Frykter at Facebook rapper kundene

– Det er nærmest naturgitt at deler av forsikringssalget i fremtiden vil skje på Facebook og forsikringskalkulatorer på nett, tror Frendesjefen Vegar Styve.

Publisert Publisert

KRAFTIG VEKST: Frendesjef Vegar Styve er mest fornøyd med å ha klart å kombinere kraftig vekst med god lønnsomhet i et forsikringsmarked hvor prisene i 2016 økte minimalt. Foto: Rune Nielsen

– Jeg tror vi og andre forsikringsselskaper har kun få år til å knytte kundene enda tettere til oss med gode kundeopplevelser, ellers vil Facebook og såkalte aggregatorer overta merkbare deler av forsikringssalget, sier Styve.

Rundt 40 prosent av bilforsikringssalget i England skjer allerede gjennom slike nettjenester som samler og systematiserer tilbud fra mange selskaper for å selge dem videre, og hjelpe kundene å navigere i et uoversiktlig marked.

Et helt annet marked

Han tror at forsikringsselskaper som nå lener seg tilbake, og fortsetter kun å satse på totalpakkeløsninger vil bli akterutseilt. Styve tror ikke like mange kunder i fremtiden vil ha løsninger hvor alle forsikringer samles i ett selskap.

Les også

Da Gjensidige skrudde opp prisen, tok Njål Brekke en telefon. Det sparte ham for nesten 1600 kroner.

Tvert imot spår han en fremtid der forsikringsproduktene vil bli mer splittet, mer spesialisert og tidsavgrenset enn i dag. I et slikt differensiert marked ser han for seg at Facebook vil bli en stor aktør, sammen med nettjenester som samler tilbud fra alskens forsikringsselskaper for å selge dem videre.

Frendesjefen tror kampen om å beholde kontakten med kundene blir det viktigste for forsikringsselskapene fremover.

Les også

Prisavslag for sjåfører som overvåkes

Frende Holding20162015
Premieinntekter2326 millioner2124 millioner
Resultat før skatt310184

Gigantene «vet mest»

Problemstillingen er at selskaper som Facebook og Google allerede vet så mye mer om forsikringsselskapenes kunder enn selskapene selv gjør. Denne enorme kunnskapen kan de bruke til å sy sammen tilbud som er bedre tilpasset de enkelte forsikringskunder enn det forsikringsselskapene selv klarer.

Det er derfor Styve nå ser et tidsvindu på få år til å skaffe seg så tett kontakt med kundene sine at de i fremtiden føler det tryggere å kontakte en rådgiver hos Frende, enn å forholde seg til en robot med kunstig intelligens hos Facebook.

Les også

Nær en halv million har forsikret seg mot helsekø

Prisveksten stanset opp

Frendesjefen mener konkurransesituasjonen allerede har spisset seg blant forsikringsselskapene.

– Tidligere år har totalmarkedet innen skadeforsikring økt med seks til ni prosent hvert år. I fjor sto prisene nesten stille. Det betyr ikke at folk har sluttet å kjøpe forsikringer, men at priskonkurransen er blitt sterkere.

Styve er derfor stolt av å levere et overskudd før skatt for fjoråret på 311 millioner kroner for Frende Holding, som inkluderer både skade- og livselskapet. Resultatet var en bedring på 40,8 prosent fra året før.

Også salget eller premieinntektene vokste med 8,7 prosent til 2326 millioner kroner i fjor.

Les også

Tryg selger mindre, men tjener mer

Premierer atferd

Den andre vesentlige trenden som er i ferd med å endre forsikringsmarkedet er måling og eventuelt premiering av atferd. Styve ser for seg at denne premieringen vil skje både gjennom lavere priser på forsikringene, men også via kundeklubber som gir fordeler på helt andre områder.

Det betyr at storrøykere som trener lite og kjører villmann i trafikken, har lite å se frem til.

I likhet med resten av bransjen ser Styve for seg at sensorteknologi som kan registrere bruk av komfyrer, TV-apparater og andre brannfarlige gjenstander i hus, vil bli brukt til å premiere de ansvarsfulle huseierne.

Les også

– Unngå at dette skjer på barnerommet

Billigere for de spreke

BT skrev nylig at Tryg allerede til våren vil gå i markedet med billigere forsikringer til unge bilførere som frivillig vil la seg overvåke.

Styve tror ikke premieringen av atferd vil begrense seg til bil-, hus- og annen skadeforsikring. Også livselskapene vil premiere atferd, tror han.

– Det er naturlig at kunder som vil gi fra seg opplysninger knyttet til forhold som kosthold, trening og alkohol også kan bli premiert, sier forsikringssjefen.

Frende, som eies av 15 lokale sparebanker har ti års jubileum i år.

– Da vi startet hadde de fire største forsikringsselskapene i Norge 90 prosent av markedet. I dag har de 70 prosent, sier Styve.

Hans egen markedsandel for privat landbasert skadeforsikring er på 3,7 prosent, mens Frende Liv har en markedsandel på rundt halvparten i Norge.

Frende har nå passert 200 ansatte ved hovedkontoret i Bergen.

Publisert