Slik halverer de utgiftene

Denne bedriften har virkelig gått på nett...

  • Ronald E. Hole
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

En liten nettbedrift i Førde sparer halvparten av alle utgifter ved å plassere hele bedriften i den digitale skyen.

Mediebruket er en nettsideleverandør i Førde i Sogn og Fjordane, som i starten av 2009 la hele bedriften ute i «skyen». Det vil si at nesten all programvare og datatjenester hentes fra internett.

— Dette skrittet har foreløpig vært positivt for bedriften, forteller Arild Nybø, som er daglig leder og innholdsutvikler.

Det eneste de ikke henter fra nettet, er programvare for selve design- og programmeringsjobben.

— Her er det foreløpig ikke gode nok løsninger på nettet, dessverre, forteller Nybø.

Sparer penger

De har ikke regnet på det, men sparer anslagsvis mellom 50-80 prosent i forhold til å bestille en pakke med datatjenester hos en stor leverandør.

— Fordelen er at vi kan kjøpe det som passer oss, til den prisen som passer oss til enhver tid, og kan kutte ut de tjenestene vi ikke lenger har bruk for. Kostnaden forsvinner umiddelbart når vi sier opp tjenesten, forteller Nybø.

Mediebruket handler tjenester hos større aktører som konkurrer internasjonalt, noe som gjør at prisene er presset kraftig ned i forhold til lokale leverandører, som gjerne har tilnærmet monopol på å levere datasystem til bedrifter, ifølge Nybø.

— Tilleggskostnaden er at det kreves mer administrasjon, mer tidsbruk på flere pålogginger og at det blir flere småregninge.

Bedre sikkerhet

- Hva med datasikkerhet? Har dere rådført dere med noen?

— Nei, men vi mener å ha mye kunnskap om dette selv. Vi mener det å sende informasjon over krypterte koblinger til forskjellige tjenesteleverandørene, ikke er farligere enn å forholde seg til en enkeltleverandør. Tvert imot, vi mener det er tryggere, siden vi får spredd en eventuell risiko på mange ulike tjenester. På enkelte tjenester har vi likevel krypterte tjenester.

Null problem

Selv om Mediebruket ikke har opplevd at tjenestene de bruker har vært nede, så har bredbåndstilkoblingen falt ut. Men det har de også løsninger på.

— Vi kan reise til andre og låne bredbåndskapasitet, vi kan reise hjem eller bruke trådløs bredbånd fra Telenor eller Ica som vi også har tilgang til.

- Hvordan opplever kundene det?

— Kundene velger om de vil bruke disse systemene, eller om de vil bruke metodene de er vant til, møter, telefon og epost. Systemene vi bruker er fleksible sånn sett.

Og for ordens skyld: Vanvligvis drar vi ut til de vi skal lage sak på, men i denne sakens ånd, så har all kommunikasjon skjedd digitalt. Via den digitale skyen.

Har du noen erfaringer med denne type nettbaserte tjenester for næringslivet eller privat? Del dine tips og erfaringer med våre lesere i kommentarfeltet.

Publisert
  1. Jobb og karriere
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

– Jeg og Vibeke finner nok ut av det. Men foreløpig er det for mye følelser.

Rune Soltvedt snakker ut om avgangen, feilene, det han er stolt over. Og kritikken.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Storstreik avverget 13 timer på overtid

  2. Far og to tenåringer tatt av dette skredet. – De er i god behold.

  3. – Sammenliknet med glansbildet vi ble presentert, er dette noe helt annet

  4. Politiet: – Trailer kjørte seg fast i Grimesvingene

  5. Tre nye smittede i Kvam – skal vurdere lokal forskrift i kveld

  6. Reagerer på festingen: – Kan få alvorlige konsekvenser