Bergens fremste turistattraksjon soper inn penger.

Ifølge den ferske årsrapporten til Fløibanen AS ble det solgt 2.023.000 billetter i 2018. Det er en økning på ti prosent fra året før og rekord.

– Takket være en formidabel skisesong helt frem til mars, som ble avløst av det fine sommerværet allerede i mai, ble veksten mer enn vi kunne forvente, skriver daglig leder Anita Nybø til Bergens Tidende.

Trenger pengene

Rekord ble det også på inntektssiden. Totalt tok selskapet inn nesten 98 millioner kroner, mot 85 millioner året før.

Kostnadene holdt seg på samme nivå som i 2017, så driftsresultatet økte til rekordhøye 42 millioner kroner.

Det gir et resultat etter skatt på 32 millioner kroner, hvorav 13,5 millioner fordeles på aksjonærene (Bergen kommune eier over 47 prosent) og 18,5 millioner overføres til egenkapital.

De millionene kan trenges, ifølge styreleder Bjart Nygaard.

Skal øke kapasiteten med 50 prosent

Fløibanen har store ambisjoner for de neste årene.

Nå kan de ta unna 1000 passasjerer i timen. Om et par år skal de kunne ta rundt 1500.

Stasjonene skal oppgraderes, og selskapet skal gå til innkjøp av nye vogner.

De totale kostnadene vil ligge et sted mellom 100 og 200 millioner kroner, opplyser Nygaard.

– Derfor er det viktig at vi tjener penger nå, sier han.

DYKTIGE FOLK: – En viktig faktor for at det går bra er engasjerte, dyktige folk som driver banen, sier Bjart Nygaard, her avbildet sammen med daglig leder Anita Nybø.
Eirik Brekke (arkiv)

Nye vogner

Stasjonene skal blant annet utformes på en måte som gjør passasjerflyten bedre.

– Disse sakene er nettopp byggemeldt, så her starter vi nok opp i løpet av året, sier Nygaard.

Etter planen skal stasjonene være ferdig oppgradert i første halvår 2021.

Vognene som skal erstattes nærmer seg en alder på 20 år. De nye skal bli noe lengre og få bedre kapasitet.

– Men målet er ikke bare å pøse på med folk. Vi skal gi en god opplevelse, sier Nygaard.

Fortsatt for bergenserne

I tillegg skal de etablere kunstsnøanlegg ved Skomakerdiket, slik at de kan produsere snø når det er minusgrader, og bygge varmestuen «Skomakerstuen», som skal stå klar seint i år.

FØRSTEPLASS: Slik blir Skomakerstuen. Bygget er et resultat av en nasjonal arkitektkonkurranse for to år siden.
SAAHA AS (illustrasjon)

Egenkapitalen på drøyt 94 millioner vil neppe strekke til, så Fløibanen vil måtte ta opp noe lån for å finansiere oppgraderingene.

Det vil ikke føre til at Fløibanen blir en svindyr attraksjon forbeholdt turistene, bedyrer Nygaard.

– Fløibanen er et ikon for Bergen. Det har vi veldig respekt for. Alle skal kunne bruke området. Du skal kunne gå opp der og leke på lekeplassen, og det skal ikke koste deg fem øre. Det er et tilbud til byens befolkning som vi føler et samfunnsansvar for å drive, sier han.

Ifølge Nygaard er det fortsatt de tre sommermånedene som drar inn mest, men de begynner å nærme seg positivt resultat på driften hele året.

Tjener på restaurantdriften

Det heleide datterselskapet Fløirestauranten AS, som eier restaurantbygget på toppen av Fløyen, endte med et negativt resultat på drøyt to millioner kroner i fjor.

Det skyldes ifølge Nygaard, som også er styreleder der, omfattende oppgraderinger, blant annet bytte av tak og ventilasjonsanlegg.

Kafeen og butikken på toppen går i pluss, ifølge daglig leder Nybø.

– Det lønner seg for Fløibanen og drive både butikk og kafé.

Begge er åpne hver dag, hele året.

– Det er et suksesskriterie, da både turister og bergensere ønsker aktivitet og opplevelser uavhengig av sesong.

– Det er et team flere misunner oss som står bak dette resultatet, sier Nybø.