Norwegian hadde 1,48 milliarder i billettinntekter i første kvartal
Flyselskapet hadde en solid økning i antallet passasjerer i mars fra måneden før.
Norwegian fraktet 940.000 passasjerer i mars, en økning fra 640.000 passasjerer i februar. Det viser selskapets trafikktall som ble lagt frem onsdag morgen.
Fyllingsgraden var på 80,3 prosent i mars, mens billettinntekter per fløyet passasjerkilometer (yield) havnet på 0,52 kroner.
– Vi er spesielt fornøyde med at fyllingsgraden holder seg over 80 prosent, til tross for at vi satte inn vesentlig mer kapasitet i mars. Bookingtallene viser en god utvikling den siste perioden, og vi er glade for åå se at den oppadgående trenden i markedet fortsetter, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen i en pressemelding.
Høye billettinntekter
– I påsken er det stor reisevirksomhet og mange fulle fly, sier Karlsen, som legger til at det gjenåpnes og introduseres en rekke nye reisemål frem mot sommeren.
Billettinntektene i mars endte på 620 millioner kroner, ifølge E24s beregninger. Det er nesten 180 millioner kroner høyere enn i februar.
Samlet for første kvartal var billettinntektene på 1,48 milliarder kroner.
Norwegian delte fra februar opp yield i henholdsvis billettinntekter og totale inntekter per fløyet passasjerkilometer. E24s beregning tar fra februar utgangspunkt i billettinntekter per fløyet passasjerkilometer. Siden Norwegian ikke delte opp yield i januar, har vi her tatt utgangspunkt i totale inntekter per fløyet passasjerkilomenter, noe som kan gjøre at billettinntektene for kvartalet er noe lavere enn det som fremkommer i beregningen.
Analytiker: – Markedet er betalingsvillig
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier at det er betydelig oppgang over hele linjen i Norwegians trafikktall.
– Spesielt enhetsinntektene yield og Rask (inntektsgivende setekilometer red.anm.), som viser at Norwegian tar ut noe høyere gjennomsnittlig billettpriser og med en fyllingsgrad på 80,3 prosent gjenspeiler det at markedet er betalingsvillig, skriver Elnæs i en e-post til E24.
Han understreker likevel at det store spenningsmomentet for kvartalet er hvordan enhetskostnadene i første kvartal slår ut mot den høye drivstoffprisen.
– Norwegian er ikke sikret mot prisendringer, og dette vil avgjøre mye på hvordan første kvartalsresultatet blir, sier Elnæs.
Bergen knuser Stavanger i kampen om direkterutene: – Vi har sovet i timen – og blir frakjørt