20 kroner, tilsvarende et bruttoproveny på 250 millioner kroner.

I tillegg hentet Flyr 250 millioner kroner i slutten av fjoråret.

– Det er vanskelig å si om vi må hente mer penger. Påfyll av kapital avhenger av hvordan etterspørselen utvikler seg utover høsten og vinteren, og det er usikkerhet knyttet til dette fordi strømprisene og matvareprisene er høyere enn noen gang. I tillegg vil drivstoffprisene påvirke oss, sier Frislid.

Arctic-analytikeren tror ikke at flyselskapet vil trenge frisk kapital.

– Noe av det viktigste vi tar med oss, er den økte kontantbeholdningen fra første kvartal. Det som driver Flyr-aksjen er i stor grad risikoen for ny emisjon den kommende vinteren. At kontantbeholdningen er bedre enn vi trodde, reduserer den risikoen, sier Bjerke.

Merk: Arctic Securities var tilrettelegger for selskapets kapitalinnhenting i begynnelsen av mai.

Aksjen faller

Flyr-aksjen falt 8,37 prosent på Oslo Børs fredag etter tallslippet.

– Aksjen steg mye i går, så jeg tror man må se dagens utvikling i sammenheng. Norwegian falt syv prosent i går, etter at de rapporterte økte drivstoffkostnader. Jeg tror det var urealistisk å tro at det ikke skulle være relevant for Flyr også, siden de påvirkes av de samme makrokreftene, sier analytikeren.

Hittil i år har aksjen falt mer enn 20 prosent. Siden nyttår har den falt nesten 80 prosent.

Publisert: