Rederfamilie tjener godt på eiendom

I shipping går det fortsatt trått, men bedre enn de foregående årene. I eiendom var 2016 et godt år for Westfal-Larsen.

Publisert Publisert

259 MILLIONER KRONER: Selv om eiendomsporteføljen til familien Westfal-Larsen er verdt småpenger sammenlignet med skipene de disponerer, er det likevel en lønnsom del av virksomheten. I fjor gikk driften av eiendommene 14 millioner kroner i pluss, resultat etter skatt var 4,2 millioner. Her er noen av sentrumseiendommene selskapet eier. Foto: J. Berstad Eiendom AS

  • Lars Kvamme
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Eiendomsvirksomheten går bra. 2016 var et godt år og vi har nesten alt utleid, sier Anders Nome Lepsøe, administrerende direktør i Skibsaktieselskapet Navigation Co Ltd. som er morselskapet i Westfal-Larsen systemet.

Han påpeker imidlertid at eiendom utgjør mindre enn ti prosent av gruppens samlede eiendeler. Westfal-Larsen driver først og fremst med shipping, og ved utgangen av 2016 kontrollerte selskapet åtte kjemikalietankskip, og 20 tørrlastskip.

Tallene for 2016 viser et driftsoverskudd på 9,1 millioner kroner for hele konsernet (de fleste tallene rapporteres i dollar og er her omregnet til dagens dollarkurs).

Seks sentrale eiendommer

Eiendomsselskapet J. Berstad Eiendom AS, som et datterselskap, hadde et driftsoverskudd på 14,1 millioner kroner.

Selskapet eier seks sentrale eiendommer i Bergen sentrum. To eiendommer i Nøstegaten (78 og 119) er en del av en større reguleringsprosess hvor målet er å bygge nye boliger og næringseiendom.

Resten er utleid til bolig og næring. Eiendommene inkluderer det nye forretnings- og leilighetsbygget på Slaktehustomten i Sandviken.

Familiens eiendomsporteføljen i Bergen er bokført til 259 millioner kroner.

SJEFEN: Ander Nome Lepsøe sitter på toppen av Westfal-Larsen systemets morselskap. Foto: Skibsaktieselskapet Navigation Co Ltd.

Mest shipping

Omsetningsmessig er imidlertid eiendomsselskapet en parentes. I 2016 omsatte hele konsernet for i overkant av 1,2 milliarder kroner. Om lag 90 prosent av dette stammer fra shipping.

Selv om driften var svakt i pluss ved utgangen av 2016, er ikke Lepsøe fornøyd med tallene. Resultat før skatt for hele gruppen var et underskudd på 154 millioner kroner.

– Vi er aldri fornøyd med sånne tall. Men hadde det ikke vært for at vi er involvert i flere ulike aktiviteter, ville resultatet vært svakere. Vi erkjenner imidlertid at det vi driver med er av kapitalintensiv karakter og vi er en langsiktig og industriell aktør med lang historikk, sier han.

Flåteverdi: 6,3 mrd. kroner

Og selv om selskapet har tapt mye penger på shipping de siste årene, har de i årenes løp bygget seg opp til å bli et svært solid selskap.

Ifølge årsberetningen var egenkapitalen i selskapet ved årsskiftet på 3,6 milliarder kroner, som gir en egenkapitalandel på om lag 50 prosent.

Selskapets skip er bokført til 6,3 milliarder kroner.

– Lav gjeld

I de to shipping-segmentene selskapet er involvert i leverer kjemikaliefrakten overskudd, mens selskapet taper penger på å frakte såkalt tørrbulk.

I årsberetningen peker selskapet på at ratene de får betalt for skipene i dette segmentet i fjor var på historisk lave nivåer.

– Her er det et langt lerret å bleke. Men enkelt fortalt er det for mange båter på verdensbasis, spesielt innenfor tørrbulksegmentet, sier Lepsøe.

Han er heller ikke umiddelbar optimist med tanke på den nærmeste fremtiden når det kommer til denne delen av butikken.

– Som sagt så er vi langsiktige og har relativt lav gjeld. Vi ser for oss å videreføre den strategien, sier han.

Junior tok over

Westfal-Larsene er et av de mest tradisjonsrike rederiene i Bergen, og er fortsatt i all hovedsak eid av familien.

I desember i fjor takket Rolf Westfal-Larsen av som direktør for konsernet og overlot roret i rederivirksomheten i Norge til sin sønn, Rolf Westfal-Larsen jr. som dermed blir fjerde generasjon som driver rederiet.

Anders Nome Lepsøe rykket samtidig opp fra finansdirektør til administrerende direktør for morselskapet, som også inkluderer eierskapet i Masterbulk i Singapore, eiendomsselskapene, varehandel og teknologi.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Rolf Westfal-Larsen mønstrer av

  2. Flere blir overtallige i bergensrederi

  3. Bergensrederier i røft farvann

  4. Tapte penger på Spar Kjøp og shipping

  1. Økonomi
  2. Shipping
  3. Eiendom
  4. Tørrbulk
  5. Bergen