Bytt verksted og spar 4000 kr

Å skifte til et frittstående verksted kan spare deg tuserer, uten at du mister garantien.

SKIFTER BREMSER: Et stempel i serviceheftet teller like mye enten servicen utføres på et frittstående, godkjent verksted eller et merkeverksted, fastslår EU-/EØS-regler. Her skifter mekaniker Emil Horvei (til h.) og lærling Andreas Stang Hansen bremser på en Citroën ved Kokstad Bilverksted.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

Serviceheftet blir ikke svekket om du velger et verksted som ikke er merkeverksted. Slik har det vært i flere år, men ifølge en fersk undersøkelse er bare halvparten av norske bileiere klar over at de har denne muligheten — uten å miste fabrikkgarantien.

— Det har hendt at vi har fått nye biler allerede til førstegangsservice hos oss, men det hører til sjeldenhetene. Likevel ser vi at bileiere gradvis velger oss fremfor merkeverksteder, sier driftsleder Jørn Håvardstun hos Kokstad Bilverksted.

Siden det frittstående selskapet for et par år siden utvidet til to verksteder på Kokstad, har omsetningen doblet seg.

Tror garantien bortfaller

I undersøkelsen, som er utført for Autobransjens Leverandørforening (ABL), fremkommer det at 18 prosent tror nybilgarantien bortfaller ved bruk av frittstående verksteder.

En tredjedel av de spurte er heller ikke klar over at et frittstående verksted har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte.

— EU- og EØS-regler har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder helt fra bilen er ny. Det er mye å spare på å sammenligne tilbud, så det er synd ikke flere kjenner til og benytter seg av denne valgmuligheten, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Tusener å spare

BTs lille undersøkelse viser at det er opptil 3600 kroner å spare ved å la servicen foregå ved et frittstående verksted. Besparelsen er i ett tilfelle over 4000 kroner ved skifte av bremser.

— En av grunnene til at vi kan holde lave priser, er den gunstige innkjøpsordningen vi har gjennom kjeden Mekonomen, som er en stor internasjonal deleleverandør. Dette er godkjente deler som enten er originaldeler eller deler som er fullt på høyde med det merkeverkstedene selv benytter, sier Jørn Håvardstun.

- Undergraver valgfriheten

Andelen av befolkningen som er kjent med reglene om fritt verkstedvalg, har ikke økt nevneverdig siden 2010, da ABL fikk utført en tilsvarende måling. ABL-lederen mener den merkebundne delen av bilbransjen må ta et betydelig ansvar for at forbrukernes kunnskaper er såpass svak.

— I markedsføringen ser vi en del uheldige eksempler på at merkeverksteder nører opp under usikkerheten og skaper inntrykk av at bare de selv kan ta hånd om vedlikeholdet. Å holde liv i gamle myter, er å undergrave den valgfriheten EU har gitt bileierne, sier Arild Hansen.

- Må være oppdaterte

ABL mener enkelte av de merkebundne verkstedene har lagt seg på et bevisst tvetydig annonsespråk.

— Uten å si det i klartekst sår de tvil om frittstående verksteders kvalitet, merkekunnskap, reservedeler og diagnoseverktøy. Men Vegdirektoratet stiller strenge krav til godkjente verksteder, så forbrukernes trygghet er godt ivaretatt, sier Hansen.

Det mener også NAF (Norges Automobil-Forbund).

— Vi anbefaler frittstående verksteder, men det er viktig at disse verkstedene er fullt oppdaterte hvis produsentene melder fra til merkeverkstedene at for eksempel en komponent skal skiftes i forbindelse med neste service. Dette må også de frie verkstedene ha kjennskap til, sier advokat og seniorrådgiver, André Fimreite i NAF.

- Positiv priseffekt

— Er du overrasket over at så få bileiere kjenner til muligheten for å skifte fra merkeverksted til et frittstående uten at det får følger for fabrikkgarantien?

— Mer enn manglende kunnskap tror jeg årsaken ligger i at mange ikke tar sjansen på å bruke annet enn merkeverksted. Da er man liksom ekstra trygg på at alt som servicen innebærer, blir gjort. Undersøkelser viser imidlertid at bileierne kan føle seg trygge også hos ikke-merkeverksteder.

Fimreite peker på den positive effekten av økt konkurranse etter at EU-systemet innførte like rettigheter ved valg av verksteder.

— Det betyr at kundene selv kan velge rimeligere løsninger.

- Hvilket verksted bruker du selv?

— Jeg bruker et lite, privateid, frittstående bilverksted i nærheten av der jeg bor. Det er jeg godt fornøyd med, sier NAF-advokaten.

Diskuter saken under:

Skjermbilde.JPG
Publisert