Hurtigruteskip har grunnstøtt

Hurtigruteskipet «Richard With» har grunnstøtt ytterst i Sognefjorden. – Jeg er kjempeoverrasket, sier styreleder Trygve Hegnar. Han tror det skyldes teknisk svikt.

Publisert Publisert

Det er totalt 67 personer om bord, opplyser Hovedredningssentralen (HRS). 53 av dem er mannskap og 14 er servicepersonell, ifølge Hurtigruten.

Skipet var på vei til Bergen etter et lengre verftsopphold da hendelsen skjedde.

Det er ikke meldt om personskade. Skipet ligger stabilt.

I en pressemelding skriver Hurtigruten at de vurderer skadeomfanget fortløpende:

– Det vi vet nå, er at det er mindre skader på bulb og fremre ballasttank, som på tidspunktet var fylt med sjøvann. Når vi har full oversikt, vil vi vurdere hvordan vi får skipet til verft for reparasjoner.

Redningsmannskaper jobber med klargjøring for å få slept hurtigruteskipet av grunnen, opplyser Anja Bakken, kommunikasjonsrådgiver i Hovedredningssentralen, til VG klokken 14.15 fredag.

– Det siste er at det blir satt på slepetau, sier Bakken.

Ikke i ordinær drift

Vannstanden er på vei oppover, og den vil være på sitt høyeste rundt klokken 17.

– Det blir gjort vurderinger etter hvert opp mot maks flo, sier Bakken.

Bakken sier situasjonen er forholdsvis rolig. Redningsmannskaper har kontroll og jobber systematisk.

Hurtigruten opplyser også om at «Richard With» ikke er i ordinær drift for tiden.

TV 2 meldte om saken først.

Sundet er stengt for trafikk, opplyser hovedredningssentralen, som ber folk respektere dette.

Også Kystvakten er til stede.

Skal skyldes teknisk svikt

Styreleder i Hurtigruten, Trygve Hegnar, sier til VG at hendelsen skyldes en teknisk svikt.

– Det har skjedd en teknisk feil som jeg venter på beskjed om, sier Hegnar på telefon fra Oslo.

– Jeg ble kjempeoverrasket for jeg visste at båten skulle til Bergen etter at det var brukt store beløp på å oppgradere skipet på verksted, legger han til.

Han har ikke mer detaljer om hva svikten dreier seg om.

– Jeg trekker pusten og synes det er veldig bra at det ikke er større skade på båten eller at noen av mannskapet er skadet, sier han.

Her står skipet på grunn – se video:

Anja Bakken, kommunikasjonsrådgiver i HRS, sier at de jobber med å få oversikt over situasjonen. Det skal være rolig på stedet.

– Båten er stabil og kapteinen har kontroll, sier hun til VG.

I 12-tiden sier redningsleder i HRS, Per Hognaland, at de undersøker skroget med en ROV, altså en undervannsrobot.

Når undersøkelsen er ferdig er for tidlig å si.

Like før klokken 17 er det forventet høyvann i området. Dersom dykkerundersøkelsen tilsier at det er mulig, vil det trolig gjøres et forsøk med å slepe båten av grunn da.

– Fremstår udramatisk

Hovedredningssentralen koordinerer aksjonen. Alle nødetater ble sendt til stedet i tillegg til Kystvaktskip og slepebåt.

Det skal ikke være fare for utslipp av olje fra skipet, sier Hans Petter Mortensholm, som er direktør for miljøberedskap i Kystverket.

– Kystverket overvåker situasjonen og overvåker om det blir behov for bistand ved oljeutslipp, men fra vår side fremstår hendelsen som udramatisk, sier han til VG.

Ifølge sporingstjenesten MarineTraffic var skipet på vei fra Hareid på Sunnmøre til Bergen.

Skipet er 122 meter langt og 23 meter bredt. Det ble bygget i 1993.

Ifølge Hurtigruten har skipet kapasitet til 590 passasjerer.

Planlegger evakuering

Operasjonsleder Tom Johannesen sier til VG at politiet er på vei til stedet med patrulje og båt, i tilfelle det blir behov for å evakuere passasjerer og mannskap.

– Vi iverksetter nå og gjør oss klare for å kunne ta imot dersom det blir nødvendig, sier Johannesen.

– Etter det jeg forstår, så står skipet bom fast, sier Johannesen. Hurtigruten omtaler grunnstøtingen som en lettere grunnberøring.

Personene om bord vil evakueres til øya Solund om nødvendig, opplyser politiet.

– Vi har foreløpig ikke fått melding om behov for evakuering. Skipet skal stå stabilt på en liten holme, og ressurser er sendt for å stabilisere det, sier Johannesen.

– Hvor lenge må de vente før de evakueres?

– Vi venter på føringer fra HRS og har ikke et tidsestimat på hvor lenge det blir før man iverksetter evakuering, sier Johannesen.

De har foreløpig ikke opplysninger om årsaken til at skipet har gått på grunn.

Politiet vurderer etterforskning av hendelsen.

VG har vært i kontakt med ambulansebåten Rosesol, som viser til ledelsen i Gulen Skyss, som eier båten. Rosesol bistår hurtigruteskipet.

– Den har utrykning, men all koordinasjon går via AMK, sier daglig leder Frode Sønstabø som dermed ikke har noen ytterligere kommentar.

VG har vært i kontakt med Hurtigruten, som opplyser at pågangen fra mediene er stor. De har ikke hatt kapasitet til å besvare henvendelser og viser til sine nettsider.

Skipet var ute på testseiling onsdag

Onsdag var «Richard With» ute på testseiling ved Hareid for å teste om alt fungerte som det skulle, skriver lokalavisen Vikebladet Vestposten. Hurtigruteskipet har siden februar vært på Myklebust Verft i Gursken for å bygges om.

Det er blitt gjort en omfattende oppgradering som gjør fartøyet mer bærekraftig og miljøvennlig, opplyste pressekontakt Martin Henriksen til lokalavisen.

Med litt finjustering er skipet klart for å gå inn i passasjertrafikken igjen, ifølge Henriksen.

Samme skip gikk på grunn utenfor Trondheim i 2009. Den gang måtte 153 passasjerer evakueres ved hjelp av brannstige, redningsskøyter og helikopter.

PÅ GRUNN: «Richard With» gikk også på grunn i 2009. Her evakueres passasjerer i uværet.
Publisert