Analytiker: Flyr unngikk å dumpe prisene i desember

Omikron-utviklingen slår hardt inn på passasjertallene til Flyr, der enda flere seter sto tomme i desember. Men det finnes lysglimt, påpeker analytiker Hans Jørgen Elnæs.

Et Boeing 737–800 fra Flyr går inn for landing ved Bergen Lufthavn Flesland, august 2021.
Publisert: Publisert:

Flyselskapet Flyr rammes hardt av omikron-utviklingen i desember.

En desembermåned normalt preget av sterk høytidsaktivitet, så i stedet et fall på 14,5 prosent i antall reisende mot november.

Rådgiver og analytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair ser lysglimt.

– Nøkkelindikatorene (yield og PASK, red.anm.) viser at Flyr fikk litt bedre betalt (yield) per solgte sete i desember enn november, som igjen forteller at Flyr ikke har dumpet prisene i desember, sier Elnæs til E24.

Flyanalytiker og rådgiver Hans Jørgen Elnæs, Winair.
Les også

Flyr-aksjen prises som om to kriser ikke har skjedd

Mer per sete

Yielden, som angir inntekten per fløyet passasjerkilometer eller sete med passasjerbelegg, var opp fra 0,47 kroner i november til 0,49 kroner i desember.

Det betyr også at Flyr hadde billettinntekter på 23 millioner kroner i desember, mot 26,5 millioner kroner i november.

PASK, som sier noe om inntektene for samtlige tilbudte setekilometer, var 0,24 kroner, ned fra 0,27 kroner i november. Det er imidlertid på nivå med snittet med enhetsinntektene siden Flyrs oppstart i juni.

Les også

Flyaksjenes nyttårsfest fortsetter

– Mindre enn planlagt

Flyr fraktet nær 51.600 reisende til 13 destinasjoner i desember. Det er rundt 9.000 færre enn i november.

Selv med mottak av selskapets femte fly 20. desember, var kapasiteten nær uendret. Dermed faller også fyllingsgraden eller kabinfaktoren til 47,1 prosent fra 54,4 prosent i november.

Det betyr at godt under halvparten av setene sto tomme på hver flyging.

– Selv i en måned som vanligvis er preget av høy reiseaktivitet på grunn av juleferien, er det ganske klart at folk reiste mindre enn planlagt i julen på grunn av de nye restriksjonene, sier Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid i en melding onsdag.

Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid, her i forbindelse med tredjekvartalpresentasjonen i november.

Forventet

Normalt ser flyselskapene høyere etterspørsel i desember enn i november som følge av høytiden.

Med fremveksten av omikron-viruset og nye reiserestriksjoner ble det motsatte tilfelle i år.

Det speiler seg også trafikktallene til Avinor.

I ukene før jul (48 og 49) var antall reisende henholdsvis 34 og 45 prosent lavere enn i tilsvarende uker i 2019, før pandemien. Og selv om trafikken var enda lavere i 2020, var utviklingen flat til stigende over samme periode.

Elnæs forventet at Flyrs desembertall ville bli svakere enn november.

– Det er primært grunnet betydelig fall i innenlandsetterspørselen og på ruter fra Norge til/fra Europa. Men her har markedet vært noe mer reisevillig, spesielt til Spania, sier rådgiveren.

Les også

Norwegian bekrefter: – Ser på enkelte kapasitetsendringer

Omikron-joker

Elnæs tror første kvartal, perioden mellom januar og mars, blir utfordrende dersom omikron-situasjonen fortsetter.

Selv om perioden blir bedre enn i 2021, kan svak etterspørsel spesielt for innenlandsreiser, bli krevende, mener han.

– Det betyr i korte trekk at inntektene til Flyr bør forventes å være svake i første kvartal, mens kostnadene løper på, sier Elnæs.

Han legger til at Flyr har såkalte «power by the hour»-avtaler for de fem flyene som er levert i 2021 i en periode ut i 2022. Det betyr at selskapet kun betaler leie for tiden flyene er i luften.

– Det gjør det mulig gjør det mulig for selskapet å sette kapasitet på bakken i en periode, uten å betale leasingleie, om etterspørselen skulle falle betydelig. Det kan dempe noe av de operasjonelle kostnadene, sier analytikeren.

Les også

Flyr setter inn seks Boeing Max neste år: – Kommer til å være uproblematisk

Ulike avtaler

Flyr opplyser til E24 at selskapet har «power by the hour»-avtaler (PBH) for de første seks Boeing 737–800- flyene, der det siste forventes levert i månedsskiftet januar/februar.

Avtalene er ulike for de ulike flyene, men har en løpetid på 3–6 måneder fra leveransedato, ifølge selskapet.

– Det vil si at noen av PBH-avtalene gikk ut ved årsskiftet, og noen går ut i første kvartal og det siste i andre kvartal, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes i Flyr til E24.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes, Flyr.

Kritisk sommersesong

Flyr varslet i høst en intensjonsavtale for leie av seks fly av typen Boeing 737 Max 8, for levering i første halvår, med opsjon for ytterligere fire fly for levering i 2023.

Svanes bekrefter overfor E24 onsdag at Flyr vil ta leveranse av de seks flyene i første halvår.

Flyene, som ikke har tilsvarende «power by the hour»- timeleieavtaler, skal settes inn i sommerprogrammet for 2022. Flyr har imidlertid tidligere påpekt at disse flyene skal holdes i luften.

– Da bør sommersesongen og resten av 2022 slå til med god etterspørsel. Gjør det ikke det kan det bli en meget tøff vintersesong 22/23 for Flyr og en rekke andre flyselskap, sier Elnæs.

I meldingen som følger Flyrs trafikktall onsdag, gjentar selskapet en ambisjon om å ha en flåte på 12–18 i drift innen utgangen av 2022.

– Det er ikke kommunisert endringer i dette, sier Svanes.

Flyr

Henter penger

Per september/tredje kvartal i fjor hadde Flyr brukt opp 250 millioner kroner av en kasse som ble fylt opp med 600 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen i mars.

Flyr varslet i høst å ville hente inn 250 millioner kroner i en emisjon garantert av flere større investorer, herunder hovedaksjonær Erik G. Braathen.

Det skulle være tilstrekkelig til å bære selskapet frem til positiv kontantstrøm i 2023, opplyste Flyr under tredjekvartalspresentasjonen i november.

Tirsdag kveld ble tegningskursen satt til 0,95 kroner. Flyr-aksjen sluttet til 2,19 kroner på Oslo Børs tirsdag, en oppgang på nær 14 prosent mot foregående dag.

Les også

Flyr-aksjen prises som om to kriser ikke har skjedd

Les også

Investtech-analyse: Høy risiko i flyaksjene

Les også

Norse overtok returnerte Norwegian-fly: – Vi traff bunnen i markedet

Les også

Ryanair venter dobbelt så store tap som følge av omikron

Publisert: