Forbrukerrådet om pakkereiselover: – Folk føler seg snytt
Forbrukerrådet etterlyser tilbakebetaling av penger til dem som fikk pakkereisen sin avlyst før selskapet gikk konkurs.
- NTB

Flere pakkereiseselskaper har gått konkurs som følge av pandemien. Et utvalg satt ned av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) skal undersøke reglene for tilbakebetaling av avlyste ferier.
Forbrukerrådet mener regelverket ble feilpraktisert i fjor. De reagerer også på at det i utvalgets mandat hevdes at forbrukerne ikke har krav på pengene sine hvis reisen ble avlyst før selskapet gikk konkurs.
– Vi har derfor skrevet til Ropstad og stiller oss til disposisjon for å bidra med perspektivet til dem det handler om; nemlig forbrukerne, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Hun peker på at folk har bestilt pakkereise i trygg forvissning om at pengene kommer tilbake igjen dersom selskapet går konkurs. Men dette sikkerhetsnettet raknet i fjor, og forbrukerne føler seg snytt, sier hun.
Reisegarantifondet skal sørge for en trygg tilbakeføring av pengene i slike situasjoner. Men de som fikk reisen sin avlyst før selskapet gikk konkurs, har ikke fått en eneste krone, ifølge Forbrukerrådet.
– Det er både uforståelig og urimelig etter Forbrukerrådets vurdering. Vi mener det også må gjelde når reisen var avlyst før konkursen, som på grunn av corona i fjor, sier Blyverket.