Taylor Swift lanserte egen musikk på nytt: Kan ha dratt inn flere millioner
For å ta tilbake kontrollen over egen musikk har Swift gitt ut sine to første album på nytt. Det endrer spillet i bransjen, ifølge styreleder i artistrettighetsorganisasjon.

Fredag slapp Taylor Swift sin relansering av albumet «Red». Allerede da slo hun rekorden både for det mest strømmede albumet på en dag av en kvinnelig artist – og den mest strømmede kvinnelige artisten på en dag, skrev Spotify på Twitter.
De to mest populære sangene signert Swift er i skrivende stund «Wildest Dreams (Taylor’s version)» og «All Too Well (10 minute version (Taylor’s version)».
De to har på tre dager spilt inn henholdsvis over 70 millioner og mer en 12,7 millioner avspillinger på Spotify.
Albumet «Red» består av 29 andre sanger, alle først gitt ut i 2012.
– Det Taylor gjorde endrer spillet, ikke bare for hennes fans, men for andre artister. Hun inspirerer folk til å gjeninnspille sangene sine og kontrollere sin musikk, sa Susan Genco, styremedlem i artistrettighetsgruppen Music Artist Coalition, og medpresident i Azoff Company til Wall Street Journal.
– Det er et eksempel til etterfølgelse: Viser fans og artister at det er mulig å ta kontroll over fremtiden, legger hun til.
Kan ha tjent millioner
Forbes skrev i mars at estimater fra musikkindustrien anslår at artistene får mellom 3.000 og 6.000 dollar per million avspilling fra Spotify.
Om man legger de tallene til grunn kan Swift ha dratt inn mellom 210.000 og 420.000 dollar kun på «Wildest Dreams»-relanseringen. Det tilsvarer mellom 1,8 millioner og 3,6 millioner kroner.
Swift har i år gitt ut sine to første album på nytt, og ifølge BBC er målet hennes å gi ut alle sine seks første album i egen versjon. Det gjør hun for å ta kontroll over sin egen musikkatalog, ifølge Wall Street Journal.
– Ina er mye varmere enn det harde, ytre skallet tilsier
De nye versjonene har Swift selv fullstendig rettighet over.
– Ved å lage disse nye masterinnspillingene eier hun i grunnen hele rettighetsuniverset til musikken sin, sier Daniel Weisman, veteranartistmanager og visepresident i Bernstein Private Wealth Management til Forbes.
– Hun kan utnytte det hvordan hun vil uten å få tillatelse fra noen andre, la han til.
Har forsøkt å kjøpe tilbake rettighetene
I 2019 ble rettighetene til hennes seks første album solgt til plateselskapsmogulen og investeringsselskapet til Scooter Braun, uten at hun var involvert i avgjørelsen. Det til en prislapp på 2,5 milliarder kroner.
Braun solgte senere rettighetene videre til Shamrock Capital, ifølge Forbes. Swift har flere ganger forsøkt å kjøpe tilbake katalogen sin, men uten hell, skriver magasinet.
– Gjør den til Taylor’s versjon
Når artister kommer med egne masterrettigheter kan de kreve 85 til 95 prosent av strømmeinntektene ifølge musikkadvokater Wall Street Journal har snakket med, mens plateselskaper som eier masterne har kunnet kreve at de får 80 prosent av inntektene.
Selv om strømming står for en del av inntektene til artister, så er det også lisenser for bruk i TV, film og reklame gir en «lukrativ side», ifølge avisen.
Siden Swift gjorde det klart hva hun ønsket å gjøre har hun også fått med seg fansen sin. Allerede i september slapp hun et klipp av hennes versjon av «Wildest Dreams» på TikTok.
På den måten ble den brukt til viralutfordringen på det sosiale mediet som i hovedsak består av korte videoer, fremfor den tidligere utgitte versjonen. I skrivende stund er klippet brukt i mer enn 434.000 videoer på TikTok.
– Noen sa at sakte zoom får deg til å se ut som en hovedrolleinnehaver, jeg sa gjør det til Taylors versjon, vær så snill, skrev hun på TikTok da.