BankID på mobil forsvinner – fremover må du bruke app eller kodebrikke

Digital betaling ved hjelp av BankID på mobil fases ut til fordel for ny app. Utfasingen starter i september, og målet er at BankID skal kunne brukes livet ut.

BankID på mobil skal bort og erstattes med en app.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Det opplyser Jan Bjerved, som er leder for BankID.

Han sier at årsaken til at mobilmetoden byttes ut, er fordi BankID på app vil gjøre det lettere å bruke og mer tilgjengelig for flere. I tillegg skal det spare brukerne for tid.

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet, altså et slags digitalt pass for å bekrefte hvem du er.

Begrensninger

Bjerved påpeker at det er begrenset hva BankID på mobil kan brukes til, blant annet når det gjelder signering av dokumenter.

– BankID på app støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne og krever kun datatrafikk for å fungere. Dette gjør også tjenesten mer stabil og pålitelig for brukerne, sier han.

Å bruke vanlig BankID med kodebrikke eller app koster ingenting. Noen teleoperatører tar betalt for BankID på mobil fordi denne tjenesten er knyttet til SIM-kortet på mobilen.

I den nye appen skal man kunne gjøre betalinger på mindre enn ti sekunder etter at det innføres ansiktsgjenkjennelse.

Utfasing fra høsten av

Utfasingen starter i høst mellom september og november. Første steg er å stanse alle nye aktiveringer av BankID på mobil.

Bjerved anbefaler derfor å laste ned appen så snart du får beskjed fra din bank om at det nærmer seg, for en smidig overgang.

– BankID på mobil vil fortsatt fungere for dem som har tjenesten aktivert, sier han.

– Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Da må de heller velge app eller kodebrikke som alternativ, sier han videre.

Anbefaling: Husk passord

Bjerved sier at det kan oppstå problemer med å aktivere appen fordi da kreves det at man har et aktivt BankID-sertifikat fra banken. Det er ikke det samme som BankID på mobil, understreker han.

– Trofaste BankID på mobilbrukere kan oppleve at deres BankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de ikke får aktivert BankID-appen. Vi vil derfor oppfordre folk til å sjekke om de har et aktivt BankID-sertifikat før de laster ned BankID-appen, sier Bjerved.

Dette kan sjekkes via Min Side på BankID.no, som gir en oversikt over hvilke BankID-sertifikat som er aktive. Dersom man ikke har et aktiv BankID-sertifikat, må det bestilles gjennom banken man bruker – gjerne i god tid på grunn av leveringstiden, sier Bjerved.

App-brukerne må også huske sitt BankID-passord når de skal logge inn og signere i appen. De som ikke husker passordet sitt, kan bestille nytt i banken.

Les også

Over en halv million nordmenn sparer i aksjer

Ansiktsgjenkjenning

Til høsten oppdateres BankID-appen med biometri, altså kan brukerne bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller pinkode i BankID-appen.

– Der dagens løsning tar omtrent 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta under 10 sekunder når vi lanserer biometri, sier Bjerved.

– Denne innloggingen vil folk bruke i flere og flere situasjoner. Hvis du skal signere avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke personlig passord, sier han videre.

Nærmere hundre banker i Norge tilbyr BankID-appen, mens noen banker har sin egen kodeapp for BankID. Du vil få informasjon fra din bank om hvilken app du skal benytte.

Publisert: