Fusjon skaper ny bilgigant
Bilprodusentene Fiat Chrysler og PSA har offisielt slått seg sammen til Stellantis. Dermed havner bilmerker som Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Ram, Maserati og Alfa Romeo under samme paraply.

Lørdag ble det offisielt. Italiensk-amerikanske Fiat Chrysler Automobiles og franske PSA Group fusjonerer til å bli verdens fjerde største bilprodusent med 14 ulike bilmerker.
Stellantis vil kunne produsere 8,7 millioner biler i året, noe som betyr at bare Volkswagen, Toyota og Renault-Nissan er større, ifølge nyhetsbyrået AP.
Men ifølge Wall Street Journal vil Stellantis være tredje størst i verden basert på salgstall fra 2019.
Stellantis-aksjen vil kunne handles under tickeren «STLA» på Milano- og Paris-børsen fra mandag og på New York-børsen fra Tirsdag.
Fusjonen på 52 milliarder dollar eller 442,4 milliarder kroner ble avtalt i 2019 og godkjent av aksjonærene i starten av 2021.
Skal kutte kostnader for å satse elektrisk
Målet med fusjonen er å overleve i et stadig tøffere bilmarkedet, der flere konkurrenter ligger noen hestehoder foran på elektriske og selvkjørende biler.
Stellantis forventer å kunne kutte rundt 5 milliarder euro eller 51,6 milliarder kroner i årlige kostnader uten å stenge fabrikker.
Den nye giganten må løse utfordringer som overkapasitet, dårlig salg i Kina og sammenslåingen av ulike bedriftskulturer. Etter fusjonen vil Stellantis ha nesten 50 fabrikker og 400.000 arbeidere globalt.
Tesla bedt om å tilbakekalle biler med defekt skjerm
Racingsjåfør som sjef
Bak Stellantis-rattet sitter PSA-sjef Carlos Tavares – en skikkelig kostnadskutter.
Tavares er kjent for å drive med bilracing på fritiden, men også for å ha gjennomført en gedigen snuoperasjon i Peugeot. Før den tid var han sjef i den franske konkurrenten Renault.
Tavares vil holde sin første pressekonferanse som Stellantis-sjef på tirsdag etter å ha ringt i børsbjellen på New York-børsen.