Ville mistet pengemaskin ved Norwegian-konkurs: – Det første vi tenkte, var «hva kan vi gjøre?»

Norwegians passasjerer og tiltak har donert 50 millioner kroner til FNs barnefond, Unicef, siden 2007. Nå viderefører Norwegian-sjef Geir Karlsen arven etter Bjørn Kjos.

Norwegian og Unicef har hatt et nært samarbeid i snart femten år. Her Norwegian-sjef Geir Karlsen og generalsekretær Camilla Viken i Unicef.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert Publisert

Det som har blitt beskrevet som et finansielt kunststykke, redningen av Norwegian, sørget ikke bare for å holde flyselskapet på vingene.

Det sørget også for å holde liv i Unicefs viktigste norske inntektskilde.

Det var imidlertid ikke dette som opptok Unicef-sjefen mest da hennes hovedsamarbeidspartner holdt på å gå i veggen tidligere i år.

– Det første vi tenkte, var «hva kan vi gjøre for å hjelpe?». Selv om vi ikke kunne bidra med kapital eller sånne ting, så kunne vi i hvert fall vise støtte. Det var stor medfølelse overfor de ansatte, som vi også har hatt med å gjøre, sier generalsekretær Camilla Viken i Unicef Norge til E24.

Les også

Norwegian-ansatte etter kriseåret: – Vi har hatt litt hjertet i halsen

– Klart vi ble påvirket

Norwegian fikk som kjent ryddet unna gjeld og betalingsforpliktelser på rundt 140 milliarder kroner.

Over 100 fly ble solgt og levert tilbake til eierne, og rundt tre fjerdedeler av selskapets ansatte måtte gå. Parallelt herjet pandemien.

– Det er klart at vi ble påvirket og at midlene gikk ned. Men, det gjør at vi er ekstra glade nå for at Norwegian har kommet seg raskt opp igjen, sier Viken.

I dag har Norwegian 51 fly, med ytterligere 13–15 stykker på vei. Rundt 3000 ansatte sørger for å holde hjulene i gang, i det som nå primært er et norsk selskap.

Les også

Norwegian-sjefen vil ha flere fly: – Vi er mer konkurransedyktige enn på lenge

– Viktig å støtte

Siden oppstarten av samarbeidet i 2007 har ulike tiltak og Norwegians passasjerer donert over 50 millioner kroner til Unicef.

Snittet ligger på nærmere 75 kroner per passasjer når de har bestilt sine flybilletter på Norwegians nettsider.

Selv under coronaåret 2020, med et kraftig barbert flytilbud, donerte Norwegians passasjerer 1,3 millioner kroner til Unicef.

I år blir det ventelig enda høyere.

– Vi synes Unicef gjør en veldig god jobb, og for oss er det viktig å støtte arbeidet Unicef gjør, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen til E24.

Les også

Profil på Norwegian-sjef Geir Karlsen: – Det er ikke rart at han blir genierklært

Viderefører Kjos-arven

Samarbeidet mellom Norwegian og Unicef har vart i snart femten år, og ble initiert av tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos, som gikk av i juli 2019.

Nå fornyer Karlsen engasjementet for en ny treårsperiode, ut 2024.

– Det er på en måte et hjertebarn av Bjørn Kjos, og som gir et sterkt engasjement internt. Samtidig ser vi at passasjerene også bidrar vesentlig, sier Karlsen.

Unicef-sjef Camilla Viken (t.v.) og Norwegian-sjef Geir Karlsen etter å ha festet signaturene sine til den nye avtalen.

Unicef-sjefen påpeker at samarbeidet allerede har bidratt til at svært mange barn har fått det bedre.

– Norwegian har vist at enormt engasjement blant ansatte, og de har engasjert passasjerene, som har bidratt med mikrodonasjoner. Det engasjementet og den energien smitter over når vi skal jobbe med å gjøre verden bedre for barn, sier Viken.

– Gi noe tilbake

Norwegian har gjentatte ganger fløyet nødhjelp og medisiner til utsatte områder for Unicef. Det har også gitt Norwegian-ansatte anledning til å bidra personlig.

– Ikke minst har dette vært verdifullt for ansatte som har hatt det vanskelig selv, og som gjerne selv har vært flyktninger, å få lov til å gi noe tilbake, sier Karlsen.

Daværende Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.v.) og daværende bistandsminister Nikolai Astrup og Unicef-generalsekretær Camilla Viken laster nødhjelpsutstyr til Tsjad om bord i et Norwegian-fly på Kastrup, september 2017.

For Unicef er Norwegian ikke bare organisasjonens største inntektskilde. Midlene som kommer inn månedlig fra flyselskapets passasjerer, kommer også helt uten bindinger.

– Dette er ikke-øremerkede midler, som er de mest verdifulle vi får. Det betyr at vi kan bruker dem der det trengs mest, sier Viken.

Hun legger til at Unicef er helt avhengig av bidrag. Organisasjonen får ikke bidrag fra FN, men må samle inn alle midlene sine selv.

Flyr nødhjelp

Norwegians julegave til de ansatte vil også i år bli donert til Unicef. Julegaven er på 300.000 kroner, opplyser Karlsen.

– Det er en ordning som vi har hatt i svært mange år, og som vi opplever at de ansatte setter pris på, sier han.

De viktigste humanitære flygingene som Norwegian har foretatt for Unicef har vært til Den sentralafrikanske republikk (2014), Jordan (2015), Mali (2017), Jemen (2017) og Tsjad (2018).

Aksjonene er blitt gjort i samarbeid med norske myndigheter.

– Vi har planer om å gjennomføre en flyging med humanitær nødhjelp også i denne kontraktsperioden, sier Norwegian-sjefen.

Et Norwegian-fly trukket i Unicef-drakt, her tilbake i 2008.

Flere aksjoner

Norwegian har tidligere hatt en rekke innsamlingsaksjoner, både internt og mot eksterne, til inntekt for Unicef. Flyselskapet har også auksjonert bort jomfruturer til inntekt for Unicef.

I 2017 bladde blant annet en gruppe flyentusiaster opp 200.000 kroner for å følge med til Norge da Norwegian fikk sine første Max-fly fra Boeing-fabrikken i Seattle, USA.

Unicef mottok i januar i år også 1,6 millioner kroner av Norwegians aksjonærer, da styret vedtok å la gevinsten etter salg av overskuddsaksjer fra en aksjespleis gå til et veldedig formål.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. SAS-sjefen om omikron-konsekvenser: – La oss være ærlige, det er ingen som vet

  2. Er rådgiver for Flyr, eier aksjer i konkurrenten

  3. Hans-Jørgen Wibstad er ny finansdirektør i Norwegian

  1. Norwegian
  2. Unicef
  3. Bjørn Kjos
  4. Unicef Norge
  5. Luftfart
BT anbefaler

Krangel har splittet turistbygden. Nå prøver investorer igjen.

Hvit skjorte og stram slipsknute under fleecejakke. Og knallgule arbeidsshorts med refleksstriper.