Smarttelefoner gir flere musesyken

Les fysioterapeutens ti råd mot plagene.

Smarttelefoner og lesebrett får skylden for en økning i museplager.
  • Ann-mari Gregersen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

— Vi har merket en økning i antall plager, og det kan gjerne henge sammen med at flere trykker på lesebrett og smarttelefoner. Det er ikke alltid man er klar over at det er herfra symptomene kommer, men når vi snakker med pasientene, er det ofte det som er faktum. Andre igjen har plagene fra pc-bruk, sier Sigrun Torgersen hos Hinna fysioterapi til Aftenbladet.

— Felles for mange er at de venter for lenge med å ta kontakt for behandling. Noen lar det nok gå en tid for å se om det går over.

Overgang

Hun har pasienter på klinikken, men er også mye ute i bedrifter for å forbebygge plager. Hvem som får plagene, varierer.

— En del får ikke problemer før de er i 40–50-årene, og da skjønner de ikke helt hvorfor. De har jo ikke gjort noe annerledes de siste årene enn de forrige. Andre igjen får det i overgangen fra studenttilværelsen til arbeidslivet.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Veier ut av smerten

Les også

Disse bransjene vil ansette i høst

Dersom du får vondt, finnes det flere veier ut av smertene.— Først og fremst må du unngå å gjøre det som er vondt. Kroppen gir tydelig beskjed, så lytt til den. Søk behandling, og så vil den legges opp individuelt, forklarer Torgersen.

— Det kan være tøyning av muskler, armer, skuldre og nakke. Da strekkes muskelfibrene slik at de ikke strammer og nedsetter blodsirkulasjonen. Styrketrening for albue og underarm kan også være en vei. Sterkere sener tåler mer belastning, og styrketrening gjør at muskler, sener og senefester styrkes.

Trenger du råd om jobb og karriere? Aftenpostens jobbeksperter svarer på spørsmål!

Ti råd

For å unngå at du kommer i denne situasjonen, kan du følge disse ti rådene:

1. Ta pauser og sørg for variasjon i arbeidet. Som hovedregel er det lurt å ta seg pause i hvert fall en gang i timen. Bare kom deg opp fra stolen en liten stund, hent et glass vann eller annet. Pausen gjør godt for hode, øyne og armer.

2. Gjør øvelser for å øke blodsirkulasjonen. Det kan være svingøvelser med armene, eller å rulle med skuldrene.

3. Ergonomikartlegging er viktig. Bord, stol og datautstyr må være riktig justert i forhold til hverandre. Riktig sittestilling og en god holdning er med på å bedre sirkulasjonen i armen. Det er dessverre ofte slik at det er flere som tilpasser seg arbeidsplassen enn omvendt. Små ting kan gi store utslag, så få alt korrekt.

Les også

Surfer etter ny jobb i lunsjen

4. Unngå at musen har kort ledning. Å strekke armen for langt, er ikke bra. Har du ikke en trådløs mus, kan dette være en god løsning. Også her må du likevel huske på ikke å sitte konsekvent med strak arm, slik at belastningen blir statisk. 5. God støtte av underarm er en annen viktig ting for å unngå statisk belastning. Bruk enten armlenet eller bordet. Er bordet formet som en bue, er dette optimalt. Da får du en avslappet jobbestilling.

6. Bruk en datamus som passer til deg. Mousetrapper er en type datamus som er et godt alternativ for å forbebygge plager, men også til hjelp dersom du har fått plager. Mousetrapper er et brett som du setter foran tastaturet. Da får du sentrert musen foran deg, fremfor å ha den på siden. Alternativet er en vertikalt stilt mus. Den er nesten som en vanlig datamus, men er vridd 90 grader opp.

7. Slapp av i fingrene, unngå å holde musen hardt. Musen springer ingen steder.

8. Reduser inntaket av sukker. Sukker er med på å øke betennelsesreaksjonen i kroppen. Mange tenker ikke på at det kan ha sammenheng med plager, men sukker øker inflammasjonsprosessen.

9. Bruk hurtigtaster så mye som mulig.

10. Generell, fysisk aktivitet som å løpe, sykle og så videre, er med på å øke blodsirkulasjonen og kan derfor bidra til å forebygge plager. Har du fått plager, hjelper det også å trene.

Publisert
  1. Jobb og karriere

Les mer om dette temaet

  1. 18-åring startet oljebedrift

  2. - Kom dere ut av kontoret!

  3. Hodejakt på utenlandske ingeniører